15 967 läst ·
8 svar
16k läst
8 svar
EPSCement istället för Cellplats - behöver råd snabbt!
Hej
Har bilat ut 100 kvm platta på mark i befintligt stenhus (bottenvåningen). Skall ta ner två icke bärande väggar och sedan lägga nytt dräneringsrör i singel, nytt avlopp, tapprör och golvvärme.
Hittills har planen varit att:
1. Lägga tvättat singel 20 cm och dräneringsrör
2. Cellplast 15-20 cm
2 1/2. Lägga in avloppsrör
3. Armeringsnät och golvvärme
4. Gjuta cirka 10 cm betong
Efter att ha snackat med en storkundssäljare på K-rauta funderar jag istället att ersätta cellplasten mot EPSCement.
1. Lägga tvättat singel 20 cm och dräneringsrör
1 1/2. Lägga in armeringsnät och fästa avloppsrör och tapprör
2. Gjuta med EPSCement 15 cm
3. Armeringsnät och golvvärme
4. Gjuta cirka 5 cm betong
På detta vis sparar jag ett arbetssamt moment samtidigt som jag ökar takhöjden något.
Kostnaden för detta angreppssätt är något dyrare cirka 10.000 kr men å andra sidan spar jag även dyr byggtid från entreprenören.
Skulle uppskatta synpunkter och erfarenheter från forumet på detta angreppssätts för och nackdelar.
Ger EPSCement likvärd isoleringseffekt?
Är ovan metod vettig?
Har bilat ut 100 kvm platta på mark i befintligt stenhus (bottenvåningen). Skall ta ner två icke bärande väggar och sedan lägga nytt dräneringsrör i singel, nytt avlopp, tapprör och golvvärme.
Hittills har planen varit att:
1. Lägga tvättat singel 20 cm och dräneringsrör
2. Cellplast 15-20 cm
2 1/2. Lägga in avloppsrör
3. Armeringsnät och golvvärme
4. Gjuta cirka 10 cm betong
Efter att ha snackat med en storkundssäljare på K-rauta funderar jag istället att ersätta cellplasten mot EPSCement.
1. Lägga tvättat singel 20 cm och dräneringsrör
1 1/2. Lägga in armeringsnät och fästa avloppsrör och tapprör
2. Gjuta med EPSCement 15 cm
3. Armeringsnät och golvvärme
4. Gjuta cirka 5 cm betong
På detta vis sparar jag ett arbetssamt moment samtidigt som jag ökar takhöjden något.
Kostnaden för detta angreppssätt är något dyrare cirka 10.000 kr men å andra sidan spar jag även dyr byggtid från entreprenören.
Skulle uppskatta synpunkter och erfarenheter från forumet på detta angreppssätts för och nackdelar.
Ger EPSCement likvärd isoleringseffekt?
Är ovan metod vettig?
Om underlaget är slätt så skulle jag utan tvekan köra med cellplast och betong a la standard. EPS-cement har inte samma isoleringsvärde som cellplast. Arbetsmässigt spar du ingen tid med EPS-cement. En säck eps-cement räcker till 5 cm på en kvm. Du behöver alltså typ 300 50-literssäckar med eps-cement om du ska gjuta 100 kvm med 15 cm. Bara eps-cementen kommer att kosta 50.000 kr. Vill du ha mer takhöjd så kör med mindre singel eller lite mindre cellplast.
Japp 300 liter är vad jag räknat med, men jag har tänkt att använda en sprutbil. 300x149 kr=44700 + rabatter kanske 40 tkr.
Cellplasten är den relativt enkel att lägga ut även i flera rum så att säga, det är det arbetsmomentet samt att skära in rör av olika slag och dimensioner som jag menar är tidsbesparnade att istället srputa in betong istället för att skära passa, måtta osv.... Mitt arbetsgäng kostar cirka 30 tusen per vecka så jag har en alternativ kostnad i tid att räkna med.
Hur tjockt respektive tunnt kan jag lägga med respektive material för att uppnå likvärdig isolering?
Hur mycket behövs för platta på mark generellt för att få schysst isolering. Vi har grävt cirka 50 cm överallt. 6 containrar schaktmassor och sten...
En annan stor fördel med EPSCementen är väl att vi kan lägga golv mycket snabbare då den relativa fuktigheten i plattan blir lägre snabbare tom mycket snabbare än vanlig betong?
Cellplasten är den relativt enkel att lägga ut även i flera rum så att säga, det är det arbetsmomentet samt att skära in rör av olika slag och dimensioner som jag menar är tidsbesparnade att istället srputa in betong istället för att skära passa, måtta osv.... Mitt arbetsgäng kostar cirka 30 tusen per vecka så jag har en alternativ kostnad i tid att räkna med.
Hur tjockt respektive tunnt kan jag lägga med respektive material för att uppnå likvärdig isolering?
Hur mycket behövs för platta på mark generellt för att få schysst isolering. Vi har grävt cirka 50 cm överallt. 6 containrar schaktmassor och sten...
En annan stor fördel med EPSCementen är väl att vi kan lägga golv mycket snabbare då den relativa fuktigheten i plattan blir lägre snabbare tom mycket snabbare än vanlig betong?
300 säckar, inte liter. Rör som ska ner kan du kanske i vart fall delvis lägga i singlet (avlopp) eller ovanpå isoleringen (i betongen). Jag vill minnas att EPS-cement har halva isoleringsvärdet jämfört med vanlig frigolit/cellplast. Möjligen blir det något bättre eftersom en EPS-gjutning blir utan skarvar och köldbryggor. Dessutom, du har 100 kvm golv, vad ska du lägga ovanpå EPS-cementen? Avjämningsmassa eller flytspackel funkar ju men det är dyrare än knark. 5 cm betong funkar nog också men du sparar ju ingen tid (och knappt några pengar) på att köra 5 cm betong med betongbil eller 10 cm betong med betongbil). Om du har 50 cm överallt så skulle jag inte tveka att lägga så mycket cellplast du kan, minst 20 cm och gärna 30 cm. Vad sägs om 10-20 cm tvättat singel, 20-30 cm cellplast och 10 cm betong?
Jag har ett liknande källarprojekt själv (bara 3 containrar dock...) och har använt EPS-cement på vissa ställen där det var berg i dagen, typ puckelpist. Där var det perfekt eftersom det inte funkar med cellplast när det är ojämnt. Där jag hade gott om plats körde jag med singel och cellplast (20-25 cm). Ska för övrigt gjuta idag (eller rättare sagt - betongbil med pump och proffs kommer och gör det). Fy fan va skönt det ska bli att få ett golv att gå på.
Jag har ett liknande källarprojekt själv (bara 3 containrar dock...) och har använt EPS-cement på vissa ställen där det var berg i dagen, typ puckelpist. Där var det perfekt eftersom det inte funkar med cellplast när det är ojämnt. Där jag hade gott om plats körde jag med singel och cellplast (20-25 cm). Ska för övrigt gjuta idag (eller rättare sagt - betongbil med pump och proffs kommer och gör det). Fy fan va skönt det ska bli att få ett golv att gå på.
Tack för alla synpunkter
Har bestämt att köra enligt grundplan, dvs singel , cellplast och sedan gjuta.
För att få så mycket takhöjd som möjligt och med 100 kvm golvvärme. Vad är minimum ni tycker jag kan bygga utan att tappa för mycket effekt ner i backen?
Vad tror ni om: 15 cm singel, 15 cm Cellplast samt 8-10 cm betong? Vore schysst att bygga mindre än 50 cm i höjd och därmed öka takhöjden en 5-10 cm..
Förresten är ISODRÄN / PODRÄN alternativ till Cellplasten om ja vilka för / nackdelar?
För att få så mycket takhöjd som möjligt och med 100 kvm golvvärme. Vad är minimum ni tycker jag kan bygga utan att tappa för mycket effekt ner i backen?
Vad tror ni om: 15 cm singel, 15 cm Cellplast samt 8-10 cm betong? Vore schysst att bygga mindre än 50 cm i höjd och därmed öka takhöjden en 5-10 cm..
Förresten är ISODRÄN / PODRÄN alternativ till Cellplasten om ja vilka för / nackdelar?
Golvvärme med 15 cm isolering? Det är att bjuda grodorna på sköna vintrar. Minst 20 helst tom 30 var det jag fick reda på när vi gjöt. Självklart kan det ha ändrats på 4 år men jag tror inte på det. Kolla in vad de som specialiserar sig på värmegrunden kör. Nu tror jag i och för sig att det kan vara annorlunda om du kör golvvärmeslangarna ovanpå plattan och komplementgjuter det sista.
Du får väl helt enkelt kompromissa - det är ju liksom svårt att få allt: mycket singel, mycket isolering och mycket takhöjd. Isodrän/pordrän är utrett på detta forum - sök! Det ersätter väl singelskiktet kan man säga. Ett alternativ är således ett lager isodrän, ett eller flera lager cellplast/isolering, betong med golvvärme. Om det är möjligt att i denna ekvation få in mer cellplast än 15 cm så ska du köra på det. Mellan 20-30 är normalt. Men klart är att 15 cm isolering är mycket bättre än ingen alls eller 5 cm.
Vi fick kompromissa i vår källare (som alltid med gamla hus) p.g.a. storsten som inte gick att ta ut. Avloppsrören las på den utgrävda ytan. Singel som avjämning och dräninering, därefter 10 cm cellplast och 10-12 cm betong. Avloppsrören hamnade delvis i cellplasten på några ställen men totalt sett bra. Hur viktigt det är med ökad takhöjd beror ju på nuläget. Vi slutade på 215 cm vilket upplevs mycket bra i tvättstuga, gästrum och bastu. Hade det slutat på 200 cm skulle jag gärna grävt djupare (är själv 194 cm) för att få lite mer luft. Isoleringen är viktig men marginaleffekten av 5 cm ytterligare isolering borde avta, eller? Jfr 5->10 cm viktigare än 10->15 cm.
Klicka här för att svara