494 läst ·
21 svar
494 läst
21 svar
Bygga mur och altan "tillsammans", max 1,2 m hög och en mur 0,5 m hög
Nej, mer än 50 cm brukar det vara generellt.
Men som sagt det är inte min fråga.
Måste vara någon form av nytt bottennivå, bemöda sig att skriva fel svar på en fråga som aldrig ställts. Men är man skrivsugen så är man.
Men som sagt det är inte min fråga.
Måste vara någon form av nytt bottennivå, bemöda sig att skriva fel svar på en fråga som aldrig ställts. Men är man skrivsugen så är man.
Knepig fråga.
Normalt ska höjden på en altan mätas från markens höjd till altangolvet. Frågan är ju då vad som är marken och vad som är en del av altanen. Jag utgår från att rättapparaten (MMD/MÖD) skulle anse att din stödmurskonstruktion i det övre fallet ingår i altanen. Jag är mer osäker på det undre fallet, om rätten skulle betrakta stödmuren som ett eget byggnadsverk och altanen som ett annat separat byggnadsverk.
Det finns vad jag vet inget svar att finna i lagtext eller förarbete. Blir ren skönsmässig bedömning av tillsynen och rättsapparaten.
Normalt ska höjden på en altan mätas från markens höjd till altangolvet. Frågan är ju då vad som är marken och vad som är en del av altanen. Jag utgår från att rättapparaten (MMD/MÖD) skulle anse att din stödmurskonstruktion i det övre fallet ingår i altanen. Jag är mer osäker på det undre fallet, om rätten skulle betrakta stödmuren som ett eget byggnadsverk och altanen som ett annat separat byggnadsverk.
Det finns vad jag vet inget svar att finna i lagtext eller förarbete. Blir ren skönsmässig bedömning av tillsynen och rättsapparaten.
Tack!
Tänker att volymen inte ökas. Volymen i båda fallen är ”120 cm”.
Men det kanske är mer ett önsketänkande än särskilt rationellt.
Problemet i mitt fall är att jag har en brant precis efter mitt tänkta avslut på altanen så vill jag höja marknivån behöver jag en mur om jag inte vill göra avkall på djupet av altanen.
Problemet i mitt fall är att jag har en brant precis efter mitt tänkta avslut på altanen så vill jag höja marknivån behöver jag en mur om jag inte vill göra avkall på djupet av altanen.
Sen PBL-ändringarna 1 dec är det där med volym inte så intressant som tidigare. Det beror på att regeringen införde ett nytt bygglovskrav för anläggningen altan om dess höjd överstiger 1,2 m (eller 1,8 m inom 3,6 m från en byggnad). Detta bygglovskrav är alltså inte länkat till anläggningens volym som byggnad betraktad utan till dess höjd över marken. Frågan blir då (igen), vad är en del av altananläggningen och vad är markens höjd.D Derbyboy skrev:Tack!
Frågan är hur långt ut man skulle behöva flytta muren. Som @Claes Sörmland skriver så innebär ju regeländringen en förenkling av reglerna men i ditt fall så blir det ju problematiskt.
Tidigare tillämpningar handlade ju mycket om att man skapar en volym som man kan ”vistas” eller förvara saker i. Nu har man fastställt det måttet men det är ju skrivet över marken. För tex komplementbyggnader har man ju definierat hur detta skall mätas men har inte sett något om det gällande altaner.
Tidigare tillämpningar handlade ju mycket om att man skapar en volym som man kan ”vistas” eller förvara saker i. Nu har man fastställt det måttet men det är ju skrivet över marken. För tex komplementbyggnader har man ju definierat hur detta skall mätas men har inte sett något om det gällande altaner.
Frågan (propositionen) avser ju att ställa den på muren, om man ställer altanen på marken som får höjas upp till 50cm utan lov innanför muren så bör ju 1,2m gälla, frågan är hur det skulle tolkas skarpt.Claes Sörmland skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 183 inlägg
Då blir frågan: hur lång tid behöver gå mellan uppförandet av mur och byggande av altan för att de ska ses som två separata åtgärder?