13 637 läst ·
62 svar
14k läst
62 svar
Erbjudande om anslutning av fiber till fastigheten
Är det värdeökningen du är intresserad av så är det många som blivit lurade. Säljarna hävdar ofta att det ökar värdet med hundratusentals kronor. Icke! Hävdar jag. Om(!) det går att efteransluta sig för säg 30'000 så kan inte värdeökningen vara mer än just det.brunnbytarn skrev:
Däremot kan man spara en del jobb osv, men värdeökningen på hundra tusen, eller mer... Det stämmer inte.
Jag inbillar mig ingen värdeökning på flera hundra tusen, täcker den kostnaden för installationen är jag nöjd. Jag har talat med två mäklare i området och dom tyckte jag skulle ansluta mig för den kostnaden.
Det verkade inte på dom som att fiber genererar några väldiga värdeökning. Som en av dom själv sa, absolut är det trevligt att ha om det redan finns, men skulle folk betala massa extra för att få det?
Det verkade inte på dom som att fiber genererar några väldiga värdeökning. Som en av dom själv sa, absolut är det trevligt att ha om det redan finns, men skulle folk betala massa extra för att få det?
Det är omöjligt att koppla en enskild åtgärd till en värdeökning, med den siffra jag sett är 20000-50000kr i ökning för fiber.
Har du adsl idag? Isåfall kan du troligen byta till 10/10 fiber (som är likvärdigt) och få igen investeringskostnaden på 10 år.
Har du adsl idag? Isåfall kan du troligen byta till 10/10 fiber (som är likvärdigt) och få igen investeringskostnaden på 10 år.
Jag bygger just nu ett fibernät där anslutningsavgiften är smått osanolika 1000:-, trots detta har några i samfälligheten valt att tacka nej.
Min erfarenhet är precis som tidigare nämnts att ordinarie pris är kring 30000:- för anslutning av en villa, sedan kommer subventioner och oftast hamnar priset på ca 16000-17000:- efter rot, kampanj och så vidare.
Chansen att det skulle bli billigare i ett område rent generellt skulle jag säga är väldigt liten. Om det inte är så att det är väldigt många som kopplar in sig samtidigt i efterhand.
Min erfarenhet är precis som tidigare nämnts att ordinarie pris är kring 30000:- för anslutning av en villa, sedan kommer subventioner och oftast hamnar priset på ca 16000-17000:- efter rot, kampanj och så vidare.
Chansen att det skulle bli billigare i ett område rent generellt skulle jag säga är väldigt liten. Om det inte är så att det är väldigt många som kopplar in sig samtidigt i efterhand.
Samma här, jag bygger ett nät där kostnaden blir 5 000 kr, och folk tackar nej.
Min erfarenhet är att de som tackar nej efter att ha blivit väl informerade om fiber faller i en av två kategorier:
1. De som absolut inte har råd.
2. De som aldrig använder internet, främst äldre över 80 år.
Min erfarenhet är att de som tackar nej efter att ha blivit väl informerade om fiber faller i en av två kategorier:
1. De som absolut inte har råd.
2. De som aldrig använder internet, främst äldre över 80 år.
Du har inte fast telefon i huset? Tänk på att du ska betala dyra pengar för en gammal kopparledning till Telia. Nej, framtiden är fiber. Jag skulle tro att du tjänar på att dra fiber även om du bara använder telefon i den linan. Man ska inte se dessa pengar som en utgift. Utan en investering som betalar sig över 30 år. Och pengarna de lånar man på huset. Då det är en husgrej, kolla endast vad du får ränta på dessa pengar, samt vad du tjänar på billigare abonnemang för telefoni.brunnbytarn skrev:Är installationen gjord tänker jag inte tjafsa, men även om jag anmäler mig idag tar det antagligen 6 månader innan arbete startar och kommer det bättre erbjudande innan dess vill jag försöka häva.
Jag har själv ingen glädje av fibern så det är mest för värdeökningen av huset jag är intresserad. Hade jag själv velat ha det hade jag kanske inte varit så velig.
Kampanjen är på 12.600 efter rot om jag minns rätt.
Låter som ett bra pris, vi får betala 25000 innan ROT. Sthlm, Nacka.
Känner inget akut behov av fiber i dagsläget men det känns långt mycket omständligare att ta tag i installation i efterhand. Nu har vi grannar alla valt att ansluta oss via samma företag och kan då även gå samman om problem skulle uppstå. Eller tex om vi vill klaga för att de skapar en kampanj till reapriser om en kvart
Grupptryck och grupptrygghet...
Känner inget akut behov av fiber i dagsläget men det känns långt mycket omständligare att ta tag i installation i efterhand. Nu har vi grannar alla valt att ansluta oss via samma företag och kan då även gå samman om problem skulle uppstå. Eller tex om vi vill klaga för att de skapar en kampanj till reapriser om en kvart
Om du gör det så kommer du till 99,999% att begå avtalsbrott med din ISP. Plus att du står som huvudansvarig för allt som görs via anslutningen.2433711 skrev:
Och jag som var tveksam när vi anslöt oss för 4995:- förra året...
Nyinflyttad i Hällsvik utanför Göteborg upptäckte jag att Telia just avslutat kampanj på Öppen Fiber vilket medförde att kostnaden för oss skulle bli 26700kr. Dock skulle vi få fibern samtidigt med alla andra som gått med i kampanjen. Då lät det rimligt att vi fick betala kampanjpriset 19900kr tyckte jag. Med lite tjat tyckte Telia det också. Fördelen är att 19900 nu känns "billigt" 
När de första i området anslöts för 1-2 år sen kostade det 16700kr så att det blir billigare med tiden är nog osannolikt.
När de första i området anslöts för 1-2 år sen kostade det 16700kr så att det blir billigare med tiden är nog osannolikt.
Medlem
· Västra Götaland
· 55 inlägg
Varför skulle ni betala utbyggnaden av ett fibernät som sedan kommer att ägas av ett lokalt företag? Låter som en ganska bra affärsidé att låta kunderna från första spadtaget stå för hela investeringskostnaden och sedan ta hela vinsten.
Så som det brukar gå till på landsbygden är att man betalar till en ekonomisk förening som man sedan blir delägare av.
15000 är ganska normal anslutningskostnad för en ekonomisk förening som har fått bidrag så det är nog inget överpris, men räkna med en högre månadsavgift än om ni hade gått ihop och grävt själva.
Så som det brukar gå till på landsbygden är att man betalar till en ekonomisk förening som man sedan blir delägare av.
15000 är ganska normal anslutningskostnad för en ekonomisk förening som har fått bidrag så det är nog inget överpris, men räkna med en högre månadsavgift än om ni hade gått ihop och grävt själva.
Logiskt sett så om 100 st anmäler sig till ett projekt för 15000 kr/st så borde ju inte vartannat hus längs gatan kunna hoppa av och vänta till senare för att få ett lägre pris. Då skall investeringskostnaden för projektet fördelas på 50 st istället och hela upplägget med de föreningar som bildas för att dra igång det och sedan driva nätet bygger väl på att det alltid är billigast att vara så många som möjligt från första början. De som sedan tillkommer får helt enkelt betala lite mer, nätet har ju lagts ner i backen, nätet har drivits och underhållits och då kostar det helt enkelt mer att få hoppa in och vara med på detta. Inget konstigt egentligen. Annars slutar det ju med att ingen vill vara med från början utan alla vill hoppa in när det är klart...men med det upplägget blir inget nånsin klart.
I den fiberförening där jag är kassör tar vi ut originalinsatsen (13 600 kr) plus alla faktiska kostnader för att efteransluta en fastighet. Det brukar landa på totalt ca 30 000 kr men kan gå så högt som 50 000 beroende på vad som behöver göras.
Att någon skulle kunna bli ansluten i efterhand till originalkostnaden är fullständigt uteslutet.
Att någon skulle kunna bli ansluten i efterhand till originalkostnaden är fullständigt uteslutet.