14% idag (Har bunden ränta sedan länge på 4,18
18% vid 5% ränta

Nanny Fine
11,8% och 15% vid 5 % ränta (före ränteavdrag). Sitter säkert mao....

Ingen aning om vad det är just nu (vi flyttar in om en vecka och vi har inte räknat något på dagens räntekostnader). Ca 50 % vid 8% ränta har jag i alla fall räknat det till innan vi bestämde hur mycket vi kunde låna. Och då var tanken att om den ena personens hela lön går åt till räkningar så räcker den andra personens lön bra till att leva på (vi har ungefär samma löner). Men innan räntorna når 8% så bör vi ha fått en del löneökningar så då är det inte längre 50%. Eller så har vi fått ett till barn och är föräldralediga och då blir det ju mer.

5% största delen är el!

ca 15% idag och ca 25% vid 5% ränta exl räntereduktion och amortering.

/K

11% idag och 20% med 5% ränta.

16% nu och hoppas på lite mindre när vi har värderat om huset..

Idag omkring 23%, inkl. amortering och drift.

30% nu och 36% vid 5% ränta. Då ingår iofs lån på sommarstuga och rätt hög BR-avgift, men ingen amortering.

dosken skrev:
30% nu och 36% vid 5% ränta. Då ingår iofs lån på sommarstuga och rätt hög BR-avgift, men ingen amortering.
Även din bostadsrättsförening har skulder. Om räntan stiger kraftigt kommer avgiften att höjas.

lurk12345 skrev:
Även din bostadsrättsförening har skulder. Om räntan stiger kraftigt kommer avgiften att höjas.
Alla föreningar har inte skulder, men om hans avgift är hög så finns det ju all anledning att tro att så är fallet...

Just nu är jag föräldraledig och tar ut 5/dar i veckan så jag har halverat min lön i 8 månader. Just nu hamnar vi på 19%. Hade jag jobbat heltid hade vi hamnat på 13%. När räntan kommer upp i 5% jobbar jag förhoppningsvis heltid igen och då blir det knappt 15%

timmelstad skrev:
Alla föreningar har inte skulder, men om hans avgift är hög så finns det ju all anledning att tro att så är fallet...
Exakt. Jag har aldrig hört talas om en förening med höga avgifter som inte har höga skulder. (Och i så fall kan man ju fråga sig vad skulderna går till.)

Sen tycker jag att det är lite synd att trådskaparen nöjde sig med att fråga om utgifterna vid 5% ränta. Vill man titta på ett pessimistiskt scenario bör man väl ta till minst ett par procent till.

lurk12345 skrev:
Vill man titta på ett pessimistiskt scenario bör man väl ta till minst ett par procent till.
Kanske bara försökte vara realistisk ;)

timmelstad skrev:
Jodå sant. Dessutom har avgiften gått upp även i tider av kraftigt sänkta räntor, pga uteblivet räntebidrag etc.....kanske ska sälja o flytta ut i stugan på heltid medans tid är ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.