Okej!

Om jag förstår dig rätt så de det arkitektoniska de gillar med vinkel hus?

Det får man ju i så fall acceptera! Skulle dock säga att de kan göra vissa ändringar till den planlösningen du presenterade på första sidan som gör det mer anpassat för tomten.

Kan se om jag har lite tid ikväll så kan jag visa vad jag menar
 
J Jarlsgård skrev:
Kan det inte vara både och? 😅

Här är ett exempel som jag skissade på för något år sedan när jag hade fått för mig att mina nybyggartankar kunde vinna över min sambo 😀

[bild]
Bygg ett lovfritt tak mellan byggnaderna som en fin passage så blir det ett L 😀
 
  • Älska
Jarlsgård
  • Laddar…
T teuvo tainio skrev:
Godmorgon, varför bestämma sig för en hustyp som inte passar på tomten/väderstreck. Uterum ut mot gatan känns fel, definitivt med huvud entre på samma sida, jag skulle ompröva beslutet och se på hus med gavel entre på den tomten. Lycka till med hus byggandet.
Fast vinkelhus passar på tomten. Vi har själva bott i en hörntomt med altanen/uteplatsen ut mot vägen. En häck löser problemet. Men huvudfrågan gäller planlösning med altan och entré på samma sida. Vilket hus de än väljer så är ju söder söder. Altanen blir ju ändå i söder. Ingen sol på baksidan (ev en mindre uteplats på baksidan). Man vill ju ha sol på uteplatsen.
 
Redigerat:
J Jarlsgård skrev:
Okej!

Om jag förstår dig rätt så de det arkitektoniska de gillar med vinkel hus?

Det får man ju i så fall acceptera! Skulle dock säga att de kan göra vissa ändringar till den planlösningen du presenterade på första sidan som gör det mer anpassat för tomten.

Kan se om jag har lite tid ikväll så kan jag visa vad jag menar
Skulle vara tacksamt. De har hela tiden pratat om vinkelhus så gissar att det är något de gillar.😂 De blev tilldelade den största tomten av alla 16. Många är bara 1100-1200kvm.
 
BirgitS
Varför vill de ha entrén på samma sida som altanen?
Jag har sett vinkelhus med gatan i söder och vinkeln öppen mot söder och väster, men där ytterdörren är på östra sidan av vinkeln som går mot söder. Alltså om man jämför med ritningen i ditt första inlägg så är ingången ungefär där tvättstugan är. När man kommer dit går man alltså förbi 2 sovrum innan man kommer fram till ytterdörren.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varför vill de ha entrén på samma sida som altanen?
Jag har sett vinkelhus med gatan i söder och vinkeln öppen mot söder och väster, men där ytterdörren är på östra sidan av vinkeln som går mot söder. Alltså om man jämför med ritningen i ditt första inlägg så är ingången ungefär där tvättstugan är. När man kommer dit går man alltså förbi 2 sovrum
BirgitS BirgitS skrev:
Varför vill de ha entrén på samma sida som altanen?
Jag har sett vinkelhus med gatan i söder och vinkeln öppen mot söder och väster, men där ytterdörren är på östra sidan av vinkeln som går mot söder. Alltså om man jämför med ritningen i ditt första inlägg så är ingången ungefär där tvättstugan är. När man kommer dit går man alltså förbi 2 sovrum innan man kommer fram till ytterdörren.
Fast om man sätter entrén ungefär där tvättstugan är så blir det på baksidan av huset, om jag förstår dig rätt. Dock går ju absolut att sätta entrén på någon av kortgavlarna. Eftersom söder är söder så vill man ju ha altanen där och eftersom söder blir typ mot vägen så vill man ju ha entrén någorlunda åt det hållet. Skulle ut på tomten och kolla igår men det var för lerigt då vi fick vända. Tomterna beräknas vara byggklara till hösten.
 
L ltmrt skrev:
Fast om man sätter entrén ungefär där tvättstugan är så blir det på baksidan av huset, om jag förstår dig rätt. Dock går ju absolut att sätta entrén på någon av kortgavlarna. Eftersom söder är söder så vill man ju ha altanen där och eftersom söder blir typ mot vägen så vill man ju ha entrén någorlunda åt det hållet. Skulle ut på tomten och kolla igår men det var för lerigt då vi fick vända. Tomterna beräknas vara byggklara till hösten.
Går det att be hustillverkaren att spegelvända ritningarna? Då får man söderläge på altanen och entrén hamnar åt det håll jag gissar att ett garage är tänkt att placeras.
Husplanritning som detaljerar rumlayout, med markerad altan och garageposition. Diskussion om spegelvändning för bättre ljusinsläpp på altanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
L ltmrt skrev:
Fast om man sätter entrén ungefär där tvättstugan är så blir det på baksidan av huset, om jag förstår dig rätt. Dock går ju absolut att sätta entrén på någon av kortgavlarna. Eftersom söder är söder så vill man ju ha altanen där och eftersom söder blir typ mot vägen så vill man ju ha entrén någorlunda åt det hållet. Skulle ut på tomten och kolla igår men det var för lerigt då vi fick vända. Tomterna beräknas vara byggklara till hösten.
Det beror ju på hur man vänder huset. Jag försökte förklara hur jag tänkte mig att huset skulle vara vinklat i det fallet. De flesta vill ju ha mest sol när de kommer hem från jobbet, äter middag etc. och inte på förmiddagarna.
 
Jag försökte rita om så som jag tänkte, men hur jag än vred och vände på det så blev det inge vidare.

Såg dock en annan planritning, vinkelhus (? är flera vinklar 😂) som spontant hade passat tomten bättre skulle jag säga. Vardagsrum och kök vetter fortfarande mot söder, entrén är på samma sida men planritningen kändes med "rätt" för tomten.

Huset är dessutom 20 kvm mindre, men vad jag kan se så är inga av utrymmena mindre. LB-hus modell är trevlig, men det är mycket yta som går åt till "döyta" i form av korridorer. Man har en till allrummet och sen är det en inbyggd korridor i stora sovrummet.

Planritning av Fiskarhedenvillan Briljanten med kök, vardagsrum, sovrum och badrum, totalt 20 kvm mindre än referensdesignen men effektivt utnyttjat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är Fiskarhedenvillan Briljanten.

Planritning av ett vinkelhus placerat på en tomtkarta med måttangivelser, där huset har samma entrésida och rum mot söder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och ja, jag har inte missat att du sagt att din son redan bestämt sig för vinkelhus, men med det sagt så skadar det nog faktiskt inte att spana runt och se om det inte finns något som passar tomten bättre. Man brukar säga att man bestämmer tomt först och sedan hus :)
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Går det att be hustillverkaren att spegelvända ritningarna? Då får man söderläge på altanen och entrén hamnar åt det håll jag gissar att ett garage är tänkt att placeras.
[bild]
Fast detta är inte en riktigt aktuell planlösning, mest en en exempel och något att utgå ifrån. Han kommer mest troligt att tillverka husblocken själv. Men visst, det gäller att bestämma åt vilket håll man ska ha vinkeln för att nyttja solen/ kvällssolen bäst. Tyvärr å är det lite svårt att ta sig till tomten just nu pga av allt arbete med infrastrukturen.
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju på hur man vänder huset. Jag försökte förklara hur jag tänkte mig att huset skulle vara vinklat i det fallet. De flesta vill ju ha mest sol när de kommer hem från jobbet, äter middag etc. och inte på förmiddagarna.
Absolut, så är det, men det går inte att vrida huset hur som helst, ska ju rymmas ett garage också. Men frågan är fortfarande att hitta en bra planlösning för att ha altan och entré på samma sida(ev entré på en gavel, inte plasering av huset på tomten. Den biten har de ganska bra koll på, var solen och kvällssolen ligger. Men det blir lättare att planera när tomterna blir klara.
 
L ltmrt skrev:
Fast detta är inte en riktigt aktuell planlösning, mest en en exempel och något att utgå ifrån. Han kommer mest troligt att tillverka husblocken själv. Men visst, det gäller att bestämma åt vilket håll man ska ha vinkeln för att nyttja solen/ kvällssolen bäst. Tyvärr å är det lite svårt att ta sig till tomten just nu pga av allt arbete med infrastrukturen.

Absolut, så är det, men det går inte att vrida huset hur som helst, ska ju rymmas ett garage också. Men frågan är fortfarande att hitta en bra planlösning för att ha altan och entré på samma sida(ev entré på en gavel, inte plasering av huset på tomten. Den biten har de ganska bra koll på, var solen och kvällssolen ligger. Men det blir lättare att planera när tomterna blir klara.
Att ha altan på samma sida som entrén skulle jag inte säga är några problem alls. Förr la man ju ofta husen så att man hade mest tomt i söderläge. Titta bara i ett 70-tals område. Där är det vanligt med att ha entré och altan på samma sida.


Att få plats med garage bör inte vara några bekymmer heller, räknade lite snabbt förut och tomten är rätt rejäl (1600-1700 kvm), så det borde nog gå att gå till tex dubbelgarage med carport utan några större bekymmer :)
 
J Jarlsgård skrev:
Jag försökte rita om så som jag tänkte, men hur jag än vred och vände på det så blev det inge vidare.

Såg dock en annan planritning, vinkelhus (? är flera vinklar 😂) som spontant hade passat tomten bättre skulle jag säga. Vardagsrum och kök vetter fortfarande mot söder, entrén är på samma sida men planritningen kändes med "rätt" för tomten.

Huset är dessutom 20 kvm mindre, men vad jag kan se så är inga av utrymmena mindre. LB-hus modell är trevlig, men det är mycket yta som går åt till "döyta" i form av korridorer. Man har en till allrummet och sen är det en inbyggd korridor i stora sovrummet.

[bild]

Detta är Fiskarhedenvillan Briljanten.

[bild]


Och ja, jag har inte missat att du sagt att din son redan bestämt sig för vinkelhus, men med det sagt så skadar det nog faktiskt inte att spana runt och se om det inte finns något som passar tomten bättre. Man brukar säga att man bestämmer tomt först och sedan hus :)
Fast tomten är ju bestämd. LB-hus är inte aktuella, han kommer antagligen att bygga själv, ev ett lokalt bolag som gör stommarna. Denna ritning är mest ett exempel för att ha något att utgå ifrån, jag tänker vinkelhus som vinkelhus 🙈. Jag har bara lite svårt att se varför ett vinkelhus inte skulle passa tomten, hur ser sådana tomter ut, bredare eller...? Men man måste ju givetvis kolla ordentligt så att vinkeln hamnar rätt. Dock är tanken precis som du gjort, att placera huset lite längre bak på tomten för det är ju på framsidan man kommer att tillbringa mesta tiden pga söderläget, även kvällssolen blir mer åt det hållet men man får ju flytta sig runt lite på altanen. Men frågan kvarstår, var på huset ska man mest praktiskt placera entrén för att få en bra planlösning?!?!
 
J Jarlsgård skrev:
Att ha altan på samma sida som entrén skulle jag inte säga är några problem alls. Förr la man ju ofta husen så att man hade mest tomt i söderläge. Titta bara i ett 70-tals område. Där är det vanligt med att ha entré och altan på samma sida.


Att få plats med garage bör inte vara några bekymmer heller, räknade lite snabbt förut och tomten är rätt rejäl (1600-1700 kvm), så det borde nog gå att gå till tex dubbelgarage med carport utan några större bekymmer :)
Jodå, tomten är den största av alla 16 tomter, 1618kvm. Förstår att det inte är ett problem med entré och altan på samma sida. Frågan är var man "bäst"/mest praktiskt ska förlägga entrén på vinkelhuset om man utgår att huset är placerat som planlösningen med en stor altan i vinkeln och vägen framför. Tänker att huskroppen ut mot blivande väg blir kök och vardagsrum och den bakre huskroppen blir den lite mer "privata" delen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.