718 läst ·
2 svar
718 läst
2 svar
Kan jag sätta ångbroms utanpå OSB istället för bakom?
Håller på med evighetsprojekt att isolera ett garage för att kunna värma upp det sporadiskt under vintern när jag vill vara där.
Väggen ser nu ut så här utifrån och in:
Stående panel med locklist
Spikläkt av lite överbliven 45 mm regel
Vindduk
Regelverk i 45x95 med 95 mm träfiberisolering
OSB
Ytskikt inåt blir gips alternativt plåt om jag inte orkar måla, inte bestämt mig än.
Nu borde jag ju i idealfallet satt ångbroms bakom OSB och sedan haft en spalt där emellan, men har ingen större lust att skruva ner allting igen. Kan jag sätta den direkt mot OSB och sedan regla upp för gips på det? Måste jag ha OSB - spalt - ångbroms - spalt - gips/plåt? Hur skulle ni satt ångbromsen? Behövs den över huvud taget om jag använder vältätad plåt som ytskikt?
Tack!
Väggen ser nu ut så här utifrån och in:
Stående panel med locklist
Spikläkt av lite överbliven 45 mm regel
Vindduk
Regelverk i 45x95 med 95 mm träfiberisolering
OSB
Ytskikt inåt blir gips alternativt plåt om jag inte orkar måla, inte bestämt mig än.
Nu borde jag ju i idealfallet satt ångbroms bakom OSB och sedan haft en spalt där emellan, men har ingen större lust att skruva ner allting igen. Kan jag sätta den direkt mot OSB och sedan regla upp för gips på det? Måste jag ha OSB - spalt - ångbroms - spalt - gips/plåt? Hur skulle ni satt ångbromsen? Behövs den över huvud taget om jag använder vältätad plåt som ytskikt?
Tack!
I ditt fall hade jag nog inte brytt mig om ångbroms alls... OSB:n är rätt tålig mot fukt och om du inte ska tvätta bilen i garaget hela tiden så har jag svårt att se att det skulle bli ett problem men vill du ha det så sätt den på OSBn och sen sätt gips/plåt.
Klicka här för att svara