taxi500:

Inga problem att göra så som du beskriver. Själv har vi liknande. När vi kommer hem och trycker på hemma knappen, så tänds olika belysningar beroende på tid på dygnet och skymningsreläets status.

Det får nog ses som att ingå i grundkittet.

Härligt

Då gäller det "bara" att veta hur man vill ha det.

S
...ingen här som diggar EIB då? :-?

slangen skrev:
...ingen här som diggar EIB då?  :-?
Hej!
Nej, Ingen har fattat fördelarna med EIB! Ingen som fattar att IHC inte är ett speciellt smart system.
EIB är ett bredare sortiment där man kan få in så många typer av scenarios, och använda olika leverantörers EIB komponenter, för att skräddarsy anläggningen efter sina egna behov. Tänk att kunna styra huset visa sin Ipod :)

//Froken Obstinat

Hej!
Nej, Ingen har fattat fördelarna med EIB! Ingen som fattar att IHC inte är ett speciellt smart system.
EIB är ett bredare sortiment där man kan få in så många typer av scenarios, och använda olika leverantörers EIB komponenter, för att skräddarsy anläggningen efter sina egna behov. Tänk att kunna styra huset visa sin Ipod

//Froken Obstinat
Jo vi är nog flera som både fattar fördelarna som nackdelarna med EIB. Den tråkiga sanningen är nog att många har ansett att EIB tillför fantastiskt lite för en villa-installation jämfört med den högre kostnaden / komplexiteten.

Sedan vet jag inte om IHC är smartare eller dummare än EIB. Bara annorlunda. Liknar lite linux vs. windows, mac vs. pc religion. Båda kan göra det mesta och liknande. Inget av alternativen har någon längre framtid för sig, som de ser ut idag.

Däremot var det ju fräckt att kunna styra huset med sin iPod. PDA kan jag förstå, men hur får du till styrningen med en iPod? Berätta gärna mer. Syns inget på merten.com.

Hej,

Ser fortfarande inget om ipod (Apples mp3 spelare), men antar nu att du menar iPAQ. D.v.s en Pocket PC, fast från HP.

Och om det är iPAQ (=vilken Pocket-PC som helst), så kan jag ju inte annat än lite försynt meddela att den funktionalliteten har funnits länge hos IHC.

S
jaaa, inte bara pocket pc... vilken dator som helst som har tillgång till internet.

självklart.

Jo vi är nog flera som både fattar fördelarna som nackdelarna med EIB. Den tråkiga sanningen är nog att många har ansett att EIB tillför fantastiskt lite för en villa-installation jämfört med den högre kostnaden / komplexiteten.

Sedan vet jag inte om IHC är smartare eller dummare än EIB. Bara annorlunda. Liknar lite linux vs. windows, mac vs. pc religion. Båda kan göra det mesta och liknande. Inget av alternativen har någon längre framtid för sig, som de ser ut idag.
Får väl hålla med TLovskog i resonemanget om EIB/IHC.Är själv ganska insnöad på EIB men tycker att det egentligen inte spelar så stor roll vilket system man väljer.Det primära är ju funktionerna, inte tekniken bakom. De flesta "normala användare" bryr sej nog inte så mycket om ifall det står EIB/KNX IHC LON på "prylarna" i elcentralen, bara "prylarna" gör det de skall (tända/släcka dimra styra markiser m.m.). Det som är det största problemet med nuvarande system är :
-att de är ganska komlexa att programmera, vilket gör att medelSvensson drar sej för att investera i dessa system
-det är ganska dyra prylar
När det kommer enkla system (datorvärldens mjukvarotillverkare får väll blanda sej i leken) så kanske det blir bättre.Själv ser jag fram emot nån produkt med logga i stil med "Certified for Microsoft el XP" eller varför inte "certified for Linux"?

Detta var min enkla åsikt
Kalsipper

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.