Hej! Är det någon som byggt ett enplans vinkelhus med entré och altan på samma sida? Pga hur tomten ser ut/läget så blir det "tvunget" att ha båda på samma sida. Tar gärna emot tips på planlöning. Gäller tomten med X. Alla planritningar verkar ha altan och entré på olika sidor.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Skulle väl gå att ha entrén på gaveln också?
Var altanen ska vara bestämmer man väl själv?
Det går väl bra att ha en altan bredvid entrén i ditt exempel, samt en altandörr i stället för ena fönstret vid soffan.
Var altanen ska vara bestämmer man väl själv?
Det går väl bra att ha en altan bredvid entrén i ditt exempel, samt en altandörr i stället för ena fönstret vid soffan.
Givetvis så kan man ha altanen var man vill, men är solen på framsidan så sätter man ju inte altanen på baksidan av huset, inte huvudaltanen iallafall. Det är entrén som de inte hittar någon riktigt bra lösning för, ännu.BirgitS skrev:
Föredrar den ”stora” altanen med matbord och grill i kvällssolen. Blir i mitt tycke för varmt att vara där mitt på dagen stor del av sommaren om den ligger rakt åt söder. Vill kunna sitta i skugga vid lunchen istället. Sen kan man ha mindre platser t.ex. i hörn mot söder för att fånga vårsolen och så.L ltmrt skrev:Givetvis så kan man ha altanen var man vill, men är solen på framsidan så sätter man ju inte altanen på baksidan av huset, inte huvudaltanen iallafall. Det är entrén som de inte hittar någon riktigt bra lösning för, ännu.Föredrar en altan med kvällssol som huvudaltan (grill, matbord etc). Det blir för varmt att vistas där dagtid mitt i sommaren. Sen kan man ha mindre platser för att fånga vårsolen och så mer rakt söderut.
All sol blir på framsidan/sidan av huset som tomten är placerad, även kvällssolen.engs skrev:
Föredrar den ”stora” altanen med matbord och grill i kvällssolen. Blir i mitt tycke för varmt att vara där mitt på dagen stor del av sommaren om den ligger rakt åt söder. Vill kunna sitta i skugga vid lunchen istället. Sen kan man ha mindre platser t.ex. i hörn mot söder för att fånga vårsolen och så.
Det ska rymmas ett garage också så den placeringen går tyvärr bort. Vinkeln för att nyttja solen dagtid blir ut mot vägen, på så sätt kommer sovrummen mer mot baksidan och då blir det svalare när man ska sova. Som tomten är belägen så är det näst intill ingen sol på baksidan speciellt med den placeringen. Men tack för synpunkten.BirgitS skrev:
L ltmrt skrev:
Detta är måtten.J Jarlsgård skrev:
Inte vi som ska bygga utan sonen. Detta är inte nödvändigtvis den planlösning som blir i slutändan men vinkelhus vill de ha. Gissar att det blir en häck vid tomtgränsen som insynsskydd. Bilden är mest som exempel. Som sagt frågan är hur man på ett bra sätt får altan och ytterdörr på samma sida, i stora vinkeln ( ev entré på kortsidan). Kommer inte ha ytterdörren som på bifogad planlösning. Har inte direkt sett någon sådan planlösning men det ”måste/borde” ju gå?! Placering på tomten är redan nästan klart pga vädersträck. Tack för input.Z z_bumbi skrev:
Ett annat sätt att se det är att man brukar vilja gå den närmaste vägen från vägen och att man i alla fall går ut och in i trädgrden från altan/uterum. Så förvaring av kläder och skor måste i alla fall lösas. En riktig och bra entré i direkt närhet är då en klar fördel.