1 323 läst ·
42 svar
1k läst
42 svar
Entré och altan på samma sida
Jo det är just det ”problemet” som det gäller, att hitta en bra lösning för entré och kläder/skor. På samma sida/ i närheten av altanen på framsidan ut mot vägen. Frågan är om man ska ha entrén i köks-/vardagsrumsdelen(huskropp 1) eller i den lite mer”privata” delen med sovrum etc (huskropp 2). Det skissas för fulltZ z_bumbi skrev:
Fristående garage, högsta nockhöjd 9m, minsta och största takvinkel 14/38 grader, max byggnadsarea 250kvm inkl komplementsbyggnad. 4,5 meter från tomtgräns. Övriga begränsningar inte aktuella.J Jarlsgård skrev:
Har de kravställt att garage måste vara fristående, eller är det en bestämmelse som säger att det är max storlek för fristående garage? Skälet till frågan är att vid byggda garage räknas in i huvudbyggnaden enl. Praxis.
Så det blir mer en fråga om man sagt tex 200+50 kvm, I annat fall bör det inte finnas hinder mot Vidbyggt garage
Så det blir mer en fråga om man sagt tex 200+50 kvm, I annat fall bör det inte finnas hinder mot Vidbyggt garage
Total byggyta 250kvm inkl komplementsbyggnader. Huvudbyggnad måste vara minst 100kvm . Enligt sonen så måste huset vara fristående=inga vidbyggda garage.J Jarlsgård skrev:Har de kravställt att garage måste vara fristående, eller är det en bestämmelse som säger att det är max storlek för fristående garage? Skälet till frågan är att vid byggda garage räknas in i huvudbyggnaden enl. Praxis.
Så det blir mer en fråga om man sagt tex 200+50 kvm, I annat fall bör det inte finnas hinder mot Vidbyggt garage
Redigerat:
Infon jag la in är allt jag har tyvärr. Inte vi som ska bygga utan sonen så har i dagsläget inga mer papper. 4.5 m från tomtgräns är det som gäller. Byggde själva 2015/2016, men det var lite andra förutsättningar för oss.J Jarlsgård skrev:
Ja okej!
Här är min tanke utifrån tomtens förutsättningar.
Jag hade nog tittat på en rak huskropp med gavelentré istället för vinkel och lagt huset längs med den västra tomtgränsen.
Sedan hade jag lagt garaget mot den östra fastighetsgränsen, så att garage + hus tillsammans skapar ett L.
På så vis får man en insynsskyddad uteplats som har sol från morgon till sen eftermiddag.
Här är min tanke utifrån tomtens förutsättningar.
Jag hade nog tittat på en rak huskropp med gavelentré istället för vinkel och lagt huset längs med den västra tomtgränsen.
Sedan hade jag lagt garaget mot den östra fastighetsgränsen, så att garage + hus tillsammans skapar ett L.
På så vis får man en insynsskyddad uteplats som har sol från morgon till sen eftermiddag.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det där har jag svårt att förstå. För mig låter det som två huskroppar som är parallella och inte i L-form.J Jarlsgård skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Tack för input men de har redan bestämt sig för vinkelslternativet.J Jarlsgård skrev:Ja okej!
Här är min tanke utifrån tomtens förutsättningar.
Jag hade nog tittat på en rak huskropp med gavelentré istället för vinkel och lagt huset längs med den västra tomtgränsen.
Sedan hade jag lagt garaget mot den östra fastighetsgränsen, så att garage + hus tillsammans skapar ett L.
På så vis får man en insynsskyddad uteplats som har sol från morgon till sen eftermiddag.
Godmorgon, varför bestämma sig för en hustyp som inte passar på tomten/väderstreck. Uterum ut mot gatan känns fel, definitivt med huvud entre på samma sida, jag skulle ompröva beslutet och se på hus med gavel entre på den tomten. Lycka till med hus byggandet.L ltmrt skrev:
