Vi ligger på ca. 18% just nu och 25% vid en ränta på 5%. Dock är min fru föräldraledig och tar endast ut 5/7 dagar. När hon jobbar igen ligger vi på 21% vid en ränta på 5%.

Jag tycker det känns okej, och efter skattereduktion blir det strax under 15% vid 5%-ränta.

12% i dagsläget, uppskattat 21% när huset är färdigbyggt och inflyttat i, och 31,5% vid 5% ränta.

24% idag
38% vid 5% ränta.

P
21% idag med rörlig ränta och 24% om det sticker iväg till 5%

16% idag och 29% med 5% ränta.

Samma som Hene (#3)...

17% nu, 24% vid 5% ränta

ca 17% nu och ca 23% vid 5% ränta

Tyresö
Jag vet vad vi betalar varje månad, i kronor. Men eftersom mina inkomster/månad eller/år skiljer sej på flera 100.000 kr, så finns det inte en chans att jag kan räkna ut summan i%. Vad jag vet så är vår boendekostnad en struntsumma på ca 6.500 kr/månad inkl allt. för vår villa med en tomt på 2418 m2.

Vad den summan blir i% om jag har full styrning med min betongpump/sommarhalvår......fikapengar vill jag påstå. Mindre än vad min fru gör av med på NK varje månad året runt.....

25% idag och 33% vid 5% ränta. Ska sägas att det beräknat på min bostadsrätt och det är absolut minimum lönen jag drar ut varje månad....

Vi ska bygga i vår.... Beräknat med 3 procent =27%, 5procents ränta = 38%
Har räknat med 3000 i drift, kanske lite högt på ett nybyggt hus...

15% idag och 30% vid 5% ränta.

med amortering blev det ca 25% idag och 32% vid 5 % ränta.

Ligger på ca 6,7 % just nu och runt 9 % om räntan skulle bli 5 procent vilket i mitt fall aldrig lär hända. Men vi har vissa fördelar som gör att vi kanske inte är så representativa i medelberäkningen...

/lorant

Väl tilltaget apanage kanske ;)

15 % idag
25 % om räntan blir 5 %.

Läste en intressant uppgift i en artikel om att snittandelen av inkomsten som hushållen lägger ned på boende har legat konstant de senaste 30 åren. Har för mig att det snittet som angavs var högre än det som vi kommit fram till hittills (kan det varit strax under 30 %, kanske?), om det beror på att man räknat annorlunda, om vi som svarat inte är genomsnittliga, eller om siffrorna inte stämmer kan man ju spekulera i.
De kanske har räknat med renoverings- och uppfiffningskostnader (alla tjusiga köks- och badrumsrenoveringar!)...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.