55 660 läst ·
270 svar
56k läst
270 svar
Enskild väg – sätta upp bom och erbjuda nyckel?
Glöm det om det är gammal text med AI idag, finns för test på bl.a. Riksarkivet av gamla svenska dokument och den klarar väl svensk skrivstil från 1900-tal av bra kvalite idag.horisonten skrev:
Jag har inte provat just ChatGPT för ändamålet att tyda faktiska dokument. Har inte betalversionen. Men kanske får testa en månad betalt där.
Har däremot provat denna som tydligen ska vara en speciellt tränad svensk modell:
[länk]
Tänkte att "Yes, äntligen kommer det vara hjälpen som behövs". Men icke! Allt jag fick ut var mumbojumbo-text...
Men inom släkt/historieforskning är vi ganska många som läser lantmäteridokument från skiftestiden.
Har man lite tur kan man hitta två olika dokument hos LM när det gäller äldre dokument, ett som lantmätare gjort på plats och underlag till lantmäterikontoret. Sedan kan det finnas ett renskrivet dokument som gjorts på lantmäterikontoret och är mera lättläst, dock lite lurigt då den skrivaren tolkat underlaget och gjort fel i renskrivning, vilket jag hittat.
Redigerat:
Jag hade satt en bom, så hade dom fåt yttra sig till dig då vet du vad dom tycker går vägen till en skogsmark så dom använder att köra ved eller timmer.horisonten skrev:
Hej,
Efter ett antal timmar av Googlande och ChatGPT:ande så vänder jag mig hit för att kolla om någon här har bättre koll på enskilda vägar och möjlighet att sätta upp en vägbom för att förhindra obehörig trafik.
Bakgrund:
Jag äger en väldigt liten jordbruksfastighet genom vilken det går en gammal grusväg till skogsmarker längre upp. Hela grusvägen går inom min fastighets gränser och är c:a 800 m lång. Skötseln av vägen har aldrig fungerat på ett tillfredsställande sätt och vägen är nu i väldigt dåligt skick och behöver åtgärdas. Från min fastighet går en kort bit av samma grusväg till den allmänna vägen. Sedan fortsätter grusvägen förbi kortsidan av bostadshuset (knappt 2 meter utanför) och ladugårdsbyggnaden och till skogsmarkerna bortom min fastighet.
Jag har tidigare frågat ett par fastighetsägare som nyttjar vägen angående vad de baserar rätten att köra på vägen på. Men jag har inte lyckats få några tydliga svar den vägen.
På Lantmäteriet finns inga inskrivna servitut. Men däremot finns det ett väldigt gammalt handskrivet Lantmäteri-dokument som inte jag kan tyda alls. Och jag misstänker att bristen på tydliga svar från fastighetsägare som jag frågat, innebär att inte heller de vet vad exakt som står i dokumentet och hur eventuella rättigheter att nyttja vägen är formulerade.
Till saken hör att det finns en väg som är en samfällighet/gemensamhetsanläggning bara c:a 1 kilometer bort från närliggande fastigheter. Fastighetsägarna som nyttjar grusvägen som går inom min fastighet är medlemmar i denna samfällighet/gemensamhetsanläggning och har således även möjlighet att ta sig till sina marker den vägen.
Denna samfällighetsväg är betydligt bättre lämpad för att köra på. Grusvägen som går på min fastighet är exempelvis väldigt kuperad i jämförelse och inte körbar med vanlig bil stora delar av året på grund av b.la. stor lutning och skick.
Funderingar:
1. Har jag laglig rätt att sätta upp en vägbom över vägen som går över min fastighet. Men att erbjuda alla eventuellt tjänande fastigheter nyckel till bommen om de kan bevisa att de har rätt att nyttja vägen?
Dvs. att de faktiskt behöver visa var i dokumentet det står att de har rätt att nyttja vägen och i vilken utsträckning?
2. Om fråga 1 är OK och fastighetsägare inte kan tyda/visa mig vad som står i dokumenten. Är det upp till dessa fastighetsägare att ansöka om Lantmäteriförrättning för att åter få börja använda vägen?
3. Om fråga 2 är korrekt uppfattat. Kommer jag i så fall få möjlighet att yttra mig/påverka gentemot Lantmäteriet och hävda att exempelvis:
- Underhållet av vägen går inte att komma överens om på ett tillfredsställande sätt?
- Det finns en bättre lämpad väg i närheten som de redan har rätt att nyttja?
- Att befintlig grusväg går precis utanför min bostadsfastighet/hemfridszon och försämrar min boendemiljö i och med att förbipasserande har direktinsyn in i b.la. mitt sovrum?
- Att vägen tar upp mycket area (ungefär 2m x 800m = 1600 m2) från min lilla fastighet som jag inte kan nyttja till exempelvis djurhållning? (Läst något om att det ska finnas möjlighet att förbättra förutsättningarna för att kunna bedriva tilltänkt verksamhet på sin fastighet.)
Hoppas att någon/några här kan assistera mig med sin erfarenhet och kunskap.
Det måste finnas ett servitut ?
Har själv en granne som har servitut för köra traktor i min skog 100m nu kom dom med en skördare för att köra samma väg men det blev stopp.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Nu har jag inte läst varenda stavelse i tråden men man får komma ihåg att man behöver inget servitut för att använda befintliga enskilda vägar. Det är tillåtet att färdas på enskilda vägar om inget annat anges är väl det grundläggande. Sen får ju markägaren agera om det bör styras upp.
Om jag förstår dig rätt så har du inget emot att markägare längre in använder vägen, men du är trött på att allmänheten tycker det är en bra väg att köra in på för svampplock, promenader etc.horisonten skrev:
Ursäkta om det var otydligt beskrivet.
Det är traktorväg bortom ladugården som ligger nära bostadshuset, bortom min fastighetsgräns även utmarkerad sådan på kartan.
Den obehöriga trafiken består av fyrhjulingar, mopeder och bilar som antingen försöker och vänder, och några då och då som tar sig upp då de inte kommer tillbaka samma väg.
Det är ingen utfartsväg för villorna längre upp, de har gemenskapanläggningen till sina fastigheter. Grusvägen som diskuteras här är endast tillträde för fastigheter med skog ovanför, men vars marker även nås längs största delen av gemenskapsanläggningens vägsträcka.
Jag skulle börja med en skylt likt nedan och se om det ger någon effekt. Om ett år eller så skulle jag ta ett samtal med de markägare som har ett verkligt behov av vägen och förklara läget om inte okynneskörningen slutat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar!A AndersS skrev:Glöm det om det är gammal text med AI idag, finns för test på bl.a. Riksarkivet av gamla svenska dokument och den klarar väl svensk skrivstil från 1900-tal av bra kvalite idag.
Men inom släkt/historieforskning är vi ganska många som läser lantmäteridokument från skiftestiden.
Har man lite tur kan man hitta två olika dokument hos LM när det gäller äldre dokument, ett som lantmätare gjort på plats och underlag till lantmäterikontoret. Sedan kan det finnas ett renskrivet dokument som gjorts på lantmäterikontoret och är mera lättläst, dock lite lurigt då den skrivaren tolkat underlaget och gjort fel i renskrivning, vilket jag hittat.
Av en slump hittade jag idag Riksarkivets Demo "htrflow". Den överträffade förväntningarna och gav mig genast mycket tydligare text än "The Swedish Lion I" via Transkribus!
Den gör faktiskt de dokument jag testat någorlunda läsbara. Lägger länken här för historik i tråden så kanske det kan hjälpa andra som hittar hit och som behöver tyda gamla dokument. Notera att mina dokument är från 1881, och den lyckades över förväntan!
https://github.com/AI-Riksarkivet/htrflow_app
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Det är mycket möjligt att det är så, jag säger inte emot att det är så det fungerar nu. Även om jag enbart sett f d allmänna vägar bli enskilda vägar häromkring.Claes Sörmland skrev:
Här får jag lägga till att en allmän väg förvaltas av staten enligt väglagen så den finns på Trafikverkets kartor om den är allmän. Och den sköts också av Trafikverket. Staten drar in gamla vägar man inte längre vill förvalta. Då åligger det inte markägaren att hålla den gamla indragna allmänna vägen öppen för trafik. Den kan t ex bommas, helt grävas bort eller låtas bli skog.
Med tanke på hur TS beskriver vägen så tänker jag mera "allmän väg för 100+ år sedan", och då kan praxis ha sett annorlunda ut, men det vet jag egentligen inte. Vet bara att det finns en och annan gammal väg häromkring som inte är bommad eftersom det är en f d allmän väg.
Intressant! Vad innehöll dokumenten för kul information?horisonten skrev:
Tack för svar!
Av en slump hittade jag idag Riksarkivets Demo "htrflow". Den överträffade förväntningarna och gav mig genast mycket tydligare text än "The Swedish Lion I" via Transkribus!
Den gör faktiskt de dokument jag testat någorlunda läsbara. Lägger länken här för historik i tråden så kanske det kan hjälpa andra som hittar hit och som behöver tyda gamla dokument. Notera att mina dokument är från 1881, och den lyckades över förväntan!
[länk]
Jag hade, kanske typiskt svenskt och lite konfliktundvikande:
1. Satt upp en bom med lås
2. Snackat med de som brukar köra där och förklarat att det förekommer obehörig trafik (inte dom förstås!) och att det inte känns bra så nära huset + att jag är rädd för dumpning av sopor, bilvrak osv.
3. Sagt att jag gärna låser upp om de behöver köra där, men inte lämnat ut några nycklar.
Nu vet jag ju inte de exakta omständigheterna, men om de inte kör där varje dag eller vecka ens så kommer du antagligen upplevas som fullt medgörlig och rimlig och inte skaffa dig några onödiga fiender eller konflikter.
Hade inte kommit dragande med prat om servitut och rätt eller inte rätt att köra i detta läget. Det kan andra göra eftersom de inte tycks ha något på fötterna?
Det kommer antagligen upplevas som så bökigt att köra den vägen att trafiken helt kommer upphöra om det inte är någon som har verklig nytta av att köra där någon enstaka gång.
1. Satt upp en bom med lås
2. Snackat med de som brukar köra där och förklarat att det förekommer obehörig trafik (inte dom förstås!) och att det inte känns bra så nära huset + att jag är rädd för dumpning av sopor, bilvrak osv.
3. Sagt att jag gärna låser upp om de behöver köra där, men inte lämnat ut några nycklar.
Nu vet jag ju inte de exakta omständigheterna, men om de inte kör där varje dag eller vecka ens så kommer du antagligen upplevas som fullt medgörlig och rimlig och inte skaffa dig några onödiga fiender eller konflikter.
Hade inte kommit dragande med prat om servitut och rätt eller inte rätt att köra i detta läget. Det kan andra göra eftersom de inte tycks ha något på fötterna?
Det kommer antagligen upplevas som så bökigt att köra den vägen att trafiken helt kommer upphöra om det inte är någon som har verklig nytta av att köra där någon enstaka gång.
Jag ser att Riksarkivets tjänst var till hjälp för att tolka dokumentet. Betyder det att problemet med det oläsliga dokumentet är löst? Om inte så skulle jag rekommendera att du tar kontakt med någon släktforskargrupp (det finns flera på t ex Facebook). Där brukar folk vara fena på att läsa gamla dokument. Men det förutsätter förstås att dokumentet är åtkomligt på digital form för att det ska vara praktiskt.
Sen när det gäller avstängning av vägen så uppskattar jag alltid när naturen är åtkomlig. Det blir svårare och svårare att komma till tycker jag, med bommade vägar och murar av villatomter längs med skogsbrynen och bortplöjda traktorvägar som en gång gick över åkrarna. Så jag försöker se det som ett trevligt inslag när folk traskar över över vårt gårdstun på väg ut på udden utanför (med det är inte så många, det ska sägas).
Sen när det gäller avstängning av vägen så uppskattar jag alltid när naturen är åtkomlig. Det blir svårare och svårare att komma till tycker jag, med bommade vägar och murar av villatomter längs med skogsbrynen och bortplöjda traktorvägar som en gång gick över åkrarna. Så jag försöker se det som ett trevligt inslag när folk traskar över över vårt gårdstun på väg ut på udden utanför (med det är inte så många, det ska sägas).
Hur tänker du där? Ifall jag hade behövt använda vägen hade det knappast varit ok att det krävdes att du skulle vara hemma för att jag skulle kunna göra det. Ska man ha en låst bom så måste givetvis de som ska få köra där kunna göra det utan att du måste vara tillgänglig för bomöppning.J jliljeha skrev:
Jag får ta och återkomma i ärendet. Det krävs fortsatt rejält med detektivande och manuellt försöka jämföra och uppenbara fel som verktyget inte kunde tyda. Har inte lyckats hitta sidorna där det står något om detta ännu.ClasseClas skrev:
Edit: Sedan tror jag att jag crashade verktyget då jag fick error när jag försökte med nya sidor. Ska försöka installera det lokalt på datorn vid tillfälle och se om det fungerar bättre.