Z z_bumbi skrev:
Ett annat sätt att se det är att man brukar vilja gå den närmaste vägen från vägen och att man i alla fall går ut och in i trädgrden från altan/uterum. Så förvaring av kläder och skor måste i alla fall lösas. En riktig och bra entré i direkt närhet är då en klar fördel.
Jo det är just det ”problemet” som det gäller, att hitta en bra lösning för entré och kläder/skor. På samma sida/ i närheten av altanen på framsidan ut mot vägen. Frågan är om man ska ha entrén i köks-/vardagsrumsdelen(huskropp 1) eller i den lite mer”privata” delen med sovrum etc (huskropp 2). Det skissas för fullt
 
Hur är det med detaljplan och liknande? Finns det något ni behöver/måste förhålla er till?
 
J Jarlsgård skrev:
Hur är det med detaljplan och liknande? Finns det något ni behöver/måste förhålla er till?
Fristående garage, högsta nockhöjd 9m, minsta och största takvinkel 14/38 grader, max byggnadsarea 250kvm inkl komplementsbyggnad. 4,5 meter från tomtgräns. Övriga begränsningar inte aktuella.
 
Har de kravställt att garage måste vara fristående, eller är det en bestämmelse som säger att det är max storlek för fristående garage? Skälet till frågan är att vid byggda garage räknas in i huvudbyggnaden enl. Praxis.

Så det blir mer en fråga om man sagt tex 200+50 kvm, I annat fall bör det inte finnas hinder mot Vidbyggt garage
 
J Jarlsgård skrev:
Har de kravställt att garage måste vara fristående, eller är det en bestämmelse som säger att det är max storlek för fristående garage? Skälet till frågan är att vid byggda garage räknas in i huvudbyggnaden enl. Praxis.

Så det blir mer en fråga om man sagt tex 200+50 kvm, I annat fall bör det inte finnas hinder mot Vidbyggt garage
Total byggyta 250kvm inkl komplementsbyggnader. Huvudbyggnad måste vara minst 100kvm . Enligt sonen så måste huset vara fristående=inga vidbyggda garage.
 
Redigerat:
Har du möjlighet att klistra in plan bestämmelserna här i tråden, så man kan se exakt formulering och liknande?

Mest för att jag är nyfiken 😅


Hur är det med prickmark och minsta avstånd till gräns?
 
J Jarlsgård skrev:
Har du möjlighet att klistra in plan bestämmelserna här i tråden, så man kan se exakt formulering och liknande?

Mest för att jag är nyfiken 😅


Hur är det med prickmark och minsta avstånd till gräns?
Infon jag la in är allt jag har tyvärr. Inte vi som ska bygga utan sonen så har i dagsläget inga mer papper. 4.5 m från tomtgräns är det som gäller. Byggde själva 2015/2016, men det var lite andra förutsättningar för oss.
 
Ja okej!

Här är min tanke utifrån tomtens förutsättningar.

Jag hade nog tittat på en rak huskropp med gavelentré istället för vinkel och lagt huset längs med den västra tomtgränsen.

Sedan hade jag lagt garaget mot den östra fastighetsgränsen, så att garage + hus tillsammans skapar ett L.

På så vis får man en insynsskyddad uteplats som har sol från morgon till sen eftermiddag.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
Jag hade nog tittat på en rak huskropp med gavelentré istället för vinkel och lagt huset längs med den västra tomtgränsen.

Sedan hade jag lagt garaget mot den östra fastighetsgränsen, så att garage + hus tillsammans skapar ett L.
Det där har jag svårt att förstå. För mig låter det som två huskroppar som är parallella och inte i L-form.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det där har jag svårt att förstå. För mig låter det som två huskroppar som är parallella och inte i L-form.
Kan det inte vara både och? 😅

Här är ett exempel som jag skissade på för något år sedan när jag hade fått för mig att mina nybyggartankar kunde vinna över min sambo 😀

3D-skiss av ett tegelhus med garage och pool vid entré, över grön mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
teuvo tainio och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
Kan det inte vara både och? 😅

Här är ett exempel som jag skissade på för något år sedan när jag hade fått för mig att mina nybyggartankar kunde vinna över min sambo 😀

[bild]
Okej, jag skulle ju inte kalla det för L-form men det finns säkert fler än du som gör det. :)
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, jag skulle ju inte kalla det för L-form men det finns säkert fler än du som gör det. :)
Hehe, ja det är ju en tolkningsfråga såklart! 😊

@ltmrt vad har din son för krav på huset? Antal sovrum osv?
 
J Jarlsgård skrev:
Ja okej!

Här är min tanke utifrån tomtens förutsättningar.

Jag hade nog tittat på en rak huskropp med gavelentré istället för vinkel och lagt huset längs med den västra tomtgränsen.

Sedan hade jag lagt garaget mot den östra fastighetsgränsen, så att garage + hus tillsammans skapar ett L.

På så vis får man en insynsskyddad uteplats som har sol från morgon till sen eftermiddag.
Tack för input men de har redan bestämt sig för vinkelslternativet.
 
J Jarlsgård skrev:
Hehe, ja det är ju en tolkningsfråga såklart! 😊

@ltmrt vad har din son för krav på huset? Antal sovrum osv?
Ett vuxensovrum, 2 barnsovrum och ett kontor/sovrum vad jag sett på deras skisser. Finns inga barn i bilden ännu men man hoppas ju 😜
 
L ltmrt skrev:
Tack för input men de har redan bestämt sig för vinkelslternativet.
Godmorgon, varför bestämma sig för en hustyp som inte passar på tomten/väderstreck. Uterum ut mot gatan känns fel, definitivt med huvud entre på samma sida, jag skulle ompröva beslutet och se på hus med gavel entre på den tomten. Lycka till med hus byggandet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.