B
Tjenare!

Kom över en begagnad motorport (takskjutport) från 2013 på Blocket i riktigt fint skick med en nyare motor. Tanken är att få upp den i höst.

Allt frid och fröjd, men så kommer vi till det klassiskaskräckmomentet: torsionsfjädrarna.

Jag är interädd för att skruva och är van vid mekaniska jobb (bygger, fixar och mekar en del), men man hör ju överallt att man ska akta sig för fjädrarna på garageportar eftersom det är enormt mycket spänning i dem. Jag kommer att ha rätt spännstänger, säkerhetsutrustning och ha en händig vän med mig som stöd.

Jag funderar på följande:

Hur stor är den faktiska risken om man är noggrann, har rätt verktyg och följer instruktionerna till punkt och pricka?

Varför väljer så många att ta in proffs – är det för att det är livsfarligt på riktigt, eller mest för att folk slarvar med verktygen?

Är det någon här som har gjort det själv? Hur upplevde ni momentet när fjädern spändes upp?

Tar gärna emot både varningar och konkreta tips på vad man absolut inte får göra!

Vanliga fjädrar som sitter ovanför porten är väl inte så farliga. Jag har då spännt mina flera gånger utan problem. Varningarna brukar väl mest vara för fjädrarna till gamla vikportar där dom sitter bredvid bladet?

• Gilla
Bannerb
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.