Hej.

Vi planerar ett enplanshus i vinkel och har en tanke att låta taket gå ut över uteplatsen.

Är det någon annan som gjort liknande? Är ni nöjda, ångrar ni er, vad är bra och vad är dåligt??

Förstår att rummen innanför blir mörkare men det är nog inget jag är orolig över. Det är mer avsaknaden av sol sommartid. Det kan man ju ha på andra ställen men det går ju med skyddad uteplats också 🙂

Bilderna är skapad med AI men utifrån våra ritningar.

• file_00000000ae3c71f4a488b862dca50b96.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • file_00000000a19072438378e3589c3750a0.png
    Skapa konto
Magnus E K
Jag märker att det blir mörkare inne bara av att det ligger snö på genomskinliga altantaket utanför vardagsrummet.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag märker att det blir mörkare inne bara av att det ligger snö på genomskinliga altantaket utanför vardagsrummet.
Japp det är ju en nackdel. Att alltid ha väderskydd under utesäsongen är en fördel. Jag tänker också att möjligheten till inglasning blir väldigt fördelaktig utan att behöva mixtra med nya tak som gör våld på husets form

Vi har väldigt likt dina bilder men lite mindre dimensioner på ute-delen ser det ut som. Det är väldigt mysigt och lyxigt med regnskydd och delvis skugga! Används på vintern också

Två grejer utifrån vår erfarenhet

1. De månader och tider på dygnet som solen står lågt kommer den ändå in under taket. Nu verkar vi ha kortare längd tak än ni kommer ha (vi har ca 2,5-3 m överhäng) samt att det är ”högt i tak” på den delen utomhus (ca 3 m) så vi kommer komplettera med en markis längst ut för att kunna skärma av helt när vi vill

2. Vi saknar en uteplats utan tak i dagsläget och kommer göra altan/stenläggning på kortsidan av huset så uteplatsen går som ett L runt huset. Då får vi kvällssol på den nya delen. I ert fall, med den utsikten, skulle jag tex fundera på att göra terrassen större utåt så att det även finns plats för sittplats/solstol helt i solen

Vi har stora fönster, nästan golv till tak, längs hela sidan där uteplatsen är. Samt vanliga fönster på motstående långsida. Blir inte alls mörkt i det rummet. Det är bara skönt att kunna njuta av stora fönster utan att bli bländad inomhus och hålla på med gardiner/markiser/solskydd på de stora fönstrena

• Gilla
Aser och 2 till
  • Laddar…
Jag har ca 3,5 m utsprång (se bilder) men med 3,6 meters höjd och rent söderläge fungerar det utmärkt. Men det blir naturligtvis mörkare än utan utsprånget.

Tycker att detta är en tilltalande lösning men blir lite fundersam på TS ritning. Tror tyvärr att takutsprånget i förhållandet till takhöjden gör att risken är ganska stor att man kommer att uppleva rummen innanför som mörka.

• 11.JPG
    Skapa konto
  • 20.JPG
    Skapa konto
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
O Ooooooooooooooooooooo skrev:
Vi har väldigt likt dina bilder men lite mindre dimensioner på ute-delen ser det ut som. Det är väldigt mysigt och lyxigt med regnskydd och delvis skugga! Används på vintern också

Två grejer utifrån vår erfarenhet

1. De månader och tider på dygnet som solen står lågt kommer den ändå in under taket. Nu verkar vi ha kortare längd tak än ni kommer ha (vi har ca 2,5-3 m överhäng) samt att det är ”högt i tak” på den delen utomhus (ca 3 m) så vi kommer komplettera med en markis längst ut för att kunna skärma av helt när vi vill

2. Vi saknar en uteplats utan tak i dagsläget och kommer göra altan/stenläggning på kortsidan av huset så uteplatsen går som ett L runt huset. Då får vi kvällssol på den nya delen. I ert fall, med den utsikten, skulle jag tex fundera på att göra terrassen större utåt så att det även finns plats för sittplats/solstol helt i solen
Tack för svar! Ja det blir ca 4m djupt för oss och runt 2.50-2.60 höjd.

Det känns onekligen väldigt mysigt och ett något mörkare kök är inget jag stör mig riktigt på. Jag ser det också som plus att taket skymmer över de två fönstren som är till sovrum så det slipper bli så varmt inne sommartid.

Läget i bilderna har AI fantiserat fram. Vi kommer ha viss havsutsikt men inte riktigt som i bilderna.

Det jag inte riktigt kan välja mellan är att ha som i bilderna eller en uteplats med vindskydd som vinkeln ger och vårsol. Det är så klart en kortare period men där i början av april när solen börjar värma ordenligt är den där uppvärmda hörnan värd mycket.

Alternativet jag funderar på är att bygga en fristående skyddad uteplats med plats för kök och matplats och lämna uteplatsen vid huset "som vanligt".

En bild till även om den nog är svårtolkad men trotts söderläge och solsken upplever jag jag att takutsprånget påverkar ljusinsläppet förvånansvärt mycket.

• 24.JPG
    Skapa konto
  • Gilla
Robiban
  • Laddar…
Något åt det hållet är standard på fritidshus från västkuststugan. Vi har ett sådant, byggt i mitten på 70 talet. Vi gillar den "infällda" altanen. Den är dock inte lika djup som ditt exempel.

I området (de flesta husen är byggda 1974 - 76) finns många västkuststugor. Många har byggt om på senare år och byggt in altanen. Det är framförallt pgs. den begränsade byggrätten. Atanen räknas in i byggnadsytan. Vi har valt att behålla den och istället bygga ut med en kombination av det sista av byggrätten, och attefallsutbyggnad + 10% överyta som liten avvikelse mot detaljplanen.

Jag föreslår att du bygger ett altandäck utanför den infällda altanen så att man lätt kan välja om man vill sitta ute i solen och fika, läsa bok osv, eller få lite lagom skugga eller lä från vinden, under taket.

Vi upplever inte att rummet innanför är mörkt, men hela den väggen består av höga fönster ut mot altanen.

D Diamant skrev:
En bild till även om den nog är svårtolkad men trotts söderläge och solsken upplever jag jag att takutsprånget påverkar ljusinsläppet förvånansvärt mycket.
Har du ljusinsläpp från andra vädersträck? Vi kommer ha ett fönster i söder som inte är täckt som kommer ge en del ljus till de rum som vi vill ha ljus i.

Men helt klart värt att ta.med i beräkningen

Jag är ljusälskare och husets långsida vetter mot söder med stora, höga fönster. Mars/april till oktober täcker två segeldukstak trädäcket då det annars blir alldeles för soligt under sommarhalvåret. Under vinterhalvåret kommer solen direkt in i rummen. Jag är mycket nöjd med min lösning.

I rummet från bild 3 har jag bara ljusinsläpp från söder men det är ju hela väggen mer kan man ju inte få.

Bilden blir ju lite missvisande då kameran gör rummet mörkare än det upplevs p.g.a. det starka ljuset utanför.

Jag är nöjd men fortfarande lite förvånad över hur mycket ett stort takutsprång minskar ljusnivån i intilliggande rum.

Det gör att jag tyvärr tror att med ditt stora takutsprång och förhållandevis låga takhöjd kommer att uppleva rummen innanför som för mörka.

O Ooooooooooooooooooooo skrev:
Vi har stora fönster, nästan golv till tak, längs hela sidan där uteplatsen är. Samt vanliga fönster på motstående långsida. Blir inte alls mörkt i det rummet. Det är bara skönt att kunna njuta av stora fönster utan att bli bländad inomhus och hålla på med gardiner/markiser/solskydd på de stora fönstrena
Vi har liknande, bara possetivt, älskar att sitta ute under tak på kvällen. Vi har målat undersidan av taket vitt, vilket med hjälp av fasadbelysning lyser upp insidan effektivt på vintern, som en mörk natthimlen inte hade gjort.
Kör bara!

• Gilla
Robiban
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.