18 934 läst ·
96 svar
19k läst
96 svar
Enskilt vs kommunalt, kostnad och prestanda
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
När jag läser ditt svar undrar jag om du har trekammarbrunn. Om en sådan ligger med öppningen/locket i en grop finns stor rinner ytvatten in och svämmar över så infiltrationen slammar igen!Ö Ö-gubben skrev:Hej Anders
Bor i Stockholms skärgård sedan -78. Har haft servitut på grannens brunnsvatten hela tiden, så min kostnad har varit minimal, förutom tanktömning (3 kb) som på senare år kostat ca 17.000/år (förmodligen läckage in någonstans).
Att ta vattenprov på ditt tänkta brunnsvatten är att rekommendera. Har nyligen gjort det och fått svar att vattnet innehåller natrium, klorid, radon och uran. Har därför ansökt om kommunalt v/a som skulle kosta 262.000:- i anslutning och få bekosta all grävning fram och in till fastighet. Slutsumma ca 400-450.000.
Har själv inte så mycket att välja på tycker jag, men är "ditt" brunnsvatten bra och avlopp/infiltration godkänd skulle jag nog behålla det.
Det där med exemplariskt rent vatten kanske var aningen överdrivet. Jag har tyvärr bekanta som fått flera problem när dom bytt till kommunalt.M Markarbetaren skrev:Att få kommunalt VA skulle jag säga är en nobrainer för dom flesta. Har utfört ganska många entreprenader i samfälligheter och dragit fram kommunalt VA och jag har sällan stött på en kund som inte välkomnat detta. Det brukar vara nån enskild 80-plussare som tycker det är onödigt att gräva upp vägar osv. när det fungerar lika bra som det gjort i alla år. Så dom flesta ser det hela som positivt, alltid tillgång till exemplariskt rent vatten, inga krånglande avloppspumpar som sätts igen av bomullstops, luktfritt, lättskött. Sedan brukar ju fastighetsvärdet i dom flesta fallen öka med samma belopp som anslutningsavgiften.
Sant!S seniorkonsult skrev:
Men inom 2 år kommer kommunen kolla alla avlopp i mitt område och jag tror inte att min anläggning håller måttet och på vår ö har nästan alla fått bekosta ny anläggning för ca 150.000:-. Så den kostnaden + tanktömning (kostnad), som jag börjar bli för gammal för att orka med, går det nog snart på ett ut och det kan det vara skönt med kommunalt
Sorry om jag går off-topic. Man har ju läst om anslutningsavgifterna som handlar om mycket pengar, och att man blir påtvingad etc. Ponera att man inte har råd att betala anslutningsavgiften - lägger kommunen upp någon avbetalningsplan då eller vad fan händer? Tvingar de en att sälja ens "tillgångar" så att man får ihop cash att betala?
EDIT: Stavfel.
EDIT: Stavfel.
Vilken typ av problem då? Har aldrig hört någon som haft problem med kommunalt vatten. Kommunerna har skyldighet att ha koll på vattnet, det är ju ett livsmedel...J j-o75 skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Bortsett från alla fall där man måste koka sitt kommunala vatten eller torka sätter restriktioner för vad man får använda det till, så finns det fall som detta: https://vallentunanya.se/daligt-vattentryck-i-karsta-behover-fixas/Nissens skrev:
Så kommunalt vatten är inte perfekt.
Har eget vatten som smakar bättre och är behagligare att duscha i då det saknar klor.
Du e rolig du. De har koll på vattnet och för att folk inte skall bli dåliga så säger de till att folk skall koka vattnet i förebyggande syfte. Har du eget vatten så har du ingen koll alls. Jag växte upp med eget vatten och har nu kommunalt sedan flera decennier. Det är skönt att veta att man har dricksvatten som är ständigt under kontroll.Jonas Persson skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Lundskommun har på senare haft ett par problem som varat över rätt långa tider. Visst de har koll men blir det problem så kan det ta tid att få rätt på det.Nissens skrev:
Sen tycker jag att kommunalvatten varierar mycket i kvalité. När jag bodde Järfälla kommun (Stockholms nordvästra hörn) så smakade vattnet rätt mycket klor. Min fru som är från Helsingborg och dess "Ramlösa vatten" drack inte det vattnet.
Åkersberga kommun, där jag också bott, (Stockholms nordöstra hörn) hade super bra vatten. Tror de fick pris för det.
På jobb i Malmö och Lund så är vattnet sådär. Hemma med egna brunnsvattnet är klart mycket bättre.
Så drömmer om kommunalt vatten? Nja, jag har mardrömmar över kommunalt vatten. Hoppas man aldrig får det.
Avloppet där emot är en annan sak. Men det är inte så stor sak. Nu när markbedden måste bytas så tänker jag ta AlnarpCleanWater och det blir närmaste noll underhåll. Kostar en bråkdel av kommunal anslutning
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Och ändå blir det dåligt. Vi har tagit vattenprover vid ett flertal tillfällen och fått ok.Nissens skrev:
Du e rolig du. De har koll på vattnet och för att folk inte skall bli dåliga så säger de till att folk skall koka vattnet i förebyggande syfte. Har du eget vatten så har du ingen koll alls. Jag växte upp med eget vatten och har nu kommunalt sedan flera decennier. Det är skönt att veta att man har dricksvatten som är ständigt under kontroll.![]()
Den stora skillnaden är att kommunalt vatten är ok "överallt", egen brunn är mycket beroende på var den finns och hur den ser ut. Grävd brunn eller borrad, sprickor i berget och ytvatten som rinner till påverkar kvalitén på vattnet utöver hur vattnet är i sig.
Har du en bra och välbyggd brunn vill jag påstå att risken är liten att den plötsligt blir otjänlig då systemet är litet och risken för inträngning av bakterier liten.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Drack kommunalt vatten från Järfälla i helgen och det var inte gott.P PappasHammare skrev:Lundskommun har på senare haft ett par problem som varat över rätt långa tider. Visst de har koll men blir det problem så kan det ta tid att få rätt på det.
Sen tycker jag att kommunalvatten varierar mycket i kvalité. När jag bodde Järfälla kommun (Stockholms nordvästra hörn) så smakade vattnet rätt mycket klor. Min fru som är från Helsingborg och dess "Ramlösa vatten" drack inte det vattnet.
Åkersberga kommun, där jag också bott, (Stockholms nordöstra hörn) hade super bra vatten. Tror de fick pris för det.
På jobb i Malmö och Lund så är vattnet sådär. Hemma med egna brunnsvattnet är klart mycket bättre.
Så drömmer om kommunalt vatten? Nja, jag har mardrömmar över kommunalt vatten. Hoppas man aldrig får det.
Avloppet där emot är en annan sak. Men det är inte så stor sak. Nu när markbedden måste bytas så tänker jag ta AlnarpCleanWater och det blir närmaste noll underhåll. Kostar en bråkdel av kommunal anslutning
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Du har inte bott i Östersund du!Nissens skrev:
Du e rolig du. De har koll på vattnet och för att folk inte skall bli dåliga så säger de till att folk skall koka vattnet i förebyggande syfte. Har du eget vatten så har du ingen koll alls. Jag växte upp med eget vatten och har nu kommunalt sedan flera decennier. Det är skönt att veta att man har dricksvatten som är ständigt under kontroll.![]()
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Installera kommunalt vatten är det dummaste du kan göra om du har en fungerande djupborrad brunn med bra vatten. Skitsnack att läckage skulle sluta automatiskt för att man installerar kommunalt. Med kommunalt vatten har du skyhöga avgifter med skattepålägg och moms på det och hur ofta hör man inte på radion att invånarna här och där uppmanas koka sitt vatten? Kommunalt vatten är definitivt inte ett säkert vatten. De drar rören i samma fåror som kommunalt avlopp och båda har problem med läckage! Roligt att dricka bajsvatten från okända människor med allehanda sjukdomar. Det står heller inga beväpnade vakter vid vattentornen utan vem som helst kan lätt ta sig in och förorena vattnet och slå ut hela samhällen. Jag har en gård med kommunalt och en med enskilt vatten. Föredrar alla gånger det enskilda. Bra mycket bättre vattenkvalitet. Kommunen kräver 8250 kr om de ska plugga det kommunala vattnet och det blir det så fort jag hittar var gamla brunnen är någonstans. Just nu åker jag på att betala 3400 kr per år trots att huset står tomt och ingen vattenförbrukning är! Med egen brunn betalar du inga fasta avgifter utan bara elen till pumpen och varmvattenberedaren. Så mitt svar är nej ha kvar den egna brunnen så länge det går och protestera om de vill tvinga på kommunalt avlopp och vatten. Kommunalt avlopp är lika illa. Där släpper reningsverken ut stora mängder avloppsvatten rätt ut orenat i hav och sjö de kallar det för att "bredda" och DÅ är det försumbart enligt dem men folk med enskilda avloppsbrunnar ska jagas och hotas och de påstås vara miljöfarliga men det är rent hyckleri! Det anser jag ivf och fler med mig som är med i gruppen Avloppsbedrägeriet på facebook.A Anders_Nilsson skrev:Jag kommer inom kort att flytta från ett hus med kommunalt VA till ett hus med enskilt. Besiktningsmannen sa att det finns lite fukt i källaren som bör försvinna vid installation av kommunalt VA. Kan detta stämma?
Är det normalt med ett visst läckage från pump och hydrofor?
Sedan kostar enskilt idag ett par tusenlappar om året för slamtömning, kvaliteten på vattnet verkar bra. Kommunalt kommer ju kosta 7-10 tusen om året i Göteborg. Plus då grävning och kostnad för vattenmätare.
Vad tycker ni som har enskilt, är det hanterbart eller drömmer ni om kommunalt?
Det lutar åt att jag installerar kommunalt men vill bara höra med forumet först vad man skall tänka på. Det blir kanske att behålla befintlig brunn för bevattning.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Egen brunn är frihet under ansvar. Att bara hoppas att det kommer drickbart vatten ur kranen alla dagar i veckan fungerar inte.
Är din syn på vatten lik den om el, "två hål i väggen", så ska du absolut skaffa kommunalt vatten.
Är din syn på vatten lik den om el, "två hål i väggen", så ska du absolut skaffa kommunalt vatten.
Nja, bättre dricka kontrollerat än okontrollerat vatten tycker jag...P PappasHammare skrev:Lundskommun har på senare haft ett par problem som varat över rätt långa tider. Visst de har koll men blir det problem så kan det ta tid att få rätt på det.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Jag har bott i Göteborg flera decennier och aldrig varit med om att det kommunala vattnet varit dåligt så det är inte en faktor i sammanhanget. Jag kommer dessutom att behålla den enskilda brunnen och ta ut vatten för bevattning så att kvaliteten bibehålls och brunnen inte sätter igen.
Då har jag dessutom en backup när fienden ockuperar Delsjöarna och förgiftar vattnet eller om MP inför en dricksvattenskatt för att rädda grundvattnet.
Men the jury is still out, jag har läst alla inlägg i tråden och skall grunna vidare.
Då har jag dessutom en backup när fienden ockuperar Delsjöarna och förgiftar vattnet eller om MP inför en dricksvattenskatt för att rädda grundvattnet.
Men the jury is still out, jag har läst alla inlägg i tråden och skall grunna vidare.