S seniorkonsult skrev:
Ja, då gäller planering. Jag satte inte in nån vakt för full tank. När det bubblar lite segt i toastolen slår jag en pling och min tömmare kommer dan efter.
Vi hade förut en veckas beställningstid, men sedan kommunen tog över beställningarna, blev det snabbt allt längre beställningstid, fyra veckor. Jag har en nivå-vakt i min tank "grönt-gult-rött" och jag kunde även knacka på tanken för hand, för att kolla nivån innan ljuset slog om till gult, eftersom tankjäveln är placerad i min husgrund. Ett tag var det lättare att beställa slamsugning, när branschen avreglerades och det kom en uppstickare, som började slåss om "det bruna guldet".

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Så länge vattenledningen är trycksatt kan det inte komma in något avloppsvatten i dricksvattnet. Något som inte är helt oproblematiskt med enskilda anläggningar är att det ofta är ont om plats, både vattentäkt och avloppsanläggning ska få plats på en begränsad yta, det är inte helt ovanligt att enskilda vattentäkter har påverkan av avlopp, om än i små mängder.

Pratar man kvalitet så kontrolleras det kommunala vattnet avsevärt oftare än vad enskilda täkter görs, som allt annat så kostar kvalitet pengar, sedan finns det givetvis dem som har tur med enskilda brunnar som ger bra med vatten av bra kvalitet.

Som tur väl är vi i Sverige relativt skyddade från förorenade dricksvattentäkter, men som du säger krävs det inte speciellt mycket, bli ovän med grannen och denne häller ett par droppar diesel i din brunn och den är fördärvad för lång tid framöver.

Ett tips, väljer du att proppa bort den kommunala anslutningen och ångrar dig får du troligen betala en ny anslutningsavgift på långt mycket mer än 10 000kr. Men det går ju att räkna på det, 3000 för något man inte använder är ju en tråkig kostnad.
Mitt brunnsvatten hade väldigt höga halter av järn och mangan. Det smakade illa och man fick fläckar på tänderna och kläderna och håret blev fnösktorrt. Badrummet blev svårstädat och det gick åt mycket Cillit Bang (det enda rengöringsmedlet som fungerade). Det hjälpte en hel del att sätta in ett billigt "Björn"-filter med luftningsnippel och en returledning tillbaka till brunnen, genom en magnetventil, som styrs med en klockströmbrytare. Då kunde vattnet filtreras typ 4 x 15 min. per dygn och man hade inget filter-medium som bromsade flödet. Dessutom brukar dessa medier sätta igen med tiden. Björn-filtret tog man då och då ut ur behållaren och tvättade av med diskborste och vatten. Det fungerade pga att järnet var lätt att fälla ut (vilket kontrolleras i en genomskinlig vattenflaska, hur snabbt det bildas en bottensats). Kostnad: några tusenlappar.

Ö Ö-gubben skrev:
Hej Anders
Bor i Stockholms skärgård sedan -78. Har haft servitut på grannens brunnsvatten hela tiden, så min kostnad har varit minimal, förutom tanktömning (3 kb) som på senare år kostat ca 17.000/år (förmodligen läckage in någonstans).
Att ta vattenprov på ditt tänkta brunnsvatten är att rekommendera. Har nyligen gjort det och fått svar att vattnet innehåller natrium, klorid, radon och uran. Har därför ansökt om kommunalt v/a som skulle kosta 262.000:- i anslutning och få bekosta all grävning fram och in till fastighet. Slutsumma ca 400-450.000.
Har själv inte så mycket att välja på tycker jag, men är "ditt" brunnsvatten bra och avlopp/infiltration godkänd skulle jag nog behålla det.
Har du fått saltvatten-inträngning, eftersom du har natriumklorid i ditt vatten (=salt)? Bor du kustnära? Radon och uran kommer från en lång sönderfallskedja med även radium, vilket inte är nyttigt i dricksvatten (efter en lång tid förhöjd risk för skelettcancer, eftersom radium liknar kalcium och tas upp i skelettet, där det bestrålar benmärgen, med risk för cancer). Men det beror på mängden radon i brunnsvattnet och hur länge man har druckit det. Jag skulle ta dricksvattnet från någon annanstans i ditt fall, t ex från jobbet med mig hem, även kaffevattnet. Radon i brunnsvattnet hamnar i rumsluften, när man duschar eller kokar vatten på spisen. Jag har analyserat bekantas dricksvatten på ett labb på jobbet och folk var inte medvetna om att de hade uran, radium och radon i sitt brunnsvatten. Det finns filter för radon och en luftning av vattnet kan också fungera. Vädra alltid ordentligt i badrummet när du duschar/har duschat. Jag brukade mäta arbetskamraternas radon i deras hus också och de flesta var inte medvetna om hur mycket radon de hade i sina hus. Ofta ångrade de sig att de gjorde en mätning, eftersom de blev oroliga och det hade varit bättre att inte veta. En hade blåbetong i en husvägg och en radonsanering hade gjorts för länge sedan, men sedan hade de tyckt att fläkten lät för mycket och hade stängt av den, med resultatet 400 Bq/m3 radon. Många hade 1000 Bq/m3 radon i sina källare, pga uranhaltig berggrund. Det låter verkligen som att du behöver kommunalt V&A. I mitt fall kostade det 210.000 kr i anläggningsavgift och 90.000 kr för indragning till två bostadshus på tomten. Kommunen brukar erbjuda borgen för lån för kommunalt V&A, särskilt när de själva kräver anslutning.

Har relativt nyligen flyttat från Kommunalt V/A till enskilt. Känns otroligt bra att inte vara ansluten till något som styrs av monopol och eftersatt underhåll. :)

• Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
Klabbarparn Klabbarparn skrev:
Har relativt nyligen flyttat från Kommunalt V/A till enskilt. Känns otroligt bra att inte vara ansluten till något som styrs av monopol och eftersatt underhåll. :)
Det jag och andra på mitt område var missnöjda med var att den firman, som gav det billigaste anbudet fick göra jobbet, vilket resulterade i dåligt utfört arbete och fula vägar efteråt. Brunnslocken hoppar när tung trafik passerar och att stamledningen inte låg på rätt djup under vägen, ibland var det nästan omöjligt att få fall från huset ner (upp?) till stamledningen.

Klabbarparn Klabbarparn skrev:
Jag är glad över att slippa "septitank-ångesten" och även trekammar-avloppet (som visade sig vara ett enkammarsavlopp) rasade ihop och vattnet i duschen och från tvättmaskinen inte rann undan ordentligt. Infiltrationen sätter också igen med tiden, vilket också skedde hos mig (slamsugaren fick upp mycket sand och småsten, så det rasslade i slangen vid tömning av trekammar-brunnen alltså enkammar-brunnen).

N NoOne2k skrev:
Så länge vattenledningen är trycksatt kan det inte komma in något avloppsvatten i dricksvattnet. Något som inte är helt oproblematiskt med enskilda anläggningar är att det ofta är ont om plats, både vattentäkt och avloppsanläggning ska få plats på en begränsad yta, det är inte helt ovanligt att enskilda vattentäkter har påverkan av avlopp, om än i små mängder.

Pratar man kvalitet så kontrolleras det kommunala vattnet avsevärt oftare än vad enskilda täkter görs, som allt annat så kostar kvalitet pengar, sedan finns det givetvis dem som har tur med enskilda brunnar som ger bra med vatten av bra kvalitet.

Som tur väl är vi i Sverige relativt skyddade från förorenade dricksvattentäkter, men som du säger krävs det inte speciellt mycket, bli ovän med grannen och denne häller ett par droppar diesel i din brunn och den är fördärvad för lång tid framöver.

Ett tips, väljer du att proppa bort den kommunala anslutningen och ångrar dig får du troligen betala en ny anslutningsavgift på långt mycket mer än 10 000kr. Men det går ju att räkna på det, 3000 för något man inte använder är ju en tråkig kostnad.
Nej jag tyckte också det var konstigt att avloposvattnet kunde komma in i dricksvattnet men det var så han sa till mig en kommungubbe. Dåliga ledningar mm. Hur som helst tycker jag att egen brunn är bäst. Jag har tagit flertalet vattenprover givetvis då jag ägt gården i 30 år. Vattnet är så rent att jag skulle kunna tappa det på flaska och sälja. Gården med kommunalt var väldigt osäkert. Hände ofta att det inte fanns vatten när man skruvade på kran. Under två års tid var det runt 8 ggr både planerade och oplanerade avbrott. Visst finns det lite jobb med egen brunn. Byta kula till ejektorn har jag varit tvungen till. Dra upp 40 m slang. Lagat en ring på ringpumpen och lite sånt men jag hävdar ivf att jag föredrar egen brunn. Man har mer kontroll över kostnaderna.

• Gilla
Jonas Persson och 2 till
  • Laddar…
M mothership skrev:
Sorry om jag går off-topic. Man har ju läst om anslutningsavgifterna som handlar om mycket pengar, och att man blir påtvingad etc. Ponera att man inte har råd att betala anslutningsavgiften - lägger kommunen upp någon avbetalningsplan då eller vad fan händer? Tvingar de en att sälja ens "tillgångar" så att man får ihop cash att betala?

EDIT: Stavfel.
Det är många som tvingats sälja sina hus till underpris då de inte haft råd med anslutningsavgift vid tvångsanslutning till kommunalt avlopp så jag tror inte de får betala av utan då är man tvungen att låna och det är inte säkert att banken godkänner de som är äldre t ex med låg pension.

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
P xxxscrabblexxx skrev:
Nej jag tyckte också det var konstigt att avloposvattnet kunde komma in i dricksvattnet men det var så han sa till mig en kommungubbe. Dåliga ledningar mm. Hur som helst tycker jag att egen brunn är bäst. Jag har tagit flertalet vattenprover givetvis då jag ägt gården i 30 år. Vattnet är så rent att jag skulle kunna tappa det på flaska och sälja. Gården med kommunalt var väldigt osäkert. Hände ofta att det inte fanns vatten när man skruvade på kran. Under två års tid var det runt 8 ggr både planerade och oplanerade avbrott. Visst finns det lite jobb med egen brunn. Byta kula till ejektorn har jag varit tvungen till. Dra upp 40 m slang. Lagat en ring på ringpumpen och lite sånt men jag hävdar ivf att jag föredrar egen brunn. Man har mer kontroll över kostnaderna.
Ligger din brunn högre i terrängen än ditt avlopp och avståndet mellan dessa tillräckligt, borde det inte bli läckage, men det kan finnas läckor i avloppet, där vattnet rinner in i sprickor i berget, som rinner sedan in i din brunn. Vattnet som fyller din brunn finns i spricksystemet i det omgivande berget. Är du en teknisk och fysiskt rörlig person, kan eget V&A vara den bästa lösningen för dig. Märkligt med så många avbrott i kommunalt vatten, i min kommun är problemet med de många bräddningarna och därmed smutsigt vatten i havsvikarna. Vi hade vatten-avbrott förut vid varje strömavbrott, även när det fattades bara en fas så gick inte trefas-pumpen i brunnen. Hela livet blev upp-och-ner när man inte kunde koka vatten, duscha eller spola i toaletten under de ibland tre dygn långa strömavbrotten.

• Gilla
Pippi Viktualia och 1 till
  • Laddar…
P xxxscrabblexxx skrev:
Det är många som tvingats sälja sina hus till underpris då de inte haft råd med anslutningsavgift vid tvångsanslutning till kommunalt avlopp så jag tror inte de får betala av utan då är man tvungen att låna och det är inte säkert att banken godkänner de som är äldre t ex med låg pension.
Många på mitt område tvingades att sälja, trots att de kunde få kommunal borgen, men lånet löper bara på 10 år och gäller bara anläggningsavgiften, som hos mig var 210.000 kr. Så man måste betala av 21.000 kr/år + ränta på det 2%. kommunen tog ut ett pantbrev på fastigheten. Men dragningen på den egna tomten fick man finansiera själv. Grävmaskinen, rörgravsgruset 0-8 mm som det gick åt tre lastbilslass, bergspräckningen med hyr-bergborr och snigeldynamit (bara den gick på 20.000 kr för att ta bort en bergklack), avloppsrör, vattenledning, värmekabel och isolerlådor på lägre markdjup. Där kan man spara många tusenlappar, t o m 50.000 kr, genom att välja rätt entreprenör. En entreprenör, som tog betalt PER METER istället för PER TIMME som är brukligt, erbjöd sina tjänster till mig för 120.000 kr + pumpsump+pump+sprängning för den (den är 4 m hög). Min entreprenör tog 80.000 kr och då fick jag ett rakt avlopp, utan sk "villapumpstation". Vattenmätaren hyr man av kommunen för några hundra kr per månad.
Ja, det var synd om de många pensionärerna och de sjukskrivna, de fick ofta sälja och tyvärr ökade inte deras fastigheters marknadsvärden med en miljon kr som utlovades.

B byggarätt skrev:
Det du ska passa på med är att sätta in automatisk avstängning vid läckor samtidigt som du sätter in nya servicen sedan ska du dra ny P-E slang om du har rör till din brunn o pump till trädgården

Fukten som mäklaren pratar om är säkert dräneringsproblem och när du får grävt för kommunala va så passar du på att sätta porodrän med platonmatta på den väggen de ska in med servicen om inte du dränerar hela
Vår hydrofor läcker lite ibland och det blir även kondens på den som ger fukt i pumprummet. Det skulle ju försvinna med kommunalt vatten.
Själv skulle jag gärna ha kommunalt avlopp. Mer tveksam till kommunalt vatten, det är alltför ofta det måste kokas. Dessutom smakar kommunalt vatten illa på vissa ställen, vet inte hur det är här dock.

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
Hos oss kunde man välja enbart kommunalt avlopp och fortsätta att använda sin egen brunn. Men i min kommun blev alla tvungna att ansluta sig till kommunalt A med hot om löpande vite, från 50,000 kr och uppåt, i steg om 50.000 kr, med kommunicering mellan varje steg. De, som inte gjorde någonting, fick kontakta en auktoriserad rörmokare för att plugga igen köksavloppet, genom att borra ett hål och injicera fogskum. Man kunde få uppskov, om man hade särskilda skäl och inte var skriven på fastigheter. Sedan kunde man ev. förlänga sitt uppskov med ett år i taget.

Vi har kanske två fastigheter, som inte anslutit sig på vårt område. Den ena, en gammal tant, har frågat oss om vi inte kunde dra hennes V&A åt henne gratis. "NEJ svarade jag, vi har ingen kunskap, inga maskiner och ingen ork för sånt." En gång bjöd hon mig över till dem på lite lunch "som tack" för att jag har dragit igång hennes gräsklippare några gånger. Under kaffet släppte hon "bomben": "vi vill att du kommer hit och invintrar vårt vattensystem i höst." "NEJ, sånt gör jag aldrig sa jag, man måste ha kunskap, blir det lite vatten stående nånstans, så spricker röret och det kan bli vattenskada sedan när man sätter på vattnet nästa sommar." Hon sa: "Men du har ju alltid invintrat vårt vattensystem!". "NEJ, det har jag aldrig gjort, sa jag". "Men vi veeet att du brukar alltid hjälpa oss med det" sa tanten. Jag tvärvägrade. Nästa vår ringer hon till mig: "Vi vill att du kommer genast och tittar på vårt vattensystem. Det är en stor bula på kopparröret. Vad ska vi göra?" "Ring rörmokaren" sa jag. "Men det var ju du, som var här i höstas och invintrade vårt vattensystem, kom hit och se själv vad du har ställt till med:" Då var den vänskapen eller snarare grann-bekantskapen slut, jag säger numera bara hej när jag går förbi.

Vi vet inte om tanten är bara snål, fräck och manipulativ eller dement. Oavsett så gör vi inte någonting åt andra, som kräver specialkunskap eller riskerar att leda till kostsamma skador.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
H Harrison skrev:
På Värmdö kostade min VA-anslutning 210.000 i anläggningsavgift och ca 90.000 på min tomt för grävning, mycket sten-spräckning och rördragning. Men då fick jag ett vanligt avlopp med ett bra fall på 2 cm/m till de båda husen. Det finns skojare i branschen som tar betalt per METER istället för per TIMME. Det kan skilja över 50.000 kr på slutpriset. Vi hade många grannar, som kände sig blåsta av en sådan skojare. Fråga dina grannar som har redan hunnit ansluta sig, vad de betalade, hur jobbet gjordes och hur nöjda de var. Eftersom vi hade hund på den tiden, pratade jag med många på mitt område och fick tips på en billig och bra firma. Vår entreprenörs pappa hade dessutom varit bergsprängare, så han hade stor vana i att borra berg och spräcka det med snigel-dynamit. De hyrde på Cramo en tryckluftsborr och borrade upp till 160 c djupa hål i en berg-klack, som var i vägen för rörgraven. Vi fick inte använda sprängmedel eller tändhattar, pga att grannen var livrädd för att få sprickor i sitt hus med källare som stod på lera.

Om möjligt, satsa på ett vanligt avlopp med självfall och inte ett pumpavlopp, "villapump-station" med skärande pump i en djup balja. Även kallad för "tampong-tugg", eftersom trosskydd och tamponger är dess akilleshäl. Min granne har haft flera "tampong-utdragningar" med slamsugare och vatten-bil, till en kostnad på 4.500 kr per gång. Det är ofta gästerna, som spolar ner sina bindor, trosskydd och tamponger i avloppet, men det är husägaren som får betala. Långa strömavbrott gör att pumpsumpen blir full och man får inte spola mer på toaletten, inte duscha, tvätta eller diska. Det kan t o m uppstå vattenskador, när avloppet inte längre drar eller det kan bli otrevligt med bräddning av pumpsumpen på tomten, med både kiss och bajs flytande på gräsmattan. De skärande pumparna är dessutom känsliga för fett och för många av mina grannar stannade pumpen redan efter ett år. Torka upp stekpannan och häll inget fett i avloppet. Det tog en timme, innan service-bilen anlände och pumpen byttes ut (de servas och stoppas tillbaka). Mycket elände m a o med dessa "tampong-tuggar".
Det påstås, att en "villapumpstation" med en skärande pump i en pumpsump har bara ett fel fall per 14 år, men det är konstigt att en stor del av dessa har hamnat på mitt område.

H Harrison skrev:
Det påstås, att en "villapumpstation" med en skärande pump i en pumpsump har bara ett fel fall per 14 år, men det är konstigt att en stor del av dessa har hamnat på mitt område.
Ja, vi hade sån där vi bodde tidigare och pumpen byttes åtminstone två gånger på tio år. Så det där är bara snack!

• Wow
Harrison
  • Laddar…
M
Jag skrattar alltid lika gott när dom få eftersträvarna försöker slå i underläge med sina lustiga kommentarer. Jag aldrig pratat med nån människa som har haft åsikter om det kommunala vattnet. Visst händer det att ledningar går sönder, man stänger ventiler och man får backsug och kunderna tvingas koka sitt vatten under begränsad tid. Dock aldrig något som hänt mig under 50 år.

DÄREMOT, så har jag hört mängder av mardrömshistorier från folk som har egen brunn. Smakar skit, blondiner får grönt hår och porslin som blir missfärgat osv. osv. Sista området vi byggde fram kommunalt VA till var en samfällighet där vi tog vattnet från dom till våran etablering. Första dagen fick jag ränneskita av vattnet. Tappade man upp en pet-flaska var det grumligt, brunaktigt, smakade svavel. Chefen skickade in ett vattenprov, tjänligt med anmärkning sa dom. Jag drack inte en droppe mer av det vattnet under mitt 1,5 år på det jobbet, jag tog med mig hemifrån.

Och nej, jag dömer inte ut brunnsvatten som sämsta skräpet. Det finns säkert hur många fina borrade/grävda brunnar som hellst med perfekt vatten. Men när ni börjar jämföra erat brunnsvatten mot kommunalt som sämre, ja då skrattar jag gott. Det är nog tiotusenfallt vanligare med att det brunnsvattnet håller sämre kvalitet än det kommunala, PUNKT!

• Gilla
Ensam kvinna kan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.