I mitt badrum är duschblandaren flyttad och ledningarna förlängda (av förra ägaren) av oklar anledning. Jag skulle vilja flytta tillbaka den till där jag tror att den satt tidigare och undrar om det finns något enkelt sätt att göra det.

På platsen där jag vill ha dusch/badkarsblandaren finns två t-kopplingar med lock på.

Går det att sätta dit en blandare istället för locken eller finns det en annan relativt lätt lösning?

• Svartkaklat badrumshörn med synliga rör och en vit badkarskant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två kromrör med t-kopplingar och mässingslock framför svart kakelvägg i ett badrum.
    Skapa konto
Krilleman
G Gusten_Gnuk skrev:
I mitt badrum är duschblandaren flyttad och ledningarna förlängda (av förra ägaren) av oklar anledning. Jag skulle vilja flytta tillbaka den till där jag tror att den satt tidigare och undrar om det finns något enkelt sätt att göra det.

På platsen där jag vill ha dusch/badkarsblandaren finns två t-kopplingar med lock på.

Går det att sätta dit en blandare istället för locken eller finns det en annan relativt lätt lösning?
Det har nog inte suttit någon blandare där förut. Inga skruvhål är synliga.
Snarare kan det ha stått någon typ av duschkabin där förut med dessa anslutningar.

Det går inte på ett estetiskt snyggt sätt att sätta en blandare på dessa två proppade anslutningar.
Jag skulle dragit rör och satt en nu blandare på kortsidan.

Men det finns blandarfästen med möjlighet till genomgående rör.
Fast det blir nog trångt i ditt fall, väldigt nära hörnet.

Kromat blandarfäste med flera anslutningar för vattenrör.
Skapa konto

Krilleman Krilleman skrev:
Det har nog inte suttit någon blandare där förut. Inga skruvhål är synliga.
Snarare kan det ha stått någon typ av duschkabin där förut med dessa anslutningar.

Det går inte på ett estetiskt snyggt sätt att sätta en blandare på dessa två proppade anslutningar.
Jag skulle dragit rör och satt en nu blandare på kortsidan.

Men det finns blandarfästen med möjlighet till genomgående rör.
Fast det blir nog trångt i ditt fall, väldigt nära hörnet.

[bild]
Du har en poäng i att skruvhålen saknas.

När du menar kortsidan, menar du badkarets kortsida? Hur hade du dragit rören?

Centrum av rören är 190 mm från vägg. Blir det för nära? Till saken hör att jag tänkt rotera badkaret 90 grader så att kortändans hamnar mot de proppade kopplingarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.