J
För mig känns det som när barnen går ut och samlar pokemon go, det finns nya bollar vid ICA, vi måste dit.

Jag måste ha nya requests, jag tar en runda runt kvarteret med fossilmotorn så det blir lite kraft till telematiken...

När bilen står inpluggad i laddare fattar jag inte hur requests kan ta slut...
 
Fn87 Fn87 skrev:
We Connect, Skoda connect, Seat osv osv. Alla nyare VAG använder detta om man betalar för det.
Så om man betalar för We Connect och nyttjar det för att exempelvis starta parkeringsvärmaren på en VW så drabbas man av "request kan ta slut problematiken"?

Fn87 Fn87 skrev:
Min bil, byggd på samma system, använder 0 request för det mesta
Hur vet du det? :thinking:
 
J
Alfredo Alfredo skrev:
Så om man betalar för We Connect och nyttjar det för att exempelvis starta parkeringsvärmaren på en VW så drabbas man av "request kan ta slut problematiken"?
Ja, jag betalar inte explicit, det ingick de första 2 åren. Men på nåt sätt har man ju betalt då man räknat med att det ingick. Däcken och oljan i motorn ingick också och kan förvisso också ta slut men...

Requesten är nog inte en snålhet pga server eller mobildata utan just för att "spara 12V batteriet". Det måste vara dålig systemering som är problemet. Kanske är ID-bilarna smartare konstruerade?
 
  • Tyvärr verkar det inte finnas någon bild att beskriva. Om det finns en bild, vänligen ladda upp den så att jag kan skapa en alt-text baserad på dess innehåll.
J JohanLun skrev:
Ja, jag betalar inte explicit, det ingick de första 2 åren.
Jag kanske uttryckte mig oklart. Jag menade inte att betalningen var intressant utan menade att man hade och använde en fungerande "We Connect lösning" och då "blev drabbad" av att dessa "request" skulle kunna ta slut.

J JohanLun skrev:
Requesten är nog inte en snålhet pga server eller mobildata utan just för att "spara 12V batteriet".
Jag är fortfarande intresserad av hur man ser "tillgången" på dessa mystiska "requests". Jag använder We Connect regelbundet (när skiten behagar att fungera i alla fall) och har innan idag aldrig hört talas om dessa "requests".
 
Alfredo Alfredo skrev:
Så om man betalar för We Connect och nyttjar det för att exempelvis starta parkeringsvärmaren på en VW så drabbas man av "request kan ta slut problematiken"?

Hur vet du det? :thinking:
Nej, du ska vid normal användning inte råka ut för detta. Startar du parkeringsvärmen upprepat utan att köra bilen, roar dig med att låsa /låsa upp eller sätter avresetider i tid och otid kan det hända men använder du din bil och appen normalt så ska det inte hända. Att @JohanLun har problemet beror på något fel/problem någonstans.

Nu är vi inne på överkurs delux för att svara på hur jag vet men jag har min bil i Home assistant, ett hem automatisering system. Där får jag alla bilens parametrar.
 
  • Skärmdump från en bilövervakningsapp som visar olika statusar för en Skoda Superb, som bränslenivå och körd sträcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J
Fn87 Fn87 skrev:
Nej, du ska vid normal användning inte råka ut för detta. Startar du parkeringsvärmen upprepat utan att köra bilen, roar dig med att låsa /låsa upp eller sätter avresetider i tid och otid kan det hända men använder du din bil och appen normalt så ska det inte hända. Att @JohanLun har problemet beror på något fel/problem någonstans.

Nu är vi inne på överkurs delux för att svara på hur jag vet men jag har min bil i Home assistant, ett hem automatisering system. Där får jag alla bilens parametrar.
Tyvärr hade jag ju nåt annat problem där servern hela tiden satte spök-shemalagda ivägkörningstider förra vintern, det kan ju vara VW själva som skriver till min bil. Ingen kunde lösa det. Det var bara att avinstallera appar och användare och börja om. Jag orkar inte med den cirkusen igen tror jag. Ska prova att stänga av Tibber-integrationen och se om det är den som begär info för ofta...
 
  • Gilla
nikno
  • Laddar…
Fn87 Fn87 skrev:
Nu är vi inne på överkurs delux för att svara på hur jag vet men jag har min bil i Home assistant, ett hem automatisering system. Där får jag alla bilens parametrar.
Via denna? https://github.com/robinostlund/homeassistant-volkswagencarnet

Jag kör själv HA. Är det något man borde testa eller kommer det bara att göra slut på mina requests? :surprised:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Via denna? [länk]

Jag kör själv HA. Är det något man borde testa eller kommer det bara att göra slut på mina requests? :surprised:
Kör, den funkar fint för att vara ett reverse hack av guds nåde. Den kommer bara dra requester när du begär det precis som appen. Allt läses normalt sett från en server och inte från bilen i sig.
 
  • Gilla
Dejntan och 1 till
  • Laddar…
Jag använde länken ovan och kollade lite på HA-pluginen för WeConnect.
Detta hittade jag en liten bit ner:
Having issues with this custom component?
Please, before posting an issue make sure that VW´s WeConnect service works for you via a normal web browser. Not only the login part but also make sure that the VW WeConnect service interacts with the car proper, including updating of all sensors and location. If there are problems with the VW WeConnect service this component will not work either. This custom component is only as good as the VW WeConnect service.
Så kravet är att WeConnect skall fungera med en vanlig webbläsare.
Men det gör den ju inte för VW stängde av webb-versionen i Maj 2021 och numera är det ju enbart via appen man kan koppla upp.
Hur hänger detta ihop?
 
Den delen av readme är inte uppdaterad på ett tag bara. Det han menar är att man ska säkerställa att APIet är igång och beter sig någorlunda genom att använda de officiella apparna. Som bekant så strular ju WeConnect imellanåt och då vill inte projektet få in buggar...
 
Cheesen
B Bo Berglund skrev:
Finns det något sätt att avaktivera öppning av bagagerummet med nyckelknappen?
Åtminstone så att det skall krävas att bilen är olåst för att luckan skall öppnas?

Idag råkade jag ut för ett verkligt problem när bilen var inkörd i garaget och satt på laddning samt låst därinne. När jag skulle hämta den så öppnade inte garageporten trots flera försök. Den gick upp ett par cm och stannade sedan...
Till saken hör att vårt garage inte har någon annan dörr än porten.

Jag försökte kika in under springan när den fastnat och såg då att bagageluckan öppnats och tryckte på insidan av porten där det också finns ett antal "tvärslåar". Det är en av dessa som fastnar mot bagageluckan och stoppar porten.
Efter mycket besvär lyckades jag öppna porten såpass att jag kunde åla mig in i garaget och stänga porten och sedan trycka till luckan så att porten kunde öppnas fullt.

Detta äventyr aktualiserar problemet med bagageluckan:
- Den kan öppnas med knapp på nyckeln även när bilen är låst
- Den kan också öppnas med en knapp på insidan av förarsidans framdörr
- Den kan BARA stängas med knappen på luckans undre kant när den är öppen

Problem:
Om luckan öppnats oavsiktligt medelst knappen på nyckeln så kan den inte stängas igen utan att man går till bilen och trycker på knappen på luckan!
Om detta händer som jag beskrivit ovan så är man rökt! Man kommer inte åt!

Men annars kan det också bli som när vi bodde på ett hotell i Karlstad och jag upptäckte på morgonen att bagaget stod öppet i bilen! Fast bilen var låst! Den hade alltså öppnats oavsiktligt nån gång under natten.

Jag skulle vilja se en lösning på detta så att man inte kan öppna bagaget utan att först ha låst upp bilen.
Då skulle det minska sannolikheten ordentligt för ett oönskat öppnande.

Går det att konfigurerar bagageluckan på detta sätt?
Kan du inte backa in bilen?
 
Cheesen Cheesen skrev:
Kan du inte backa in bilen?
Nej, då kan jag inte stiga ut ur bilen efteråt. Man kan bara köra in i vårt garage (osymmetriskt utrymme på sidorna av bilen).
Dessutom handlar det om nån decimeter på båda sidorna så det är svårt om man skall backa in. Fick beställa bilen med infällbara yttre speglar för att den skulle gå in genom porten utan risk för skrap.
Till råga på eländet är vår uppfart mot garaget snedställt så det är en konst att få bilen rakt in i garaget.
 
B Bo Berglund skrev:
Nej, då kan jag inte stiga ut ur bilen efteråt. Man kan bara köra in i vårt garage (osymmetriskt utrymme på sidorna av bilen).
Dessutom handlar det om nån decimeter på båda sidorna så det är svårt om man skall backa in. Fick beställa bilen med infällbara yttre speglar för att den skulle gå in genom porten utan risk för skrap.
Till råga på eländet är vår uppfart mot garaget snedställt så det är en konst att få bilen rakt in i garaget.
Orsaken till att det går att öppna med låst bil är antagligen "by design" för att hindra att "driftiga" personer ska kunna rusa fram och sno saker du lagt på sätena i bilen under tiden du fipplar i bakluckan. Det förekommer tydligen då och då, om inte i sverige så på andra marknader där bilen säljs.
 
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja jo, får väl hålla med om "bara".
Eller "bara" gå ut till bilen och välja i infotainmentsystemet.
Det är så jag gör idag.
Men jag har 3 småbarn här hemma också och de är totalt kassa på rutiner, så min avresetid på morgonen kan vara lite när som helst mellan 7:50 till 8:15. Hur ska man agera i sådana lägen? Fortsätter den värma om man satt den på 7:50? Eller kommer man ut till kall bil igen om klockan blivit 8:10?
 
T tobbbias skrev:
Det är så jag gör idag.
Men jag har 3 småbarn här hemma också och de är totalt kassa på rutiner, så min avresetid på morgonen kan vara lite när som helst mellan 7:50 till 8:15. Hur ska man agera i sådana lägen? Fortsätter den värma om man satt den på 7:50? Eller kommer man ut till kall bil igen om klockan blivit 8:10?
Jag vet känslan, har bara två, och min bättre hälft är hemma med minstingen.

Kan inte exakt tiderna, men tror den värmer lite efter, men inte mycket.
Nu har jag min i garage, men har ställt bilen på 6.45, och kommer jag ut 7-7.10 så är det åtminstone ljummet i den.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.