D
Hej,

Altan får man generellt bygga utan bygglov om den är högst 1,2 m hög

Hur nära får man bygga en mur för att hålla uppe massor utan att den ska räknas med altanens höjs?

• marknivå.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte riktigt svar på din fråga men ändrar du marknivån +/- 500 mm, dvs fyller ut mot muren behöver du ansöka om marklov.

D
Nej, mer än 50 cm brukar det vara generellt.

Men som sagt det är inte min fråga.

Måste vara någon form av nytt bottennivå, bemöda sig att skriva fel svar på en fråga som aldrig ställts. Men är man skrivsugen så är man.

• Gilla
JonasSun
  • Laddar…
Nja. Om man ändrar marknivån MER ÄN 500 mm åt något håll kan man räkna med att behöva marklov. Så ändrar man precis 500 mm behövs det inte.

D
Frågan gäller mer om det finns någon praxis eller uttalanden som anger hur höjden (120 cm) ska räknas om man fyller ut marken och tar hjälp av en mur för att hålla massorna på plats (pga av stupet).

D
Är det 5 meter mellan altanen (120 cm hög) och muren (50 cm hög) så är det säkert inga problem. Men var går gränsen.

D
Eller kan jag bygga altanens stolpar på muren som håller den nya marknivån?

• MARKNIVÅ 2.png
    Skapa konto
Claes Sörmland
Knepig fråga.

Normalt ska höjden på en altan mätas från markens höjd till altangolvet. Frågan är ju då vad som är marken och vad som är en del av altanen. Jag utgår från att rättapparaten (MMD/MÖD) skulle anse att din stödmurskonstruktion i det övre fallet ingår i altanen. Jag är mer osäker på det undre fallet, om rätten skulle betrakta stödmuren som ett eget byggnadsverk och altanen som ett annat separat byggnadsverk.

Det finns vad jag vet inget svar att finna i lagtext eller förarbete. Blir ren skönsmässig bedömning av tillsynen och rättsapparaten.

D
Tack!

Tänker att volymen inte ökas. Volymen i båda fallen är ”120 cm”.

Men det kanske är mer ett önsketänkande än särskilt rationellt.

Problemet i mitt fall är att jag har en brant precis efter mitt tänkta avslut på altanen så vill jag höja marknivån behöver jag en mur om jag inte vill göra avkall på djupet av altanen.

Claes Sörmland
D Derbyboy skrev:
Tack!

Tänker att volymen inte ökas. Volymen i båda fallen är ”120 cm”.

Men det kanske är mer ett önsketänkande än särskilt rationellt.

Problemet i mitt fall är att jag har en brant precis efter mitt tänkta avslut på altanen så vill jag höja marknivån behöver jag en mur om jag inte vill göra avkall på djupet av altanen.
Sen PBL-ändringarna 1 dec är det där med volym inte så intressant som tidigare. Det beror på att regeringen införde ett nytt bygglovskrav för anläggningen altan om dess höjd överstiger 1,2 m (eller 1,8 m inom 3,6 m från en byggnad). Detta bygglovskrav är alltså inte länkat till anläggningens volym som byggnad betraktad utan till dess höjd över marken. Frågan blir då (igen), vad är en del av altananläggningen och vad är markens höjd.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
D
Som alltid upplysande! Tack

Får spåna vidare

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Frågan är hur långt ut man skulle behöva flytta muren. Som @Claes Sörmland skriver så innebär ju regeländringen en förenkling av reglerna men i ditt fall så blir det ju problematiskt.

Tidigare tillämpningar handlade ju mycket om att man skapar en volym som man kan ”vistas” eller förvara saker i. Nu har man fastställt det måttet men det är ju skrivet över marken. För tex komplementbyggnader har man ju definierat hur detta skall mätas men har inte sett något om det gällande altaner.

Claes Sörmland
Propositionen berör faktiskt det som diskuteras i tråden:

Skärmavbild 2026-07-10 kl. 21.25.39.png
Skapa konto

Prop. 2024/25:169 s. 130

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Propositionen berör faktiskt det som diskuteras i tråden:

[bild]

Prop. 2024/25:169 s. 130
Frågan (propositionen) avser ju att ställa den på muren, om man ställer altanen på marken som får höjas upp till 50cm utan lov innanför muren så bör ju 1,2m gälla, frågan är hur det skulle tolkas skarpt.

• Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Då blir frågan: hur lång tid behöver gå mellan uppförandet av mur och byggande av altan för att de ska ses som två separata åtgärder?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.