P plutoorjan skrev:
560W i kombinationen med en kraftig radialfläkt genererar i praktiken långt mer värme än ett statiskt 560w-element utan fläkt, även fast de båda har samma "grundeffekt" på pappret.
Hur då? Enda skillnaden borde väl vara att fläktens effekt adderas till solfångarens effekt, men det borde inte vara mer än några tiotal W.
Men det är klart - Med en fläkt på 500W så blir den totala effekten dubbelt så hög som elementet...

Bara, så att vi pratar rätt siffror :
Tabell över globalstrålning i kWh/m2 från 2015 på olika orter i Sverige enligt SMHI.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där är årsenergi inte effekt vid solsken.

Nyss pratade vi effekt. Dom där siffrorna visar energi...

D Daniel 109 skrev:
Nej, det bli definitivt inte med värme för att det kommer ftån en solfångare. Visst funkar det, men det är inte konstigt att folk protesterar mot den typen av kommentarer.
Alltså... jag ger upp.
Varför protestera mot det upplevda faktumet med hänvisning till teori??
JA, i teorin så är det samma "värme" men det är skillnad på teori och praktik.

Ett radiatorelement är mer effektivt än ett vanligt element med samma effekt. Check.
En värmefläkt på 800W värmer garanterat ett rum mer effektivt än ett statiskt 800W-element utan fläkt. Check.

Min solluftfångare är på ca 4Kwm vilket i teorin ger ca 2Kw i effekt, ändå klarar denna av att värma mitt garage på 45Kwm långt mer effektivt än vad de tidigare två 1000W-elementen som satt där. Dessutom så är värmen nu mer eller mindre gratis,

Att då hävda att det inte fungerar är bullshit, för det gör det.

Dessa 560 W som jag pratade om är toppeffekt under den bästa kvarten om dagen. Genomsnittseffekten under hela dagen är nog snarare 50-100 W, alltså glödlampan.
Det som många glömmer: Om solen skiner på så att solarventi ger ifrån sig en varm pust så belyses ju helaa huset också och blir varmt av sig själv. Detta är svårt att sklija från solarventis bidrag om man inte gör bra mätningar.
plutoorjan är skyldig svaret på frågan hur mycket effekt han tror att en SV7 kan skörda från solinstrålningen.

T Thomas_Blekinge skrev:
Dessa 560 W som jag pratade om är toppeffekt under den bästa kvarten om dagen. Genomsnittseffekten under hela dagen är nog snarare 50-100 W, alltså glödlampan.
Det som många glömmer: Om solen skiner på så att solarventi ger ifrån sig en varm pust så belyses ju helaa huset också och blir varmt av sig själv. Detta är svårt att sklija från solarventis bidrag om man inte gör bra mätningar.
plutoorjan är skyldig svaret på frågan hur mycket effekt han tror att en SV7 kan skörda från solinstrålningen.
Jag är inte skyldig dig ett skit, utan rekomenderar dig bara att läsa folk omdömmen om dessa produkter där man då vittnar om de fungerar. Om ditt hus värms upp så pass mycket av solen rekomenderar jag dig att se över din isolering först och främst.
Du har din fulla rätt i världen att tycka att något inte fungerar, men sluta kom med påståenden om produkter som är erkända på marknaden utan att ha egen erfarenhet av dessa.

P plutoorjan skrev:
En värmefläkt på 800W värmer garanterat ett rum mer effektivt än ett statiskt 800W-element utan fläkt. Check.
Du får gärna utveckla det påståendet. Det många hakar upp sig på är just påståendet att solpanelen "genererar i praktiken långt mer värme" bara för att det sitter en fläkt i den.
Om det vore så skulle väl alla hus kunna sänka sina uppvärmningskostnader markant bara genom att sätta fläktar i elementen?

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag lade ut energidata för att det skulle bli lättare att jämföra med energiförbrukningen med elradiatorer och vad den alternativkostnaden för driften skulle bli. Ursäkta om det rörde till det en smula.

useless useless skrev:
Du får gärna utveckla det påståendet. Det många hakar upp sig på är just påståendet att solpanelen "genererar i praktiken långt mer värme" bara för att det sitter en fläkt i den.
Om det vore så skulle väl alla hus kunna sänka sina uppvärmningskostnader markant bara genom att sätta fläktar i elementen?
Ju bättre spridning på värmen dessto bättre UPPLEVD värme får man i ett rum/byggnad.

Man kan trolla hur mycket man vill fram och tillbaka, men alla som tänker lite mer "praktiskt" vet detta, oavsett vad uträknings-allgoritmerna visar. Det är lika dumt som de som påstår att man inte spar el på att byta ut de gamla 60W-lampan till LED-lampa med argumentet "ja, men 60W-lampan gav värme till huset, och det måste man nu kompensera för när man har en kall LED-lampa".

En annan jämförelse.
Min gamla luftvärmepump lämnade 6Kw. Den hade en väldigt klen fläkt i inomhusdelen.
Den klarade bara av att värma hallen och köket.
Min nya pump är också på 6Kw uteffekt, men har en fläkt med orkankapacitet.
Den värmer utan problem hela huset som är 165Kwm.

Det GÅR inte att bara jämföra siffror på ett papper och säga "lika effekt, lika värme" för så är det inte i praktiken.

*edit*
Och ja,. du kan absolut sänka elförbrukningen genom att montera fläktar på alla element!
MEN... det beror inte på att du ökar "effekten" såklart. utan på att du får en bättre värmespridning som i sin tur leder till att du kan sänka termostaten på elementet.
Det är precis det som är grejen. Man kan inte bara stirra sig blind på angiven effekt. Allt handlar om hur man får ut denna effekt i det utrymmet som ska värmas upp.

Redigerat:
  • Gilla
Stugmannen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja självklart. Ökad konvektion (ökad strömmningshastighet luft) ökar värmeöverföringen/angivningen.

Plutoorjan: Jag har ruggit svårt för enheter som Kw eller Kwm. För övrigt är jag rätt säker på att naturlagarna gäller även om du upplever något annat. Du har helt enkelt fel.

Redigerat:
P plutoorjan skrev:
Du har din fulla rätt i världen att tycka att något inte fungerar, men sluta kom med påståenden om produkter som är erkända på marknaden utan att ha egen erfarenhet av dessa.
Lugn i backarna.Du har inte kunnat påvisa att en SV7 kan lämna mer värmeenergi i dagsgenomsnitt än en 60 W glödlampa. Och jag vill se det testet som visar hur en SV7 kan höja innetemperaturen i ett hus nämnvärt där övrigt värmetillskott genom solen har uteslutits.
Bara för att vissa tycker en solarventi kan värma huset utan att har mätt det korrekt så behöver det inte vara sant. Men klart, man kan tro på mirakelmedicin också, eller kall fusion.

D Daniel 109 skrev:
Plutoorjan: Jag har ruggit svårt för enheter dom Kw eller Kwm. För övrigt är jag rätt säker på att naturlagarna gäller även om du upplever något annat. Du har helt enkelt fel.
Kw och Kwm är slarv på tangentbordet från min sida, och ska självklart vara "Kilowatt" och "Kvadratmeter", precis på samma sätt som du felaktigt skriver "dom" istället för "som". Så du kan ju fortsätta med dina förminskande kommentarer bäst du vill, men tro inte att du vet bättre för det.

Med tanke på alla på alla kommentarer i denna tråd är det ju inte konstigt att Sverige är ett u-land när det gäller förnyelsebar energi. Kommer man utomlands så kryllar det av både solceller, solluftfångare, och solvatten-fångare, men som vanligt så vet ju vi i Sverige bäst och "nä, det dääääär fungerar inte" trots att det uppenbarligen fungerar utmärkt. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.