160 511 läst ·
100 svar
161k läst
100 svar
Erfarenheter eller synpunkter på Verisure hemlarm från Securitas Direct?
Hittar väldigt lite information om detta larm på nätet (förutom reklammaterial). Med tanke på att SD säger sig sälja ett larm per minut borde väl någon ha hunnit fått det installerat?
Konkreta frågor?
Vad är det man köper och vad hyr man?
Vad händer när bindningstiden är över? Kan man använda larmet som ett uppringt larm, kan man programmera om själv?
Hur effektiv ärl deras s.k bildverifiering vid larm och inbrott?
någon som vet vem som tillverkar larmet? Lite forskning pekar på att de gamla Securitas Direct larmet är ett Honeywell.
Har fått en offert men den innehåller väldigt lite information om många saker. Har tidigare funderat på ett Powermax Complete GSM, men argumenten för bildverifieringen verkar ju vara mer än bara FUD.
Konkreta frågor?
Vad är det man köper och vad hyr man?
Vad händer när bindningstiden är över? Kan man använda larmet som ett uppringt larm, kan man programmera om själv?
Hur effektiv ärl deras s.k bildverifiering vid larm och inbrott?
någon som vet vem som tillverkar larmet? Lite forskning pekar på att de gamla Securitas Direct larmet är ett Honeywell.
Har fått en offert men den innehåller väldigt lite information om många saker. Har tidigare funderat på ett Powermax Complete GSM, men argumenten för bildverifieringen verkar ju vara mer än bara FUD.
Jag ställer mig lite skeptisk 
Det finns ca 2 miljoner småhus i sverige.
Om vi utgår från att 50% av dessa har larm så blir det en miljon larm. (tror att den siffran är för hög).
Säljer då SD ett larm i minuten dygnet runt så Skulle de ha en marknadsandel på över 50% efter ett år
Det finns ca 2 miljoner småhus i sverige.
Om vi utgår från att 50% av dessa har larm så blir det en miljon larm. (tror att den siffran är för hög).
Säljer då SD ett larm i minuten dygnet runt så Skulle de ha en marknadsandel på över 50% efter ett år
Så här skriver de:
Från att tidigare varit en division inom Securitas AB är Securitas Direct idag ett fristående bolag. Vi är Europas ledande leverantör av larmtjänster med över 1,3 miljoner kunder i 9 länder. Varje dag väljer 1 ny kund per minut* oss och i Sverige har hittills över 230 000 kunder valt oss som leverantör.
Beräkningen baseras på antal arbetsdagar och 8 timmars arbete per dag
http://www.securitasdirect.se/omoss.4.6df1b441221b0d8fe7800078.html
Från att tidigare varit en division inom Securitas AB är Securitas Direct idag ett fristående bolag. Vi är Europas ledande leverantör av larmtjänster med över 1,3 miljoner kunder i 9 länder. Varje dag väljer 1 ny kund per minut* oss och i Sverige har hittills över 230 000 kunder valt oss som leverantör.
Beräkningen baseras på antal arbetsdagar och 8 timmars arbete per dag
http://www.securitasdirect.se/omoss.4.6df1b441221b0d8fe7800078.html
En anledning till att du nog inte får någon direkt feedback kan bero på att sakerna sitter upp och användaren gör inget mer än just larmar på och av. Vilket du kan göra oberoende av vilket märke du har.
Sen jag jag personligen aldrig gillat att man inte kan välja larmcentral att kopplas mot bara sådär.
Vad som sen händer när man säger upp avtalet är lite olika på olika orter. en del plockar ner, andra klipper kabeln. Men rätt genomgående är om du hyr trådlöst så sitter du rätt säkert med en obrukbar anläggning. Eftersom det är specialprodukter som de sätter upp. Och vill man då ha en annan leverantör är det bara att börja om igen.
Bildverifieringen, ja vad ska man säga, lite mode i det, kameror som fortfarande är dåliga. De tar om jag inte minns fel 3 bilder. å tja vad är meningen? kamera sitter sällan i alla ir-dekt. Så beroende på var larmet går kanske du får en bild eller ej. Och de Kanske kan se om det är falsklarm eller ej.
Effektivare hantering får du genom att tänka över installationen, se till att man inte kan röra sig mer än ytterst små områden utan att aktivera flera sektioner. Sen sätter du upp en rutin för larmbordet att om 2 eller fler sektioner gå så skall de åka, är det bara en som går avvakta eller ring grannen eller liknande. Det minst lika effektivt som med bild. För bilden i sig gör inte mycket mer än att väktaren kan få lite förvarning om vad som kan finnas.
Sen jag jag personligen aldrig gillat att man inte kan välja larmcentral att kopplas mot bara sådär.
Vad som sen händer när man säger upp avtalet är lite olika på olika orter. en del plockar ner, andra klipper kabeln. Men rätt genomgående är om du hyr trådlöst så sitter du rätt säkert med en obrukbar anläggning. Eftersom det är specialprodukter som de sätter upp. Och vill man då ha en annan leverantör är det bara att börja om igen.
Bildverifieringen, ja vad ska man säga, lite mode i det, kameror som fortfarande är dåliga. De tar om jag inte minns fel 3 bilder. å tja vad är meningen? kamera sitter sällan i alla ir-dekt. Så beroende på var larmet går kanske du får en bild eller ej. Och de Kanske kan se om det är falsklarm eller ej.
Effektivare hantering får du genom att tänka över installationen, se till att man inte kan röra sig mer än ytterst små områden utan att aktivera flera sektioner. Sen sätter du upp en rutin för larmbordet att om 2 eller fler sektioner gå så skall de åka, är det bara en som går avvakta eller ring grannen eller liknande. Det minst lika effektivt som med bild. För bilden i sig gör inte mycket mer än att väktaren kan få lite förvarning om vad som kan finnas.
Just i det här fallet skulle det vara två rökdetektorer tillsammans med två IR-däckare med kameror. Kamerorna i det "nya Verisure" ska vara förbättrade gentemot de som S.D sålde genom Aroundio konceptet, men som sagt det är marknadsmaterial som säger det. Frågan är ju om bildverifieringen fungerar bra som tidig detektion på begynnande brand i samband med rökdetektor och värmedetektorn.frohike skrev:Bildverifieringen, ja vad ska man säga, lite mode i det, kameror som fortfarande är dåliga. De tar om jag inte minns fel 3 bilder. å tja vad är meningen? kamera sitter sällan i alla ir-dekt. Så beroende på var larmet går kanske du får en bild eller ej. Och de Kanske kan se om det är falsklarm eller ej.
Totalkostnaden för två år blir ungefär samma för ett uppringt GSM-larm, t.ex. Powermax Complete, skillnaden är att då har man ingen larmcentral-koppling eller bildverifiering. Just själva väktarbiten sätter jag inte något värde på.
Synd att de (i vårt område) som installerar bra trådade larm inte är så intresserade av privatpersoner men som egen företagare förstår jag dem till viss del. Det är enklare att göra affärer med mindre priskänsliga företag.
Redigerat:
Jag har precis samma frågeställning: verisure installation eller powermax complete installation.
Precis som du säger, på tvår år så har jag det kostat samma.
Skillanden är dock att med powermax har ja då ett mer komplett larm med skalskydd (8 mest utsatta punkter), tvår sirener inne och en ute siren.
Enligt securitas direct gäller följande om du säger upp avtalet:
- bindning 24 månader
- du äger larmet
- SD äger skyltar och lamera funktion
- du kan efter att ha kopplat från centralen, använda det som lokalt larm och få sms via en smstjänst de har som kostar 1SEK/dag
Skillanden är dock att med powermax har ja då ett mer komplett larm med skalskydd (8 mest utsatta punkter), tvår sirener inne och en ute siren.
- bindning 24 månader
- du äger larmet
- du kan efter att ha kopplat från centralen, använda det som lokalt larm och få sms via en smstjänst de har som kostar 1SEK/dag
Tack för informationen. Det verkar med andra ord som att kamerafunktionen endast tillför något värde så länge som man abonnerar på den dyrare tjänsten. Ett komplett skalskydd är värt mycket enligt min åsikt. Sirener ger jag dock inte mycket för på grund av att vi har hund, vill ogärna utsätta den för de nivåerna. Det verkar ju dock som att man inte gör bort sig helt om man väljer verisure framför andra lösningar. Lutar just nu åt att installera ett trådbundet DSC larm i nya huset då vi ändå behöver dra kablar för nätverk och teve. Det blir inte billigare, men förmodligen säkrare drift.Kokosnöt skrev:Jag har precis samma frågeställning: verisure installation eller powermax complete installation.
- bindning 24 månader
- du äger larmet
Stavar som en kråka såg jag i mitt inlägg, frå skylla på min netbooks lilla tangentbord 
Ja, kamera tillför endast om du har central anknytning. Så argumenteringen gick på att förklara hur bra det är med kamera.
Jag är skeptisk till kamera, vad det egentligen tillför. Bilderna från en sådan kamera kan ju knappast vara särskilt bra.
Verisure är absolut det bästa alternativet som de erbjuder, de stora drakarna.
Jag tycker oxå att skalskydd är värt enormt mkt. Skrämma bort tjuven innan han kommit in i huset. Istället för att larmet går från en detektor när han redan är inne.
Man kan lägga till skalskydd i verisure oxå. Det springer iväg i kostnad bara.
Har du möjlighet, kör eget och trådat. Hade jag gjort.
Nu har jag ett äldre hus där det är ett hästjobb att dra trådbundet.
Trådlöst kostarungefär samma, ska jag dessutom värdera in min tid... då är trådlöst mkt billigare....
Ja, kamera tillför endast om du har central anknytning. Så argumenteringen gick på att förklara hur bra det är med kamera.
Jag är skeptisk till kamera, vad det egentligen tillför. Bilderna från en sådan kamera kan ju knappast vara särskilt bra.
Verisure är absolut det bästa alternativet som de erbjuder, de stora drakarna.
Jag tycker oxå att skalskydd är värt enormt mkt. Skrämma bort tjuven innan han kommit in i huset. Istället för att larmet går från en detektor när han redan är inne.
Man kan lägga till skalskydd i verisure oxå. Det springer iväg i kostnad bara.
Har du möjlighet, kör eget och trådat. Hade jag gjort.
Nu har jag ett äldre hus där det är ett hästjobb att dra trådbundet.
Trådlöst kostarungefär samma, ska jag dessutom värdera in min tid... då är trådlöst mkt billigare....
På SD spanska site finns det en intressant produkt. En utomhusdäckare med inbyggd blixt och röstmeddelande, en sådan kan nog vara avskräckande. Den fungerar kanske inte i vårt klimat, men intressant att se:
http://www.securitasdirect.es/fi.pdf
http://www.securitasdirect.es/fi.pdf
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Kameran tar tillräckligt bra bilder för att man utan problem kan identifiera folk redan på installatörens blackberryskärm. Sen handlar det ju lite om att väktaren ska veta lite vad som väntar, om man ser på bilderna att 3-4 personer är inne i huset så kanske det inte är så smart att skicka dit en ensam väktare....eller om man ser att det brinner så kanske brandkåren kan vara ett smart tips att skicka dit och inte en väktare.....Kokosnöt skrev:
Vet du detta av erfarenhet eller hur kan du bedöma kamera kvalitet på bilder?
Ingen kritik mot dig och ditt omdöme nu alls. Jag vill kunna ha lite fakta för jag står i valet och kvalet att i veckan beställa just ett Verisure eller ett Powermax (utan kamera).
Att bara lyssna på en SD säljare är kanske inte det mest objektiva...
I och med att Verisure kan bli kvar i huset även om vi skulle säga upp tjänsten, så är jag mkt intresserad av att köra med Verisure.
Ingen kritik mot dig och ditt omdöme nu alls. Jag vill kunna ha lite fakta för jag står i valet och kvalet att i veckan beställa just ett Verisure eller ett Powermax (utan kamera).
I och med att Verisure kan bli kvar i huset även om vi skulle säga upp tjänsten, så är jag mkt intresserad av att köra med Verisure.
Jag installerade Verisure för en dryg månad sen och har sett hur bilderna ser ut när larmet testas....Sen är det ju överlägset snyggaste anläggningen jag har sett nån gång.Kokosnöt skrev:Vet du detta av erfarenhet eller hur kan du bedöma kamera kvalitet på bilder?
Vad kan man göra för inställningar själv? Görs allt via "Min sida" eller kan man även ställa in från manöverpanelen? Är ditt larm kopplat via både GSM och Internet?Kokosnöt skrev:Vet du detta av erfarenhet eller hur kan du bedöma kamera kvalitet på bilder?