Att verisure haft problem med knappsatsen är ingen hemlighet, (p.g.a "barnsjukdomar") kan varmt rekommendera en nyckeltub från verisure så kan teknikern gå in iallafall. ;) Sen verkar det som att det har varit en klåpare i farten med snea dekaler och trasiga dörrlister..,:(

Mr9 skrev:
Hade en säljare/tekniker på besök idag och benade ut lite av dina frågor, Fick en offert för mitt hus och kommer slå till på detta larm. Valde till fler rökdektektorer till tvättstuga och barnens rum bl.a. Har tidigare funderat på skaffa "eget" system men inser att detta är bättre än något eget. Blir det teknikstrul så slipper jag trixa själv.

Sirenljud
Är ditt larm husdjursanpassat så kan du välja nivå på sirenljud via mina sidor men du kan ej stänga av det helt. Frekvensen på sirenljudet brukar inte vara störande för husdjur men värre för oss människor. Systemet har separat siren men även knappsatsen ljuder, skulle röklarmet vara utlöst så ljuder även rökdektektorerna.

Design
Det är Philips designer som hjälpt Securitas Direct med designen

Verisure är ett system som Securitas Direct själva tagit fram och olika enheter görs av olika tillverkare på uppdrag av Securitas Direct.

Bildkvalite
Som nämnt tidigare så är bildkvaliteten riktigt bra

Hyra
Du hyr egentligen gateway (centralen) och rörelsedetektorn med kamera och utan tjänsten så kan du heller inte använda dessa.. Övriga produkter kan du använda om du skaffar en enklare gateway som enbart skickar sms vid larm (ej anslutet via larmcentral). Det finns även rörelsedektektorer utan kamera som du kan använda då.
Men utan tjänst så inga skyltar och dekaler...och dessa tror jag är mest värdefulla för att förhindra inbrott i mitt hus.
Vart köper man en sån gateway om man nu säger upp avtalet. Försäljaren sa nämligen att vi ägde hela skiten men enligt avtal så gör vi inte det. :-/ grymt besviken

CHEMAS skrev:
Vart köper man en sån gateway om man nu säger upp avtalet. Försäljaren sa nämligen att vi ägde hela skiten men enligt avtal så gör vi inte det. :-/ grymt besviken
Frågan är vilka komponenter som går att få fungera med VBOX Mini. Tror inte rörelsedetektorerna fungerar men resten bör fungera.

När jag köpte mitt larm så ställde jag just den frågan, vad händer när jag säger upp abonnemanget.
Installatören sa då att man kan beställa en ny gateway för runt 3000:- och koppla in själv. (hittar den inte nu)
Kameran blir då en rörelsesensor (tappar kamerafunktionen), men annars ska det fungera som förut.

Men sanningen visar sig när man säger upp larmet, då kommer dom väl och slår sönder allt ;)

Jag har pratat med dom på FB o där säger dom att dom endast tar gsmmodulen i vboxen. O larmet funkar som vanligt över bredband. Men om man nu vill ha gsm har jag inte fått svar på. Dom slingrar sig o vill att jag ringer.

Jag börjar ångra att jag valde verisure o inte ett "fritt" larm.

Jag skickade mängder med frågor till Verisure om ägande, vad som händer om jag avslutar tjänst m.m.
Innan jag beställde det av dem.

I korta drag fick jag svaren att:
- Du äger ditt larm och behåller det.
- Du kan fortfarande använda SMS och App med larmet efter avslutad tjänst.
- Du kan inte använda kamerorna till annat än som rena rörelsedeckare.
- Du kan fortfarande administrera larmet via Mina Sidor hos verisure.
- Sammantaget det enda som händer är att du inte är kopplad till vår larmcentral

Nu har jag sagt upp avtalet med dem, jag har betalt för några månader till så, larmet är fortfarande kopplat mot centralen.

Men då får jag plötsligt annan information.
Det visar sig att jag inte alls kan få SMS från larmet, de sliter ur GSM modulen vilket gör att jag bara kan få meddelanden via Appen. (Larmet är kopplat till mitt bredband).
De säger att det inte finns något sätt att själv ordna så att larmet skickar SMS.
Det visar sig också att larmet INTE skickar ut någon push-avisering till appen om inbrottslarmet går.
Det ända sättet att veta om Inbrottslarmet löst ut är att manuellt gå in i händelselistan i Appen och där se om larmet löst ut. Det känns för mig totalt värdelöst.
(Förövrigt talar larmet gladeligen och tydligt om via push till app vem som Kopplar till/från larmet)

Just nu ångrar jag verkligen att jag köpte Verisure.
Känner mig lurad.
Verisure är inte att rekommendera om man ska använda det utan koppling till larmcentral.

• Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
Då var det som jag fått info om.

Verisure suger. Vad har man betalat för??? 7000 spänn åt helvete i mitt fall.

• Gilla
robhol och 2 till
  • Laddar…
Jesbox79 skrev:
Jag skickade mängder med frågor till Verisure om ägande, vad som händer om jag avslutar tjänst m.m.
Innan jag beställde det av dem.

I korta drag fick jag svaren att:
- Du äger ditt larm och behåller det.
- Du kan fortfarande använda SMS och App med larmet efter avslutad tjänst.
- Du kan inte använda kamerorna till annat än som rena rörelsedeckare.
- Du kan fortfarande administrera larmet via Mina Sidor hos verisure.
- Sammantaget det enda som händer är att du inte är kopplad till vår larmcentral

Nu har jag sagt upp avtalet med dem, jag har betalt för några månader till så, larmet är fortfarande kopplat mot centralen.

Men då får jag plötsligt annan information.
Det visar sig att jag inte alls kan få SMS från larmet, de sliter ur GSM modulen vilket gör att jag bara kan få meddelanden via Appen. (Larmet är kopplat till mitt bredband).
De säger att det inte finns något sätt att själv ordna så att larmet skickar SMS.
Det visar sig också att larmet INTE skickar ut någon push-avisering till appen om inbrottslarmet går.
Det ända sättet att veta om Inbrottslarmet löst ut är att manuellt gå in i händelselistan i Appen och där se om larmet löst ut. Det känns för mig totalt värdelöst.
(Förövrigt talar larmet gladeligen och tydligt om via push till app vem som Kopplar till/från larmet)

Just nu ångrar jag verkligen att jag köpte Verisure.
Känner mig lurad.
Verisure är inte att rekommendera om man ska använda det utan koppling till larmcentral.
Vad ruttet av Verisure. Det är ju verkligen att försämra mer än nödvändigt för att låsa upp kunderna till en dyr och för många onödig övervakningstjänst med höga löpande kostnader.

Hade jag varit du och om det är så att du har fått informationen på ett mejl eller kan på annat sätt göra troligt att de har sagt detta så skulle jag reklamera köpet. Förmodligen krävs det att du har haft larmet mindre än 36 månader. Att larmet får väsentligen försämrad funktion vid uppsägning av övervakningstjänsten är ju viktig information som säljaren måste upplysa om tydligt innan köp.

Så länge som Verisure inte erbjuder ett tydligt "kontanterbjudande" utan väktartjänst och dylikt som alternativ till de som inte längre vill betala 300 kr + i månaden så kommer jag inte att rekommendera dem till någon. Det är detta som är den stora risken med proprietära lösningar, försvinner leverantören eller vid andra förändringar så kan man som kund stå där med skägget i brevlådan. När det gäller trådbundna larm finns ju väldigt öppna standarder och man kan ju i princip alltid "bara" byta manöverpaneler och centralenhet och behålla detektorer.

När vår familj skulle köpa larm 2009/2010 så fick vi också informationen att GSM inte gick att få om man inte abonnerade men att larmet skulle fungera som vanligt (dock utan kamerafunktionen) genom ethernetkopplingen.

Förhoppningsvis så kan man fortfarande slå på en smartplug vid larmhändelse och då är det ganska enkelt att vidarebefordra en sådan händelse med hjälp av andra system.

Har skissat på en sådan lösning som använder tre smartplugs som täcker följande:
-Larm frånkopplat (SP1 = off, SP2 = off, SP3 = off)
-Tillkopplat totalskydd (SP 1 = on, SP2 = off, SP3 = off)
-Tillkopplat skalskydd (SP 1 = off, SP2 = on, SP3 = off)
-Larm utlöst (SP 1 = Oförändrad, SP2 = Oförändrad, SP3 = on)

Se mer i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/el/248...llkoppling-av-spanningsmatning-kontaktor.html

Går att göra ännu enklare om man har Z-wave då det finns puckar som både fungerar som kontaktor och sändare. Tror att jag läste att det var den här som någon hade utgått ifrån: https://www.m.nu/insatsbrytare-2x15kw-fibaro-fgs221-p-791.html

Tyvärr kan man ju inte få information direkt från reläerna om exakt vad som har hänt (vilken sensor som har löst ut), men det borde man se om man öppnar appen. Totalkostnaden för detta blir strax under 2000 kronor om man inte har några smartplugs så man får väl ställa sig frågan om det är värt att skrota Verisure-komponenterna helt och hållet och köpa ett nytt mer övervakningssystem. Larmstatus går att få ut på annat sätt, men det är inte en PUSH-lösning utan PULL och den är sårbar för förändringar som Verisure gör på sin webbplats då de inte har något öppet API.

Ett annat tänkbart sätt är att komplettera med en eller flera POINT ( en ny svensk övervakningsprodukt som nyligen genomförde en Kickstarter). Den reagerar på ljudhändelser samt förändringar i temperatur, luftfuktighet.

Hoppas att någon känner sig hjälpt av denna information.

När du inte längre har larmet kopplat via larmcentralen på GSM så skickas alla händelser med pushnotiser till appen även inbrott. Dock så skickas inga pushnotiser om inbrott så länge du har abonnemang så det har nog blivit något missförstånd med informationen. Har nämligen testat ett abonnemangsfritt Verisure system så du kan vara lugn.

Men det är ju surt att det inte funkar över gsm. Bara bryta strömmen till huset så är ju bredbandet urkopplat. Suger ju. Skitlarm.

När du väljer bort tjänsten så väljer du bort GSM kopplingen men UPS kan hålla de flesta bredband live när strömmen bryts så där kanske du har en lösning.

Jo iofs. Känner mej dock jävligt lurad då försäljaren inte nämnde någonting om gsmmodulen utan sa att jag ägde hela larmet.

Det du inte äger är sim-kortet och det tas bort. Ingen modul tas bort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.