Jag kopplade in kommunalt förra sommaren från att ha haft egen brunn. Väldigt skönt med kommunalt och vanligtvis bra kvalitet och problemfritt. Skönt att slippa hydrofor o pump. Har dock en pump till bevattning från brunnen fortfarande.

Vi har bara positiva erfarenheter av att koppla in kommunalt.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
E Ensam kvinna kan skrev:
Jag har kvar den gamla brunnen och använder vattnet i den till vattning av trädgården. Nu står ju visserligen allt det gamla skitet kvar i min lilla källare (har bara källare under en femtedel av ett litet hus) men visst har det blivit torrare där nere.
Har planer på att få tag i någon som kan hjälpa mig att ta bort allt det gamla skräpet nere i källaren, fixa till väggar och golv och göra en liten mysig vinkällare samt bra förvaring.

De som sålde huset till mig, hade fått ta smällen när kommunen tvingade alla att koppla på sig på de kommunala systemen. Jag hade inte köpt om det inte var det. Visst det kostar kanske lite mer per år med det kommunala men med tanke på att den gamla brunnen har varit tom under perioder de senaste somrarna så hade jag fått borra en ny och det är inte precis gratis det heller.
Jag har en 61 m djup, borrad brunn och vattnet i den hade alltid räckt, ända tills två av grannarna köpte rullgräsmattor som levererades som rullar på lastpallar. De vattnade dygnet runt i två veckor och efter det var min brunn helt tom.

S seniorkonsult skrev:
Det var billig avloppstömning. Vi har 11 m3 tank. Tömning 1 gång om året går på 5-600 € inkl 100 för körning.
Har en 2,5 m3 slamavskiljare med biobädd och ifiltration.
Den tanken var stor. Jag har kvar min 3 kubiks glasfiber-armerade tank. Jag har några dåliga minnen från den. En gång "sket det sig" för slamsugaren, så han tryckte in avloppsvatten i mitt badrum, istället för att suga. Det var väldigt obehagligt och efter det rusar jag ut från badrummet, om jag hör slamsugaren komma. Jag låser badrumsdörren noga, det vore en mardröm att sitta på muggen, borsta tänderna eller stå i duschen, när man vet att flödet kan plötsligt gå åt fel håll. En gång välte nästan slamsugar-bilen på min tomt, eftersom det fanns en grushög i vägen och chauffören såg inte den. Då var det grannen, som hade beställt slamsugning genom min långa infart, så jag hade ingen aning om att han skulle komma. Sedan brukar tanken bli full ganska snabbt och en eventuellt rinnande toalett förvärrar problemet ännu mer. På slutet var beställningstiden för slamsugning fyra veckor, så det gällde att ha framhållning. I praktiken börjar man kissa i hink, för att få någon vecka extra tid det är enkelt att tömma ute.

P xxxscrabblexxx skrev:
Installera kommunalt vatten är det dummaste du kan göra om du har en fungerande djupborrad brunn med bra vatten. Skitsnack att läckage skulle sluta automatiskt för att man installerar kommunalt. Med kommunalt vatten har du skyhöga avgifter med skattepålägg och moms på det och hur ofta hör man inte på radion att invånarna här och där uppmanas koka sitt vatten? Kommunalt vatten är definitivt inte ett säkert vatten. De drar rören i samma fåror som kommunalt avlopp och båda har problem med läckage! Roligt att dricka bajsvatten från okända människor med allehanda sjukdomar. Det står heller inga beväpnade vakter vid vattentornen utan vem som helst kan lätt ta sig in och förorena vattnet och slå ut hela samhällen. Jag har en gård med kommunalt och en med enskilt vatten. Föredrar alla gånger det enskilda. Bra mycket bättre vattenkvalitet. Kommunen kräver 8250 kr om de ska plugga det kommunala vattnet och det blir det så fort jag hittar var gamla brunnen är någonstans. Just nu åker jag på att betala 3400 kr per år trots att huset står tomt och ingen vattenförbrukning är! Med egen brunn betalar du inga fasta avgifter utan bara elen till pumpen och varmvattenberedaren. Så mitt svar är nej ha kvar den egna brunnen så länge det går och protestera om de vill tvinga på kommunalt avlopp och vatten. Kommunalt avlopp är lika illa. Där släpper reningsverken ut stora mängder avloppsvatten rätt ut orenat i hav och sjö de kallar det för att "bredda" och DÅ är det försumbart enligt dem men folk med enskilda avloppsbrunnar ska jagas och hotas och de påstås vara miljöfarliga men det är rent hyckleri! Det anser jag ivf och fler med mig som är med i gruppen Avloppsbedrägeriet på facebook.
Så länge vattenledningen är trycksatt kan det inte komma in något avloppsvatten i dricksvattnet. Något som inte är helt oproblematiskt med enskilda anläggningar är att det ofta är ont om plats, både vattentäkt och avloppsanläggning ska få plats på en begränsad yta, det är inte helt ovanligt att enskilda vattentäkter har påverkan av avlopp, om än i små mängder.

Pratar man kvalitet så kontrolleras det kommunala vattnet avsevärt oftare än vad enskilda täkter görs, som allt annat så kostar kvalitet pengar, sedan finns det givetvis dem som har tur med enskilda brunnar som ger bra med vatten av bra kvalitet.

Som tur väl är vi i Sverige relativt skyddade från förorenade dricksvattentäkter, men som du säger krävs det inte speciellt mycket, bli ovän med grannen och denne häller ett par droppar diesel i din brunn och den är fördärvad för lång tid framöver.

Ett tips, väljer du att proppa bort den kommunala anslutningen och ångrar dig får du troligen betala en ny anslutningsavgift på långt mycket mer än 10 000kr. Men det går ju att räkna på det, 3000 för något man inte använder är ju en tråkig kostnad.

• Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, bättre dricka kontrollerat än okontrollerat vatten tycker jag...
Ja, om det bara är vatten som skall drickas okontrollerat....

H Harrison skrev:
Den tanken var stor. Jag har kvar min 3 kubiks glasfiber-armerade tank. Jag har några dåliga minnen från den. En gång "sket det sig" för slamsugaren, så han tryckte in avloppsvatten i mitt badrum, istället för att suga. Det var väldigt obehagligt och efter det rusar jag ut från badrummet, om jag hör slamsugaren komma. Jag låser badrumsdörren noga, det vore en mardröm att sitta på muggen, borsta tänderna eller stå i duschen, när man vet att flödet kan plötsligt gå åt fel håll. En gång välte nästan slamsugar-bilen på min tomt, eftersom det fanns en grushög i vägen och chauffören såg inte den. Då var det grannen, som hade beställt slamsugning genom min långa infart, så jag hade ingen aning om att han skulle komma. Sedan brukar tanken bli full ganska snabbt och en eventuellt rinnande toalett förvärrar problemet ännu mer. På slutet var beställningstiden för slamsugning fyra veckor, så det gällde att ha framhållning. I praktiken börjar man kissa i hink, för att få någon vecka extra tid det är enkelt att tömma ute.
Ja, då gäller planering. Jag satte inte in nån vakt för full tank. När det bubblar lite segt i toastolen slår jag en pling och min tömmare kommer dan efter.

• Wow
Harrison
  • Laddar…
Nissens
S seniorkonsult skrev:
Du har inte bott i Östersund du!
Nä, det stämmer. Och det gäller väl 99,9% av Sveriges befolkning. ;)

Nissens Nissens skrev:
Nä, det stämmer. Och det gäller väl 99,9% av Sveriges befolkning. ;)
Östersund blev riktigt känt för förorenat vatten i stadsledningar av kryptosporidius lång, lång tid. 2013!

Jonas Persson
N NoOne2k skrev:
Pratar man kvalitet så kontrolleras det kommunala vattnet avsevärt oftare än vad enskilda täkter görs, som allt annat så kostar kvalitet pengar,
Jag tycker mitt vatten är godare, men det förändrar inte det faktum att kvalitén i kommunalt dricksvatten ska vara bättre än det buteljerade som många köper i butiken. Kraven är i alla fall högre vad jag kan förstå.

Kommunalt vatten är helt klart enklare och oftast av jämnare kvalitét.

• Gilla
Emil Karlsson
  • Laddar…
Jonas Persson
S seniorkonsult skrev:
Östersund blev riktigt känt för förorenat vatten i stadsledningar av kryptosporidius lång, lång tid. 2013!
Det kommunala vattnet kan vara ypperligt, men en vattenläcka gör att man rekommenderas att koka vattnet. Händer regelbundet. Googlade på att koka dricksvatten och fann denna för just Göteborg.

Publicerad 11 september 2020

Uppdaterad 12 september 12:13: Boende i Kålltorp och Björkekärr som hade vattnet avstängt under fredagen på grund av en vattenläcka uppmanades tidigare att koka dricksvattnet i väntan på provsvar. Nu har Kretslopp och vatten fått provsvaren som visar att kranvattnet går att dricka och använda som vanligt igen.

Kokrekommendationen är därmed hävd och du kan använda vattnet som vanligt igen.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det kommunala vattnet kan vara ypperligt, men en vattenläcka gör att man rekommenderas att koka vattnet. Händer regelbundet. Googlade på att koka dricksvatten och fann denna för just Göteborg.
Det tog tid att spåra föroreningen i Östersund
Publicerad 11 september 2020

Uppdaterad 12 september 12:13: Boende i Kålltorp och Björkekärr som hade vattnet avstängt under fredagen på grund av en vattenläcka uppmanades tidigare att koka dricksvattnet i väntan på provsvar. Nu har Kretslopp och vatten fått provsvaren som visar att kranvattnet går att dricka och använda som vanligt igen.

Kokrekommendationen är därmed hävd och du kan använda vattnet som vanligt igen.

Drömmer inte om kommunalt, även om jag inte har något emot det! Fullkomligt nöjd med det jag har.. slamtömning 900 om året typ. Sedan inget mer.

Har enskilt vatten och avlopp.

Sedan kan man råka ut för diverse konstigheter oxå, vi behöver rengöra brunnen inom snar framtid.. (vi har grävd brunn, Kan tydligen grusa/damma igen ibland.. då får man in fint grus i alla rör och filter.. och det skapar lite oreda - botas med slambil som suger ut både vatten o skit.. men kostar x tusenlappar)

..och jag anser att vi behöver lägga undan ett par tusen om året för omgrävning av infiltrationen framöver (men det är ju specifikt här, pga att det planterats för mycket där och stora träd i närheten).

Annars är det väl va-provet som kostar.. 500-600 kr lite då och då.. vi gör det varannat år (vissa gör det en gång, andra ett par och vissa aldrig.. så det väljer man lite själv).

H hempularen skrev:
Som jag uppfattat det så är det kommunens personal som installerar själva mätaren. Men det måste då finnas en färdig konsol att montera den på, och som skall uppfylla alla tillgänglighetskrav. Du kan inte själv välja mätartyp, kommunen installerar sin mätare. Och den byts sedan ut med jämna mellanrum.

Vi har nyligen köpt fritidshus i ett område där kommunalt VA skall installeras, till hög kostnad. Vi har fått informationen, att när det är klart i gatan, så har man två år på sig att fysiskt koppla in det. Därefter blir det vitesföreläggande.
Mätaren ägs av kommunen men kan lämpligen sättas upp av den vvs installatör som utför konsollinstallationen och rördragningen om du inte nödvändigtvis måste göra det själv. Du får dock inte sätta upp mätaren. Du får inte heller stänga av vattnet i gatan.

Att bli påtvingad kommunalt va. Det vore en mardröm.
Hutlöst dyrt, både i investering och drift.
Tillför det något mervärde? Nej, det gör det inte om man har eget fungerande va.
Är det mer miljövänligt? Nej.
Ökar det fastighetens värde? Nej, det gör det inte. Inte här på landet.
Även om det på ngt enstaka ställe mot förmodan faktiskt skulle öka fastighetens värde lika mkt som kostnaden så är det en klen tröst för den som inte har uppåt en halv mille liggande skramlande som man inte vet var man ska göra av.

• Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Avgiften är redan betald av säljaren. De hade tänkt installera när kommunen drog in och tvingades betala avgiften men det blev en separation i stället och då valde de att inte göra själva arbetet.

Vad jag har hört från säljaren finns det inga förelägganden på avloppet utan samfälligheten tömmer slam regelbundet.

Det var besiktningsmannen som sa det där med fukten, det är lite längst ner vid vägg/golv. Har dock haft en extra besiktning som borrade sig in under krypgrunden och konstaterade att det är torrt i själva kryputrymmet så jag ser inte det som ett jätteproblem. Huset är från 1920 med granitsockel och så tillbyggd på 80-talet.

Så det blir nog kommunalt men ville bara höra lite om vad man skall tänka på, tydligen måste man ha en certifierad installatör av vattenmätare. Är det något mer man skall tänka på typ att köpa en vattenmätare med LAN, WiFi och Bluetooth eller vad är det som gäller? Vilket certifikat skall installatörer ha eller måste han vara godkänd av varje kommun?
Det du ska passa på med är att sätta in automatisk avstängning vid läckor samtidigt som du sätter in nya servicen sedan ska du dra ny P-E slang om du har rör till din brunn o pump till trädgården

Fukten som mäklaren pratar om är säkert dräneringsproblem och när du får grävt för kommunala va så passar du på att sätta porodrän med platonmatta på den väggen de ska in med servicen om inte du dränerar hela

F
A Anders_Nilsson skrev:
Jag kommer inom kort att flytta från ett hus med kommunalt VA till ett hus med enskilt. Besiktningsmannen sa att det finns lite fukt i källaren som bör försvinna vid installation av kommunalt VA. Kan detta stämma?

Är det normalt med ett visst läckage från pump och hydrofor?

Sedan kostar enskilt idag ett par tusenlappar om året för slamtömning, kvaliteten på vattnet verkar bra. Kommunalt kommer ju kosta 7-10 tusen om året i Göteborg. Plus då grävning och kostnad för vattenmätare.

Vad tycker ni som har enskilt, är det hanterbart eller drömmer ni om kommunalt?

Det lutar åt att jag installerar kommunalt men vill bara höra med forumet först vad man skall tänka på. Det blir kanske att behålla befintlig brunn för bevattning.
Enskilt avlopp måste renoveras var 25:e år, ny grusbädd m.m. om kommunen inte missar dig. Det kostar den del. Dessutom måste det inspekteras .
Skaffa helst kommunalt avlopp. Det är så mycket smidigare och du slipper hydrofor och pump som kan lägga av.
Bra att ha kvar den enskilda vattnet för trädgård och pool m.m.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.