14 112 läst · 96 svar
14k läst
96 svar
Enskilt vs kommunalt, kostnad och prestanda
Enskild brunn vill man inte ha problem medM Markarbetaren skrev:Jag skrattar alltid lika gott när dom få eftersträvarna försöker slå i underläge med sina lustiga kommentarer. Jag aldrig pratat med nån människa som har haft åsikter om det kommunala vattnet. Visst händer det att ledningar går sönder, man stänger ventiler och man får backsug och kunderna tvingas koka sitt vatten under begränsad tid. Dock aldrig något som hänt mig under 50 år.
DÄREMOT, så har jag hört mängder av mardrömshistorier från folk som har egen brunn. Smakar skit, blondiner får grönt hår och porslin som blir missfärgat osv. osv. Sista området vi byggde fram kommunalt VA till var en samfällighet där vi tog vattnet från dom till våran etablering. Första dagen fick jag ränneskita av vattnet. Tappade man upp en pet-flaska var det grumligt, brunaktigt, smakade svavel. Chefen skickade in ett vattenprov, tjänligt med anmärkning sa dom. Jag drack inte en droppe mer av det vattnet under mitt 1,5 år på det jobbet, jag tog med mig hemifrån.
Och nej, jag dömer inte ut brunnsvatten som sämsta skräpet. Det finns säkert hur många fina borrade/grävda brunnar som hellst med perfekt vatten. Men när ni börjar jämföra erat brunnsvatten mot kommunalt som sämre, ja då skrattar jag gott. Det är nog tiotusenfallt vanligare med att det brunnsvattnet håller sämre kvalitet än det kommunala, PUNKT!
Jag hade myror i mitt brunnsvatten! Jag hade ingen aning om det, förrän jag fick låna ett Björn-filter som jag kopplade in i trädgårdskranen ute och borrade ett hål i brunnens foderrör av plast ganska högt upp i brunnen. Där stoppade jag in en plastslang och öppnade trädgårdskranen under ett par timmar om dagen. Behållaren runt Björn-filtret fylldes på nolltid med döda myror, den blev alldeles mörkbrun. Jag hade druckit partiklar från döda myror under många år! De knallade ner i brunnen (kanske för att dricka?), den är 61 m djup, men vattennivån ligger kanske på 15 m djup (åtminstone hos grannen). Jag lät sedan montera fast Björnfiltret med "återcirkulation" med rörmokarens hjälp i torpa-grunden. Bytet av filtret blev "pygme"-jobb, lite trångt, men det gick, kvartalsvis. Det renade bort en stor del av partiklarna, jag tror att jag använde 80 mikrons patroner, som man sedan bara diskade av i en hink vatten, med diskborste som hjälp. Björn-filtret är vanligt förekommande i röraffärer. Luftningsnippel, magnetventil och klockströmbrytare och så lite kopplingar och 16 mm slang var allt som behövdes för detta enkla och billiga system.M Markarbetaren skrev:Jag skrattar alltid lika gott när dom få eftersträvarna försöker slå i underläge med sina lustiga kommentarer. Jag aldrig pratat med nån människa som har haft åsikter om det kommunala vattnet. Visst händer det att ledningar går sönder, man stänger ventiler och man får backsug och kunderna tvingas koka sitt vatten under begränsad tid. Dock aldrig något som hänt mig under 50 år.
DÄREMOT, så har jag hört mängder av mardrömshistorier från folk som har egen brunn. Smakar skit, blondiner får grönt hår och porslin som blir missfärgat osv. osv. Sista området vi byggde fram kommunalt VA till var en samfällighet där vi tog vattnet från dom till våran etablering. Första dagen fick jag ränneskita av vattnet. Tappade man upp en pet-flaska var det grumligt, brunaktigt, smakade svavel. Chefen skickade in ett vattenprov, tjänligt med anmärkning sa dom. Jag drack inte en droppe mer av det vattnet under mitt 1,5 år på det jobbet, jag tog med mig hemifrån.
Och nej, jag dömer inte ut brunnsvatten som sämsta skräpet. Det finns säkert hur många fina borrade/grävda brunnar som hellst med perfekt vatten. Men när ni börjar jämföra erat brunnsvatten mot kommunalt som sämre, ja då skrattar jag gott. Det är nog tiotusenfallt vanligare med att det brunnsvattnet håller sämre kvalitet än det kommunala, PUNKT!
Två gånger på två år har de med kommunalt vatten i vår by varor tvungna att koka det.M Markarbetaren skrev:Jag skrattar alltid lika gott när dom få eftersträvarna försöker slå i underläge med sina lustiga kommentarer. Jag aldrig pratat med nån människa som har haft åsikter om det kommunala vattnet. Visst händer det att ledningar går sönder, man stänger ventiler och man får backsug och kunderna tvingas koka sitt vatten under begränsad tid. Dock aldrig något som hänt mig under 50 år.
Och vattnet i Falun smakade sjö innan de började ta vatten från Borlänge istället. Nu är det istället väldigt mycket kalk i vattnet.
Så har man en brunn med bra vatten är nog det det bästa ändå, om den inte ligger så den riskerar att bli förorenad.
Menar du att du har valmöjlighet? Normalt blir man tvingad av kommunen att ansluta sig (oavsett om man har råd eller ej) om möjligheten finns.
Jag är glad över att här bara är kommunalt vatten, blir ju löjligt dyrt om man har avlopp också.
På landet tenderar man ju förbruka mer vatten än inne i samhällena.
Bor man på landet så antingen kan man redan, eller så lär man sig sköta sitt hushåll. En hydrofor går inte sönder, en jetpump är varken dyr eller svår att byta, inte heller pumpautomatiken.
Ja, visst luktar det lite om infiltrationen eller likvärdig produkt, men man flyttar inte ut på landet om man bryr sig om det.
Idag finns det dessutom markbädd på burk där man bara behöver byta ut filtermaterialet och således inte behöver gräva ny bädd på ny plats och dra om rör.
Hur smidigt som helst.
Jag hade inte valt att ansluta mig kommunalt om jag inte blev tvingad till det eller hade otjänligt vatten.
Jag är glad över att här bara är kommunalt vatten, blir ju löjligt dyrt om man har avlopp också.
På landet tenderar man ju förbruka mer vatten än inne i samhällena.
Bor man på landet så antingen kan man redan, eller så lär man sig sköta sitt hushåll. En hydrofor går inte sönder, en jetpump är varken dyr eller svår att byta, inte heller pumpautomatiken.
Ja, visst luktar det lite om infiltrationen eller likvärdig produkt, men man flyttar inte ut på landet om man bryr sig om det.
Idag finns det dessutom markbädd på burk där man bara behöver byta ut filtermaterialet och således inte behöver gräva ny bädd på ny plats och dra om rör.
Hur smidigt som helst.
Jag hade inte valt att ansluta mig kommunalt om jag inte blev tvingad till det eller hade otjänligt vatten.
Jo, man blir kreativ av att bo på landet! Det ökar även tillfredsställelsen att själva kunna åtgärda småfel som sjunkande hydrofortryck. Jag skulle aldrig fundera på kommunalt VA med en fungerande enskild anläggning på grund av orsaker som kostnader, sårbarhet och inte minst miljöaspekter. De kommunala reningsverken har ingenstans att köra slammet från reningsverken, så de har börjat betala höga avgifter till skitfirmor som Biototal och Ragnsells för att transportera bort slammet och lägga på mindre nogräknade bönders åkrar. Visst ska näringsämnena användas i matproduktionen, men problemet är att det är en stor del gifter i slammet, främst från industrin. Dessa gifter blandas med vårt rena kiss och bajs till en giftig cocktail, som dumpas på våra åkrar som blir förstörda för ekologisk produktion. Detta ger negativa hälsoeffekter såsom benskörhet, cancer, hjärnskador från bly, kadmium, kvicksilver, PCB, dioxiner, PFAS mm. I nuläget skadar kommunalt miljön mycket allvarligt, t ex med tvekönade fiskar i Öresund. Dessutom är avloppsledningarna så gamla i stadskärnorna att betongen vittrat och spricker. Ingen vill ta tag i detta problem pga kostnaderna. Den aviserade fördubblingen av VA-taxorna de närmsta åren kommer inte att räcka föra att få ordning på läckande avloppsledningar.
Finns vad jag vet absolut ingenting som hindrar ägare av egen brunn att skicka vatten för analys dagligen.Nissens skrev:
Själv funderar jag mest på rester av kemikalier som mediciner i kommunalt vatten. Sist jag kollade så var halten av östrogenlika kemikalier så nära gränsvärdena i Sverige att det kändes som om gränserna var satta i efterhand. Och den kvinnliga miljöpolitikern som satt i EU då tyckte inte alls att gränsen behövde ändras.
Jag tror kommunalt vatten får svenska män att sitta i soffan och titta på Let’s dance.
Det är tur att vi i Sverige inte har samma krav på att alla enskilda brunnar ska kontrolleras lika noga som de kommunala vattentäkternaS segv skrev:Finns vad jag vet absolut ingenting som hindrar ägare av egen brunn att skicka vatten för analys dagligen.
Själv funderar jag mest på rester av kemikalier som mediciner i kommunalt vatten. Sist jag kollade så var halten av östrogenlika kemikalier så nära gränsvärdena i Sverige att det kändes som om gränserna var satta i efterhand. Och den kvinnliga miljöpolitikern som satt i EU då tyckte inte alls att gränsen behövde ändras.
Jag tror kommunalt vatten får svenska män att sitta i soffan och titta på Let’s dance.![]()
Ytterst få fastighetsägare kontrollerar mer än det vanligaste så som pH, turbiditet, coliforma, e-colie, järn, radon och alkanitet.
Gränsvärdena från livsmedelsverket är dessutom mycket hårdare för ett kommunalt vatten än ett enskilt.
Vad får dig att tro att östrogen endast finns i de kommunala vattentäkterna?
Bara för att man inte mäter det innebär det inte finns, se bara på PFAS
Ja du tar upp ett väsentligt problem med kommunalt vatten som är viktigt nämligen att man blir passiviserad och sårbarare!S segv skrev:Finns vad jag vet absolut ingenting som hindrar ägare av egen brunn att skicka vatten för analys dagligen.
Jag tror kommunalt vatten får svenska män att sitta i soffan och titta på Let’s dance.![]()
Samma sak gäller med lägenhetsboende och tätort
Allvarligt är hur miljöförstöringen döljs i kommunalt vatten med fluorider och rester av p-piller etc
Eget vatten ger människor mer känsla för att sköta naturen
Det finns ingen med eget vatten som kontrollerar vattnet varje dag, blir det vart tionde år så är det nog oftare än snittet.S segv skrev:Finns vad jag vet absolut ingenting som hindrar ägare av egen brunn att skicka vatten för analys dagligen.
Dessutom testas fler ämnen och det är hårdare gränsvärden för kommunalt vatten än för vatten från egen brunn.
Bättre att ha vatten som kontrolleras kontinuerligt än att inte ha det.
Ett normalt vattenkvalité test innehåller:N NoOne2k skrev:Det är tur att vi i Sverige inte har samma krav på att alla enskilda brunnar ska kontrolleras lika noga som de kommunala vattentäkterna
Ytterst få fastighetsägare kontrollerar mer än det vanligaste så som pH, turbiditet, coliforma, e-colie, järn, radon och alkanitet.
Gränsvärdena från livsmedelsverket är dessutom mycket hårdare för ett kommunalt vatten än ett enskilt.
Vad får dig att tro att östrogen endast finns i de kommunala vattentäkterna?
Bara för att man inte mäter det innebär det inte finns, se bara på PFAS
E. coli
Koliforma bakterier
Antal mikroorganismer vid 22C
Alkalinitet
Klorid
Sulfat
Ammonium
Konduktivitet
Total hårdhet
Fluorid
Koppar
Turbiditet
Fosfat
Magnesium
Färg
Mangan
Järn
Natrium
Kalcium
Nitrat
Kalium
Nitrit
Kemisk syreförbrukning
pH
Det är väl ganska omfattande i min mening.
Vad testar kommunen ytterligare, hur ofta testar dom det och får ni reda på hur ofta värden är för högt? Eller ni (med kommunalt vatten) tror det aldrig inträffar?
Livsmedelsverkets krav finns specificerade i LIVSFS 2017:2. Hur ofta och vilka parametrar som ska kontrolleras bestäms av tillsynsmyndigheten. För de vattenverk jag känner till så är kraven väldigt olika, på vissa verk mäts vissa parametrar 5 dagar i veckan, andra parametrar mäts 1 gång om året.X xLnT skrev:Ett normalt vattenkvalité test innehåller:
E. coli
Koliforma bakterier
Antal mikroorganismer vid 22C
Alkalinitet
Klorid
Sulfat
Ammonium
Konduktivitet
Total hårdhet
Fluorid
Koppar
Turbiditet
Fosfat
Magnesium
Färg
Mangan
Järn
Natrium
Kalcium
Nitrat
Kalium
Nitrit
Kemisk syreförbrukning
pH
Det är väl ganska omfattande i min mening.
Vad testar kommunen ytterligare, hur ofta testar dom det och får ni reda på hur ofta värden är för högt? Eller ni (med kommunalt vatten) tror det aldrig inträffar?
Gränsvärdena finns i tre steg för de allra flesta parametrar, tjänligt, tjänligt med anmärkning och otjänligt. Skulle det bli otjänligt så skickas det ut meddelande till berörda kunder och i lokal/rika-media. Tror inte det finns någon huvudman som skickar ut info om alla de prover dom får resultatet tjänligt med anmärkning. Men infon finns givetvis hos tillsynsmyndigheten och är offentlig.
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Vilken idiot slänger tops så de kommer i avloppet???? Avloppspump har man väl dessutom bara om man vill installera en toa långt från avloppsstammen så det är väl inte särskilt vanligt. I min avloppsbrunn från toan finns knappt toapapper ens då jag är allergisk mot de flesta toapapper och ist skaffat bidédusch.M Markarbetaren skrev:Att få kommunalt VA skulle jag säga är en nobrainer för dom flesta. Har utfört ganska många entreprenader i samfälligheter och dragit fram kommunalt VA och jag har sällan stött på en kund som inte välkomnat detta. Det brukar vara nån enskild 80-plussare som tycker det är onödigt att gräva upp vägar osv. när det fungerar lika bra som det gjort i alla år. Så dom flesta ser det hela som positivt, alltid tillgång till exemplariskt rent vatten, inga krånglande avloppspumpar som sätts igen av bomullstops, luktfritt, lättskött. Sedan brukar ju fastighetsvärdet i dom flesta fallen öka med samma belopp som anslutningsavgiften.
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Brunnen ligger högre än avloppsbrunnen som dessutom har en infiltrationsbädd som ligger ännu lägre. Jo det var lite special vid sommartorpet iom att de grävde för bredband och då grävde av ledningar så till våren kanske det lugnat sig. Här var det tidigare så att när det blåste så fyllde man vatten så man hade till djuren och till matlagning eftersom strömmen till 75% säkerhet slog ifrån. På vintern var % högre med tung våt snö på ledningarna. Men det fixade sig när elbolaget grävde ner ledningarna och i motsats till hur kommunerna jobbar så var det utan kostnad för mig. Har inte haft oplanerade strömavbrott sedan dess.H Harrison skrev:Ligger din brunn högre i terrängen än ditt avlopp och avståndet mellan dessa tillräckligt, borde det inte bli läckage, men det kan finnas läckor i avloppet, där vattnet rinner in i sprickor i berget, som rinner sedan in i din brunn. Vattnet som fyller din brunn finns i spricksystemet i det omgivande berget. Är du en teknisk och fysiskt rörlig person, kan eget V&A vara den bästa lösningen för dig. Märkligt med så många avbrott i kommunalt vatten, i min kommun är problemet med de många bräddningarna och därmed smutsigt vatten i havsvikarna. Vi hade vatten-avbrott förut vid varje strömavbrott, även när det fattades bara en fas så gick inte trefas-pumpen i brunnen. Hela livet blev upp-och-ner när man inte kunde koka vatten, duscha eller spola i toaletten under de ibland tre dygn långa strömavbrotten.
Jag tillbringade 3 år vid en ombyggnad av Ryaverket i Göteborg. Det är dit Göteborgarnas skit kommer. Då, för typ 25 år sedan, tömde man ungefär 1st 10m3 container varje dygn med bindor, tops, tamponger och annat oreningsbart som folk spolat ned i toan. Så JA, det finns idioter som spolar ned vad för skit som hellst i toaletten, men förhoppningsvis så är folk lite intelligentare när man bor i egenägd fastighet.P xxxscrabblexxx skrev:Vilken idiot slänger tops så de kommer i avloppet???? Avloppspump har man väl dessutom bara om man vill installera en toa långt från avloppsstammen så det är väl inte särskilt vanligt. I min avloppsbrunn från toan finns knappt toapapper ens då jag är allergisk mot de flesta toapapper och ist skaffat bidédusch.
Har man sedan människor av den mindre sorten i familjen så är det inte helt ovanligt med saker i toaletten som inte ska vara där. I mitt hushåll har det åkt med leksaksbilar, pinnar från klubbor, glasspinnar, tops mm.
Egen avfallspump är inte helt ovanligt om man har lite längre till servisavsättningen eller om kostnaden för installation överstiger nöjet, typ mängder av berg i vägen för en självfallsledning. Men oftast så försöker projektören ta hänsyn till sånt så att fastighetsägarna ska ha förmånligaste väg till avsättningen.
Sista jobbet jag gjorde med framdragning av kommunalt VA så skiljde det ganska mycket mellan hur dyrt det skulle bli att gå fram till huset. Vissa hade 10m långt, 1,5m djupt i torr silt att gräva, typ 1 timmes jobb för en hjulare att gräva. Vissa hade 30m långt och berg 1-2m i dagen hela sträckan. Jag led lite med dom där jag fick lämna servisavsättningen med en lodrät 3m bergvägg som ändpunkt.