P pmd skrev:
Hur vet du att bonden behövde agera akut? Om det handlade om livsfara så var det givetvis befogat att bryta mot lagar om att respektera andras egendom. Det regleras av brottsbalken 24:e kap.

Annars respekterar man andras egendom, och begär hjälp av rättsvårdande myndigheter om ens egna rättigheter har kränkts.

Medborgargarden och liknande vill vi inte ha.
Alla är vi olika. Om du varit bonde och någon satt upp en bom som hindrade dig att köra till ett fält så hade du alltså glatt väntat på att någon myndighet skulle döma till din fördel och ta bort bommen.
Den lilla petitessen att du inte kunnat skörda dina grödor hade du inte brytt dig om antar jag.
Inse att du är ett unikum, jag kan lova att det inte finns en bonde som skulle låtit en bom vara kvar ifall den hindrade honom att komma och sköta sina ägor.
Jag tar för givet att du aldrig kört över lagstadgad hastighet heller för då skulle du ju vara kriminell enligt ditt sätt att se på saker.

P
kashieda kashieda skrev:
Jag har inget skogsskifte själv, så jag vet inte vad som är standard, men jag skulle helt klart anta att man tar ett varv till skiftet innan man skickar ut skogsmaskinen.

Har man sån otur att bommen kom mellan inspektionen och att skogsmaskinen kommer, då förstår jag att det är mer bråttom, men jag ser inte riktigt att det sker särskilt ofta.

I det här fallet borde väl skiftesägaren dessutom prata med TS innan, så att inte TS utfart hindras under etableringen?
Det kan vara månader och ibland halvår och mer osv mellan besök och skogsmaskinföraren får ofta bara en karta med marken inringade ala röd ring i paint och sen print screen och på mailen. Där ska du averka..

Finns såklart vissa där det är mer tydligt och det är uppmärkt och bom nycklar levereras osv osv

Nej finns det avverkningsbar skog avstyckad så finns det i 98 fall av hundra en tänkt väg ut. Ofta ingick rättigheten redan vid avstyckning. Iallafall så länge vi befinner oss i delar av Sverige där det inte är flera mil mellan bostadshusen..

Nej ingen behöver då komma till ts och fråga om att få köra på vägen..och misstänker man krångel så är till och med risken för info till ts än mindre.
Man forcera olovlig grind och sätter fart med det man ska göra.

Eftersom det blir allt vanligare med protester och olika försök att stoppa avverkning så tenderar information till markägare likt ts att bli allt ovanligare.

Sen finns det markägare som håller bra kontakt och samverkar och pratar med varandra men det känns som det blir allt ovanligare utan olovliga bommar sätts upp lite på måfå då alla som köpt en bit mark tror att dom får spärra av alla vägar som går förbi innanför deras tomtgränsen.

Vem har köpt in sig via markköp eller har byggt och betala för vägen?
Dom äger vägen även om nån annan köper fastighet vägen passerar över gården längst ut..

Vill man stänga en väg med bom utan samverkan/överenskommelse med övriga markägare bör man köpa all mark längs vägen och så långt in i skogen att det verkligen är enklare och bättre att ta ut avverkad skog åt annat håll. Då kan man hävda att ingen har rättigheter till vägen..

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Har man sån otur att det är just det där halvåret mellan att man kollat att vägen är farbar och avverkningen som bommen kommer upp, ja, då är det otur.

Hur ofta kör man ut med maskin? En gång vart femtionde år? Då är det rimligen en gång på hundra som det överhuvudtaget kan komma upp en oväntad bom, antaget att alla sätter upp bom varje halvår.

Och om man nu drabbas av den extrema oturen med timing så var väl TS avsikt att ha en skylt bredvid bommen med kontaktuppgifter för de som behövde ha nyckel till bommen?
I och med att bommen är i närheten av TS hus kan ju då TS gå ut och låsa upp bommen och låta den vara öppen tills dess att arbetet är avklarat.
TS är ju som sagt inte avogt inställd till att de som behöver nyttja vägen faktiskt kan göra det. Bommen är ju mer avsedd som en symbolhandling för att avstyra okynnestrafik än att hindra någon som har ett faktiskt behov.

(Rent krasst skulle TS behov nog uppfyllas av att man sätter upp en bom med ett kodlås där koden är tydligt utmärkt, så att alla som vill kan passera den,. Då blir det ju omständigare att välja den vägen än den alternativa vägen och TS slipper merparten av trafiken. Visst, vissa stänger nog inte bommen efter sig, men om TS gör det tillräckligt ofta blir omaket större än det är värt för dem.)

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Problemet man missar där är ju att om det finns rättigheter att färdas på den gamla vägen , och nån smackar upp en olovlig bom på eget bevåg utan att dela ut nycklar och tror att folk ska dansa med i den leken och komma och "be om lov" att åka på vägen som ingick när jag köpt skogsfastighet så har man redan "pissa revir" med den olovliga bommen och bristen på kommunikation vilket gör att det finns såklart folk som accepterar och står med mössan i handen och ber om lov att passera.
Personligen hade nog bommen ramlat ner i diket trasig av ren princip.
Bom utan laglig rätt som blockerar min framfart ses som när det blåst ner ett träd över vägen, jag gör mig fri väg för att passera, bara olika verktyg som används för att förflytta det skit som är ivägen.

Kunde man få upp bommen utan att prata med övriga så kan jag forcera bommen utan att be om lov..

Nåns rättighet att smacka upp olovlig bom på vägen blir moraliskt jämfört med min rätt att färdas där, det blir liksom två fel även om båda två gjort olagliga saker den ena med att blockera väg den andra med skadegörelse på bom som inte borde funnits där alls.

Har varit med ut och leverera och lastat av skogsmaskiner då både morbror och morfarvarit i branschen merparten av sina arbetsliv och flertal ggr där man kommer fram och nån jäkla bom är ivägen. kan vara sent på natten då många såna här utransporter görs kvällar nätter och helger för att det kommer en chaufför kl 07 som ska börja. markägaren vill knappast att man debiterar tid för att leta runt i gårdarna efter vem fan som låst bommen utan den forceras om nyckeln inte redan bifogats. dock börjar det väl bli vanligare med bultsax och batteridriven vinkelslip även om det ibland händer att det dras upp bommar med fundament och allt med kranen. Åker man runt och kollar på bommar så är dom ofta redan förcerade med uppkapad bygel för att se stängda och låsta ut men kollar man kan man öppna dom.. så det är väl ett tips om man verkligen vill sätta upp bom låt den vara olåst så kanske den överlever

P polaris78 skrev:
Problemet man missar där är ju att om det finns rättigheter att färdas på den gamla vägen , och nån smackar upp en olovlig bom på eget bevåg utan att dela ut nycklar och tror att folk ska dansa med i den leken och komma och "be om lov" att åka på vägen som ingick när jag köpt skogsfastighet så har man redan "pissa revir" med den olovliga bommen och bristen på kommunikation vilket gör att det finns såklart folk som accepterar och står med mössan i handen och ber om lov att passera.
Bom utan laglig rätt som blockerar min framfart ses som när det blåst ner ett träd över vägen, jag gör mig fri väg för att passera, bara olika verktyg som används för att förflytta det skit som är ivägen.

Kunde man få upp bommen utan att prata med övriga så kan jag forcera bommen utan att be om lov..

Nåns rättighet att smacka upp olovlig bom på vägen blir moraliskt jämfört med min rätt att färdas där, det blir liksom två fel även om båda två gjort olagliga saker den ena med att blockera väg den andra med skadegörelse på bom som inte borde funnits där alls.

Har varit med ut och leverera och lastat av skogsmaskiner då både morbror och morfarvarit i branschen merparten av sina arbetsliv och flertal ggr där man kommer fram och nån jäkla bom är ivägen. kan vara sent på natten då många såna här utransporter görs kvällar nätter och helger för att det kommer en chaufför kl 07 som ska börja. markägaren vill knappast att man debiterar tid för att leta runt i gårdarna efter vem fan som låst bommen utan den forceras om nyckeln inte redan bifogats. dock börjar det väl bli vanligare med bultsax och batteridriven vinkelslip även om det ibland händer att det dras upp bommar med fundament och allt med kranen. Åker man runt och kollar på bommar så är dom ofta redan förcerade med uppkapad bygel för att se stängda och låsta ut men kollar man kan man öppna dom.. så det är väl ett tips om man verkligen vill sätta upp bom låt den vara olåst så kanske den överlever
Nej.
Man får inte förstöra någon annans egendom hur som helst, oavsett om den felaktigt blockerar en väg.
(Annat än i undantag på grund av nöd, vilket avverkning av skog etc. inte är)

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
P
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nej.
Man får inte förstöra någon annans egendom hur som helst, oavsett om den felaktigt blockerar en väg.
(Annat än i undantag på grund av nöd, vilket avverkning av skog etc. inte är)
Nej man får inte sätta upp bom hur som helst om nån annan har rättigheter att färdas på en gammal väg...
Blockerar du den rätten att komma fram längs vägen kan medföra skadeståndsansvar..

P polaris78 skrev:

Hur länge är rimligt, hur många eventuella rättighetsinnehavare ska man leta efter?

En kedja hängd över vägen med skylt "ersätts med bom datum ååmmdd" ett år innan? Om det inte räcker med bara kedjan, då.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P
kashieda kashieda skrev:
Hur länge är rimligt, hur många eventuella rättighetsinnehavare ska man leta efter?

En kedja hängd över vägen med skylt "ersätts med bom datum ååmmdd" ett år innan? Om det inte räcker med bara kedjan, då.
Det kloka är väl att man via valfri karta/karttjänst med fastighetsgränser kollar hur många som äger mark längs vägen och närmaste omgivning som kan tänkas ha denna väg som utfart från sin mark. ibland är det nära mellan utfartsvägar och ibland är det långa avstånd att få ut timmer.. Det finns ju skog som avverkas med allt från gallringar till slutavverkningar där allt mellan 20 - 100 år KAN vara cykeln mellan avverkningar så att vägar blir i dåligt skick och för folk ser ut som nån gammal igenväxt stig spelar ingen roll vägarna används vid behov och huggs rent och ev rustas upp om nödvändigt eller så använder man frosten som ett bra tillfälle att få ut virket. Vissa markägare har stenkoll på sina marker och besöker ofta ,andra så står det skog som såklart nån äger men ingen verkar kolla till den någonsin..

Kom ihåg att kedjor och bommar ska synas bra så ingen cyklist eller ryttare skadar sig och enkelt kan passera..

Det bästa är såklart att komma överens med övriga markägare och räkna med att det mest troligt finns rättigheter att använda vägen ut. och pratar man med dessa kan man nog ofta komma överens och slippa onödiga konflikter

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Cheesen
Alltså risken med en bom är ju att någon stör sig så mycket så att denne helt sonika byter ut låset mot ett eget eller sätter dit ett lås till för att hindra bomuppsättaren enkelt tillträde. Känner till ett sådant exempel där bommen sedermera blev bortplockad av uppsättaren.
En annan risk med bommar är att vägen slutar användas och då växer igen, blir väldigt problematiskt den dagen man behöver vägen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Alla är vi olika. Om du varit bonde och någon satt upp en bom som hindrade dig att köra till ett fält så hade du alltså glatt väntat på att någon myndighet skulle döma till din fördel och ta bort bommen.
Njae, jag skulle förstås börja med att prata med den eller de som har satt upp bommen.
L lbgu skrev:
Den lilla petitessen att du inte kunnat skörda dina grödor hade du inte brytt dig om antar jag.
Jag hade nog begärt särskild handräckning av kronofogden om det inte hade hjälpt att prata med den som hade satt upp bommen. Det förutsätter förstås att jag har lagligt rätt att färdas på vägen där bommen är uppsatt och inte hade någon möjlighet att öppna bommen själv. I det aktuella fallet tycks bonden ha försetts med en nyckel, så ett våldsamt forcerande av bommen var inte nödvändigt.
L lbgu skrev:
Inse att du är ett unikum, jag kan lova att det inte finns en bonde som skulle låtit en bom vara kvar ifall den hindrade honom att komma och sköta sina ägor.
De bönder jag känner är inte så konfrontativa. Det är en fördel att ha bra relationer med den icke-jordbrukande delen av lokalbefolkningen
L lbgu skrev:
Jag tar för givet att du aldrig kört över lagstadgad hastighet heller för då skulle du ju vara kriminell enligt ditt sätt att se på saker.
Jag har kört för fort en gång i min ungdom, och fick då mitt körkort indraget i en månad. Jag kunde dock köra helt lagligt under denna månad pga en lucka i lagen.
Sen dess har jag följt hastighetsbegränsningarna på de vägar jag har kört på.

Ja, det är kriminellt att bryta mot trafikregler (annat än i nödlägen).

Redigerat:
P
P polaris78 skrev:
Vem har köpt in sig via markköp eller har byggt och betala för vägen?
Dom äger vägen även om nån annan köper fastighet vägen passerar över gården längst ut..
Det går i stort sett alltid att reda ut det genom att titta i fastighetsregistret.

P
P polaris78 skrev:
så det är väl ett tips om man verkligen vill sätta upp bom låt den vara olåst så kanske den överlever
Som markägare bör man tydligen ha kameraövervakning på sina bommar.
Givetvis sätter man inte upp en bom för att förhindra behörig trafik!

P
P polaris78 skrev:
Nej man får inte sätta upp bom hur som helst om nån annan har rättigheter att färdas på en gammal väg...
Blockerar du den rätten att komma fram längs vägen kan medföra skadeståndsansvar..
Ett fel rättfärdigar inte ett annat fel.

P
kashieda kashieda skrev:
De som har servitut, eller annan rättighet, enligt fastighetsregistret, samt de som har icke-inskrivna servitut, eller andra överenskommelser, som man har blivit upplyst om av den som sålde fastigheten.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.