Ska installera IHC system och har fått bra med tips, men vill ha info om era egna lösningar på funktioner som ni tänkt ut, och tycker är praktiska. Är mitt uppe i husbygget så tid är det ont om, sitter på kvällarna och ritar lite på elen, men det känns som om man missar mycket. Och tänka "IHC" när man ritar är ju inte lätt..
Tacksam för info och hjälp.

Hmm ja jag anade att denna fråga skulle bli obesvarad. Men ni som har IHC och haft en elektriker som gjort installationen. Vad tycker ni var smidiga lösningar, typ markisen går ut automatiskt när solen går fram...

Vi är i samma sits....några saker som vi kör är:

- Släcka hela huset/larma med en knapp - hejdå huset funktioner
- Hej hus funktion - motsatt fast med larmkod.
- Gonatt huset - dvs släcker allt utom barnens rum när man trycker på en knapp.
- Dimra med fjärrkontroll olika dimmergrupper
- Rörelsevakter på badrummen (kan lösas utan IHC)
- Slumpvis tänd/släck diverse lampor när man är borta
- Ledbelysning för nattliga toalettbesök

Markiserna ligger separat med fjärrstyrt system för vind/sol

Det viktigaste i steg 1 är att du drar tåtar till de elenheter du vill styra, sen programmerar du ju vad du vill skall ske och det är nog lättare när man bott in sig lite.

Calle Anka skrev:
Vi är i samma sits....några saker som vi kör är:

- Släcka hela huset/larma med en knapp - hejdå huset funktioner
- Hej hus funktion - motsatt fast med larmkod.
- Gonatt huset - dvs släcker allt utom barnens rum när man trycker på en knapp.
- Dimra med fjärrkontroll olika dimmergrupper
- Rörelsevakter på badrummen (kan lösas utan IHC)
- Slumpvis tänd/släck diverse lampor när man är borta
- Ledbelysning för nattliga toalettbesök

Markiserna ligger separat med fjärrstyrt system för vind/sol

Det viktigaste i steg 1 är att du drar tåtar till de elenheter du vill styra, sen programmerar du ju vad du vill skall ske och det är nog lättare när man bott in sig lite.
Tackar, kör du några IHC funktioner med vanliga strömbrytare, eller alla med anpassade IHC strömbrytare? Vilken typ ? Dom är fasligt dyra tycker jag...

De är inte införskaffade än men tanken är att köpa Lexel Senso från Schneider.....relativt billigare än de andra och man minimerar ju antalet knappar.

Hälften av flexrören är dragna just nu....nästa vecka blir det 10 000 meter kabel ;)

Vi räknar att merkostnaden för hela bygget kommer ligga runt 25 tkr jmf med vanlig installation.

Ofta är ju dessa designprylar lite dyrare tyvärr. Vad jag gillar med Senso är att man kan skapa etiketter själv....det blir inte så snyggt med vanliga knappar och klisteretiketter. Sen måste vi tänka på "de äldre", svärfar och svärmor.....de kommer får spelet om de inte vet vilka knappar som styr vad när de skall passa barnen... ;D

Hej,

I min anläggning har jag förutom det som Calle Anka skrivit om också ...

#Styrt markiserna med IHC
#Styrning av infravärme
#Styrning av motorstyrd filmduk
#Styrda uttag för kaffekokaren, strykjärnet, och en hel del av audio/video utrustning som gott kan stängas av när man sover/borta = kopplat till hej då huset knappen.
#Dammen utomhus med pump och belysning.
#Ytterbelysningar överhuvudtaget.
#Rörelsedetektor framför huset.
#Långt tryck i vilket rum som helst för att tända takbelysningen tänder alla rums takbelysning.
#Ugnen och spisen kopplade till hej då huset.

Och där kommer jag inte ihåg mer ...

Själv använder jag ELJOs IHCs knappar, trots att de är sjukt dyra. De flesta är 4 knapaprs med lysdiod.

När det gäller rörelsedeckare i små utrymmen som toaletter så stötte jag på bekymmer med min installation. Efter totalettbesöket så hade jag tänkt släcka ljuset manuellt. Så fort jag stängde toalettdörren så tändes det dock igen. Problemet var att deckaren satt precis vid dörren, där den vanliga knappen sitter. Luftströmmarna när jag stängde dörren triggade deckaren. Inte bra. Det fanns heller ingen bra möjlighet att fixa detta med mjukvaran. Nu har jag den gamla DOS varianten av kontroller (byggt 1999) så den nya kanske har bättre möjligheter. Värt att tänka på ...

Calle Anka skrev:
Sen måste vi tänka på "de äldre", svärfar och svärmor.....de kommer får spelet om de inte vet vilka knappar som styr vad när de skall passa barnen... ;D
Det kommer de att få ändå ... ;-) Jag har haft mycket roliga situationer om just detta de senaste åren ...

TLovskog skrev:
När det gäller rörelsedeckare i små utrymmen som toaletter så stötte jag på bekymmer med min installation. Efter totalettbesöket så hade jag tänkt släcka ljuset manuellt. Så fort jag stängde toalettdörren så tändes det dock igen. Problemet var att deckaren satt precis vid dörren, där den vanliga knappen sitter. Luftströmmarna när jag stängde dörren triggade deckaren. Inte bra. Det fanns heller ingen bra möjlighet att fixa detta med mjukvaran. Nu har jag den gamla DOS varianten av kontroller (byggt 1999) så den nya kanske har bättre möjligheter. Värt att tänka på ...
Jag tror det funkar med det "nya" systemet....eftersom jag annars kommer ha samma dilemma. Är det inte så att rörelsevakten släcker efter ett tag när den inte märkt någon rörelse på säg 30 sekunder eller vad man nu ställer in?

Vi kommer också köra Lexcome Home och det blir intressanta elövningar framöver. :D

Lexel Senso heter tydligen Eljo Senso nu....så här ser knapparna ut i alla fall:

LEX27880_95.jpg

Calle Anka skrev:
Jag tror det funkar med det "nya" systemet....eftersom jag annars kommer ha samma dilemma. Är det inte så att rörelsevakten släcker efter ett tag när den inte märkt någon rörelse på säg 30 sekunder eller vad man nu ställer in?
Problemet är att den triggar när dörren stängs p.g.a det lilla utrymmet och de (tydligen) tillräckligt starka luftströmningar med varm/kall luft som uppstår.

Vad jag ville uppnå var att för att IHC skulle trigga skulle där vara 3 signaler innom ex. 2 sekunder. Dock gick det inte i min mjukvara (finns inga snabba timrar).

Jag har inte heller haft tid att fixa en annan deckare / eller modifiera den befintliga.

Det är många som tycker att de svenska lågvoltsbrytarna är väldigt dyra inte minst jag. Så därför har jag valt Fuga i från LK istället.

Dock ville jag inte utesluta möjligheten att kunna byta till svenska i framtiden så lösningen blev att sätta en svensk dosa bakom gipsen och endast ta 2 st 10mm hål för att få fram sladden till brytaren. Brytaren skruvas sedan i gipsen med plugg.

Vill man sen byta till svenska så får man ta upp hålet med dosfräs och montera in en 13mm distansring.

• HPIM2457.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Smart....LK är alltså? Ett annats lands standard uppenbarligen?

Hur funkar det med försäkringsbolag mm?

PS....detta var mitt inlägg nr 2000....PUH! DS

LK heter ett stort (största?) bolaget ( www.lk.dk) i Danmark som gör elprylar.

Det är också de som plockat fram IHC systemet. Det säljs i Sverige under "brandet" lexel.

Snygga prylar! Danskarna kan detta med design helt klart!

/C

Hur avancerat kan det bli? Har själv tänkt installera lexel ihc. Går det tex att tända olika mkt beroende på om det är mörkt eller ljust utomhus? Kommer hem och tänder i hallen på dagen så tänds bara hallen men på kvällen så tänds flera andra lampor tex vägen fram till köket och några sidolampor i vardagsrummet. Ett skymningsrelä kan vad jag förstår styra allt möjligt i hela huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.