Vi är på gång och ska bygga hus och har kommit så långt att vi nu väljer mellan två hustillverkare. Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Hur var processen efter att att ni skrev avtal? Säljarens återkoppling/tillgänglighet? Hur löste sig eventuella problem som uppstod under byggnationen.

Något speciellt man bör tänka på? Vi ska ha totalentreprenad!

Sen en fråga om tillval elinstallation. Det ingår ju bara standard el men vi kommer vilja ha spotlights, fasadbelysning osv. Har lite svårt att få grepp om hur mycket man ska räkna med att elen utöver standard går på? Vet att det är väldigt olika beroende på vad man ska ha samt hur mycket och husmodell osv, men det måste ju finnas någon riktning? Spotlights i fönstersmygar, takspottar i badrum, kök vardagsrum. Huset är 140 m2. Någon kanske har ett liten aning vad man ska räkna med?

Hur mycket har ni lagt på markentreprenaden?

jag tror att den största skillnaden i tillvalskostnader, oavsett vilken tillverkare du väljer, ligger i om du får in tillvalet i beställningen från början. Alla tillval som säljaren skjuter fram och menar att du kan lösa i ett senare skede (när det finns ett bindande avtal, som du inte kan hoppa av) blir väldigt mycket dyrare.

Din möjlighet att förhandla pris är innan avtal är påskrivna.

• Gilla
Sanders_palats
  • Laddar…
H hempularen skrev:
jag tror att den största skillnaden i tillvalskostnader, oavsett vilken tillverkare du väljer, ligger i om du får in tillvalet i beställningen från början. Alla tillval som säljaren skjuter fram och menar att du kan lösa i ett senare skede (när det finns ett bindande avtal, som du inte kan hoppa av) blir väldigt mycket dyrare.

Din möjlighet att förhandla pris är innan avtal är påskrivna.
Tack för ditt svar! Jo det har jag också tänkt därför vill jag skriva med så mycket det går i avtalet.

Sedan har jag en teori, som jag dock inte fått anledning att prova. Att det borde finnas bra prutningsläge (elllr ett få igenom gratistillval) om man börjar tveka i sista stund just när säljaren har "investerat" maximalt med tid och ansträngningar för att få igenom affären. Råkar det dessutom vara några dagar före ett kvartalsslut så kan det vara extremt viktigt för säljaren att få igenom affären just då.

Lite av att just när det skall skrivas på "vi har börjat fundera över de där lite dyrare vitvarupaketet. tänkte räkna lite på det över helgen, vi återkommer...". Just när säljaren tror att affären är i hamn.

• Gilla
Sanders_palats och 1 till
  • Laddar…
Kan nog finnas viss prutmån, med tanke på hur marknaden ser ut just nu! Det verkar vara rätt stygg konkurrens mellan tillverkarna!

S Sanders_palats skrev:
Kan nog finnas viss prutmån, med tanke på hur marknaden ser ut just nu! Det verkar vara rätt stygg konkurrens mellan tillverkarna!
Japp.. jag prutade så in åt helvete..nästan så jag skämdes men..ja :)

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.