Hej.
Har IHC system hemma för elstyrning av huset samt hem larmet.
Har ett gammalt IHC voicmodem som använder sig av min telelina ut.
Vi kommer nu att säga upp hemtelfoni abbonemanget och enbart ha kvar våra mobiltelefoner i hemmet. Men då kommer väl inte IHC modemet att kunna ringa ut till våra mobiler ?
Kan jag ersätta voice modemet med något som fungerar ?
Har IHC system hemma för elstyrning av huset samt hem larmet.
Har ett gammalt IHC voicmodem som använder sig av min telelina ut.
Vi kommer nu att säga upp hemtelfoni abbonemanget och enbart ha kvar våra mobiltelefoner i hemmet. Men då kommer väl inte IHC modemet att kunna ringa ut till våra mobiler ?
Kan jag ersätta voice modemet med något som fungerar ?
Utan en analog telelinje kommer modemet ej att fungera.
En snabb sökning på IHC så hittade jag en GSM-baserad modul, om den funkar till ditt system har jag ingen koll på.
Har du hört med leverantören av system om dom har någon pryl du kan använda?
Annars finns det GSM-baserade enheter som simulerar en analog telelinje som kanske skulle funka.
En snabb sökning på IHC så hittade jag en GSM-baserad modul, om den funkar till ditt system har jag ingen koll på.
Annars finns det GSM-baserade enheter som simulerar en analog telelinje som kanske skulle funka.
Ok tackar, ja jag fick respons nu och dom har ingen ersättningspryl för IHC till mitt system.E etompau skrev:Utan en analog telelinje kommer modemet ej att fungera.
Men det borde ju gå att lösa med ett externt GSM modem.
Eller kanske iptelefon, jag håller på att koppla in fiber i huset.
Vad tror du ?
GSM baserad enhet som simulerar en analog linje, har du något konkret tips ?
Vill du testa så finns det lite olika modeller på ex Ebay. Sök på "gsm gateway" så finner du en del modeller för cirkus 400-500 kr.
Jag köpte en enhet på Tradera för att ersätta min analoga linje när jag sade upp det. Används i princip enbart för mitt larm och inkommande samtal från telesäljare.
Bra ljudkvalité, lite annorlunda kopplingston.
En larmfirma bör också kunna fixa fram någon GSM/PSTN-konverter. Räkna dock med att dom lär kosta några tusen kronor.
Jag köpte en enhet på Tradera för att ersätta min analoga linje när jag sade upp det. Används i princip enbart för mitt larm och inkommande samtal från telesäljare.
En larmfirma bör också kunna fixa fram någon GSM/PSTN-konverter. Räkna dock med att dom lär kosta några tusen kronor.
Denna finns på Dustin, kanske kan vara något ?E etompau skrev:Vill du testa så finns det lite olika modeller på ex Ebay. Sök på "gsm gateway" så finner du en del modeller för cirkus 400-500 kr.
https://www.dustinhome.se/product/5...MI3ovRo8Hc3wIVQ0QYCh1OLwckEAQYAiABEgJbLPD_BwE
Hej igen ok tack. Nja något abonnemang är jag inte intresserad av.E etompau skrev:
Det bästa hade varit att ha IHC voicemodemet analogt och att det kunde ringa ut via en gsm gateway till våra mobiltelefoner, skulle inte det kunna fungera ? Utan då någon IP telefoni.
Jo som sagt, det ska kunna gå om du fixar fram en GSM Gateway och stoppar ett sim-kort i gatwevay:en.
Gateway:en ger då en analog anslutning med ungefär samma linjespänningar som du tidigare fick från Telia och i ditt telejack
På Ebay ligger en sådan enhet på ca 400-500 kr exkl. de nya avgifterna. Finns även på Wish om du använder dom.
Kanske idé att ta hem en enhet, lite på vinst och förlust och se hur det funkar.
Du hittar även en del svenska leverantörer av dessa enheter om du googlar lite,
Ett exempel som dök upp:
https://www.banggood.com/sv/GSM-Gat...yCh3MTgboEAQYAiABEgITy_D_BwE&cur_warehouse=CN
Gateway:en ger då en analog anslutning med ungefär samma linjespänningar som du tidigare fick från Telia och i ditt telejack
På Ebay ligger en sådan enhet på ca 400-500 kr exkl. de nya avgifterna. Finns även på Wish om du använder dom.
Kanske idé att ta hem en enhet, lite på vinst och förlust och se hur det funkar.
Ett exempel som dök upp:
https://www.banggood.com/sv/GSM-Gat...yCh3MTgboEAQYAiABEgITy_D_BwE&cur_warehouse=CN
Hej igen ok, tackar. Sorry för mitt oförstånd, men sim kort ? Då måste jag skaffa ett mobil abonnemang till för GSM gatewayen ?E etompau skrev:Jo som sagt, det ska kunna gå om du fixar fram en GSM Gateway och stoppar ett sim-kort i gatwevay:en.
Ett exempel som dök upp:
[länk]
Hej igen. Om jag nu kör på detta innebär det att vi kan ha kvar en analog telefon som då det går att använda när man ringer till GSM gatewayen ?E etompau skrev:
Ja du kan koppla på en "vanlig" telefon och ringa ut eller in. Notera att du får ange riktnummer när du ringer ut.D Draven skrev:
Du får också nytt telnr. och bibehåller således inte ditt gamla nr.
Hur sedan dina IHC-grejor samspelar med GSM-gateway:n återstår att se.
IHC voice modemet ringer som innan ut analogt till mitt "mobil nummer" som jag hade innan och då hoppas jag att GSM gatewayen ska kunna vidarebefordra det, men det kanske inte kan fungera ?E etompau skrev:
En GSM gateway för 400kr är det kanske värt att testa med , hade ju varit perfekt med en referens.
Redigerat: