55 664 läst ·
270 svar
56k läst
270 svar
Enskild väg – sätta upp bom och erbjuda nyckel?
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 643 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 643 inlägg
Nej juridiskt har båda gjort fel och båda kan bli skadeståndsskyldiga för sina upptåg..P pmd skrev:
Dock brukar problemet vara att inte ens med film bevis så brukar polisanmälan om skadegörelse på små grejer likt på bom komma nånstans alls . brukar vara nedlagt innan du lagt på till polisen när du gjorde anmälan. även med tydlig ansiktsbild på personen..även med tydligt med namn på den du är säker på gjorde det.. Sen har vi ju nästa problem att i 90 fall av hundra så ser folk kameror och så är det en huvtröja och en keps så är det hopplöst att se vem tusan det är
Nästa problem du åker på är att det är nästan alltid olagligt att filma/fota med övervakningskameror på platser där allmänheten har rätt att vara och passera och dom flesta bommar över vägar som fortsätter är ju trots allt alltid lagliga att rida gå och cykla på och det får man ju inte förhindra. många bommar är svåra att passera med cykel och häst och blir därmed olovliga i många fall så inte sällan har man snabbt många ovänner..
ogillas bommen av folk i närheten brukar det finnas en handfull med folk som gärna ser till att bommen blir obrukbar.. byta lås.. förstöra lås pilla i skit o låset så den med nyckel inte heller kommer förbi så bom utan ordentlig överenskommelse med alla som har rätt att vara på vägen är alltid det bästa
Smacka upp olovlig bom och hoppas att den inte saboteras och tro att omgivningen ska ha högre moral än en själv och inte sabotera den olovliga bommen brukar inte vara ett bra sätt att skaffa vänner ute på landsbygden, lika lite som uppsättning av privat skyltar, börjar man "pinka revir" och krångla med folk så är det stor risk att man får mer skit än man klarar på halsen , och resten av omgivningen håller snabbt ihop och har "inte sett nått"
Även laglig bom brukar ju ha svårt att få överleva om det är en väg många har vant sig vid att använda på olika vis just det..
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 643 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 643 inlägg
Och alla som äger mark uppe på skogen och troligen har den gamla vägen som utfart enligt gamla avstyckningsdokument / köpe handlingar osv osvP pmd skrev:
Eller bara att det är mest lämpade vägen för utförsel av virke tex så kan man tvinga till sig ny rättighet om det skulle behövas , om man köper loss ett stycke mark uppe längs vägen. Eller att som det i närheten av samhällen bebyggs mark som omöjligör utförsel av virke åt annat håll, kanske villatomter ivögen elelr brist på plats för att hantera virke och lastbilar och maskiner
Att den man köpte den gamla stam fastigheten glömde berätta om att gården med väg över gårdsplan sen hundratals år tillbaka mest troligt finns folk som har rätt att använda vägen borde alla normalt begåvade kunna lista ut när man ser vägen går där så dom rättigheterna försvinner inte för att man inte fått veta.. och att det inte hoppar upp servitut vid en "googling."
Servitut/rättigheter till utfart dunstar inte för att nån glömde berätta
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Jag hittade laga skifte via historiska kartor gällande vår fastighet från typ 1860 eller nått och det var otroligt intressant läsning om man är intresserad av historian bakom. Jag har hyfsat lätt för att tyda skrivstilen, det som var svårast var att spåra vissa delar. Är inskrivet med siffror på gamla kartan och sedan ska man hitta dom i texten i uppdelningen och koppla det till rätt fastighet. Tog ett litet tag innan jag fattade systemethorisonten skrev:
Hej,
Efter ett antal timmar av Googlande och ChatGPT:ande så vänder jag mig hit för att kolla om någon här har bättre koll på enskilda vägar och möjlighet att sätta upp en vägbom för att förhindra obehörig trafik.
Bakgrund:
Jag äger en väldigt liten jordbruksfastighet genom vilken det går en gammal grusväg till skogsmarker längre upp. Hela grusvägen går inom min fastighets gränser och är c:a 800 m lång. Skötseln av vägen har aldrig fungerat på ett tillfredsställande sätt och vägen är nu i väldigt dåligt skick och behöver åtgärdas. Från min fastighet går en kort bit av samma grusväg till den allmänna vägen. Sedan fortsätter grusvägen förbi kortsidan av bostadshuset (knappt 2 meter utanför) och ladugårdsbyggnaden och till skogsmarkerna bortom min fastighet.
Jag har tidigare frågat ett par fastighetsägare som nyttjar vägen angående vad de baserar rätten att köra på vägen på. Men jag har inte lyckats få några tydliga svar den vägen.
På Lantmäteriet finns inga inskrivna servitut. Men däremot finns det ett väldigt gammalt handskrivet Lantmäteri-dokument som inte jag kan tyda alls. Och jag misstänker att bristen på tydliga svar från fastighetsägare som jag frågat, innebär att inte heller de vet vad exakt som står i dokumentet och hur eventuella rättigheter att nyttja vägen är formulerade.
Till saken hör att det finns en väg som är en samfällighet/gemensamhetsanläggning bara c:a 1 kilometer bort från närliggande fastigheter. Fastighetsägarna som nyttjar grusvägen som går inom min fastighet är medlemmar i denna samfällighet/gemensamhetsanläggning och har således även möjlighet att ta sig till sina marker den vägen.
Denna samfällighetsväg är betydligt bättre lämpad för att köra på. Grusvägen som går på min fastighet är exempelvis väldigt kuperad i jämförelse och inte körbar med vanlig bil stora delar av året på grund av b.la. stor lutning och skick.
Funderingar:
1. Har jag laglig rätt att sätta upp en vägbom över vägen som går över min fastighet. Men att erbjuda alla eventuellt tjänande fastigheter nyckel till bommen om de kan bevisa att de har rätt att nyttja vägen?
Dvs. att de faktiskt behöver visa var i dokumentet det står att de har rätt att nyttja vägen och i vilken utsträckning?
2. Om fråga 1 är OK och fastighetsägare inte kan tyda/visa mig vad som står i dokumenten. Är det upp till dessa fastighetsägare att ansöka om Lantmäteriförrättning för att åter få börja använda vägen?
3. Om fråga 2 är korrekt uppfattat. Kommer jag i så fall få möjlighet att yttra mig/påverka gentemot Lantmäteriet och hävda att exempelvis:
- Underhållet av vägen går inte att komma överens om på ett tillfredsställande sätt?
- Det finns en bättre lämpad väg i närheten som de redan har rätt att nyttja?
- Att befintlig grusväg går precis utanför min bostadsfastighet/hemfridszon och försämrar min boendemiljö i och med att förbipasserande har direktinsyn in i b.la. mitt sovrum?
- Att vägen tar upp mycket area (ungefär 2m x 800m = 1600 m2) från min lilla fastighet som jag inte kan nyttja till exempelvis djurhållning? (Läst något om att det ska finnas möjlighet att förbättra förutsättningarna för att kunna bedriva tilltänkt verksamhet på sin fastighet.)
Hoppas att någon/några här kan assistera mig med sin erfarenhet och kunskap.
Du borde hitta ett nr på din väg på gamla kartan i laga skiftet och sedan hitta nr på din fastighet och sedan hitta den i uppdelningen och där står det om vägen delas med andra.
Det tar en väldigt lång tid att reda i men är iallafall riktigt intressant. Jag fattar ju att lantmäteriet tar betalt för detta men det går att göra själv om man har ett gediget intresse ( som jag).
Men hade jag inte varit intresserad av historien bakom gården osv hade jag nog inte orkat läsa allt och reda i det bara för att hitta ett servitut eller samfällighet då är det ju såklart enklare att sätta upp en bom och så får dom som anser sig ha rätt att köra där bevisa det.
Nej, finns det ett servitut på traktor väg får man inte köra med skogsmaskin om du inte äger vägen.L lbgu skrev:
Då får du bara köra med traktor.
Jag har en traktor väg i skogen grannen har servitut på att köra med traktor, då kan han inte köra med skogsmaskin om inte jag godkänner det.L Lida skrev:
Han har ingen uttagen väg till sin skog den vägen.
Visste inte att det fanns sådana servitut. Annars är ju många servitut från laga skiftets tid och då fanns ju inte ens traktorer. Själv tolkar jag ordet traktorväg som en väg som är så dålig att det krävs traktor att köra på den, men inte att det skulle vara förbjudet att försöka ta sig fram med andra fordon. En Jeep skulle kanske klara det.L Lida skrev:
Ja det kan vara så att det bara går med traktor, men jeep får du inte köra på skogsväg om du inte äger den själv inte ens parkera. Sen kommer terränglagen.L lbgu skrev:Visste inte att det fanns sådana servitut. Annars är ju många servitut från laga skiftets tid och då fanns ju inte ens traktorer. Själv tolkar jag ordet traktorväg som en väg som är så dålig att det krävs traktor att köra på den, men inte att det skulle vara förbjudet att försöka ta sig fram med andra fordon. En Jeep skulle kanske klara det.