25 884 läst ·
100 svar
26k läst
100 svar
enpolig strömbrytare - kopplingsschema
Det finns ju ett egenintresse av att lära sig. Även om det går fortare att testa är det trevligt att veta.
Tja, det finns ju en standard, vilket jag själv verkar ha glömt bort när det kommer till strömbrytare, men däremot är jag fullt medveten om när det gäller reläer, kontaktorer, hjälpkontakter osv.
Men jag får tacka GK100 för att han hjälpte mig att lyfta blicken.
Standarden är att alla kontaktfunktioner ritas ut i opåverkat/strömlöst läge.
Och i fallet strömbrytare så blir det opåverkade läget när strömbrytaren sitter åt rätt håll (så texten är rätt) och vippan är neråt.
Så ... egentligen inte så svårt ...
Förutom när man råkar ha att göra med någon verkligt märklig strömbrytare, kanske från Biltema, eller alibaba.
Men jag får tacka GK100 för att han hjälpte mig att lyfta blicken.
Standarden är att alla kontaktfunktioner ritas ut i opåverkat/strömlöst läge.
Och i fallet strömbrytare så blir det opåverkade läget när strömbrytaren sitter åt rätt håll (så texten är rätt) och vippan är neråt.
Så ... egentligen inte så svårt ...
Förutom när man råkar ha att göra med någon verkligt märklig strömbrytare, kanske från Biltema, eller alibaba.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Var någonstans läser du att TS ställde frågan för att fortare komma i mål? Jag läser att TS frågade efter hur man vet hur en strömbrytare ska kopplas.R RoAd skrev:
Nu är du ute på hal is IMHO. Exakt hur tycker du folk ska bedöma när det är ofarligt att "testa lite". En strömbrytare kan man i vissa fall tillåta sig detta, i andra fall inte. Vem skulle ställa upp en tabell på de förutsättningar som gäller för att våga prova sig fram? Nä, en betydligt enklare och säkrare metod är nolltolerans mot "provning", utan att alltid ta reda på hur det ska vara och göra rätt från början.R RoAd skrev:
Jag ser inte vad det har för betydelse i detta enstaka fall. Man kopplar aldrig på chans, vad än det må vara.R RoAd skrev:
Nu är det väl ingen månresa att testa sig fram på en strömbrytare, normalt så görs det på köksbordet för att få reda på in/ut kontra vippa upp eller ner och vad skulle vara farligt med det. Klart tydligare i andra trådar blir det med kanske 50 inlägg för att hacka om en spisinkoppling i alla dess former av alla och envar, men klart det är ett forum så alla kan skriva.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Att prova sig fram i "labbmiljö" på köksbordet med batteri och ficklampa går väl an.
Men när det kommer till starkströmsanläggningen så ser jag ingen anledning att rekommendera något annat än att aldrig koppla på chans. Det går inte att säga att det är riskfritt att koppla en strömbrytare, inte ens om den endast har två trådar till sig.
Men när det kommer till starkströmsanläggningen så ser jag ingen anledning att rekommendera något annat än att aldrig koppla på chans. Det går inte att säga att det är riskfritt att koppla en strömbrytare, inte ens om den endast har två trådar till sig.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Nej, det kanske inte är helt riskfritt men i det här fallet så är det bra nära. Jag håller helt med om att "friskt kopplat hälften brunnet" inte är en bra regel när man kopplar vad det vara må, men i det här fallet är jag villig att göra ett undantag.
Om man förstått att L är in, och inte vet vilka av de två som är till när brytaren är uppe så är det inte hela världen om man provar sig fram.
Om man förstått att L är in, och inte vet vilka av de två som är till när brytaren är uppe så är det inte hela världen om man provar sig fram.
Det vet även du att är det två trådar till en brytare så kan det inte gå fel med inkopplingen, annat än att det lyser/lyser inte , ska ju utföras av blåbär med strömmen avslagen. I forumet framkommer massor av olika EL-relaterade saker och ni som för det mesta svarar i EL, och och inget annat,har som regel att påpeka något in absurdum om livsfara och annat. Klart EL är inte bra att ta i, men att då hålla på att förklara i 50 inlägg om något som en frågeställare söker svar på är nog lite överkurs, Klara och tydliga svar ska det vara och inte något ungefär så ska du göra, Ytterligare kan tilläggas i det hela, ni säger som oftast att det är förbjudet, du får inte, det är olagligt, men gör si eller så så blir det bra , varför då dubba någon som är helt borta när det gäller EL,Bo.Siltberg skrev:
klart en stor dubbelmoralfråga, men upp till var och en på forumet som är fritt att skriva i, Betänk det är inte antal inlägg eller gillningar som höjer statusen på någon som är viktig
I Danmark är standarden att lampan är släckt när vippan är intryckt i ovankant, mycket förvirrande! Undrar om brytare gjorda för danska marknaden är märkta tvärt om eller om de helt enkelt bara kopplar dem tvärt om mot hur vi gör?Mikael_L skrev:
Själv tar jag alltid fram multimetern på kontakt-pip-läget när jag är osäker på vart ledaren till lampan ska kopplas in för att tända lampan i rätt läge. Multimetern har jag ändå framme när jag kopplar för att kunna kontrollmäta så att vrida den till pip-läge och testa tar inte lång tid. Skulle jag jobba som elektriker skulle jag nog försöka hålla mig till några få märken så att jag kan lära mig hur de ska kopplas och slippa fundera varje gång
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det är då motsvarande tex vår AMA som valt det så om det ens är annat än en spridd vana där. Det skulle jag hålla troligt eller att det historiskt beror på inhemska dominerande fabrikat som LK-NES etc som i forntiden lagt det så, det var och är ju eljest i Danmark med tex sin typ vägguttag.S hjulia skrev:I Danmark är standarden att lampan är släckt när vippan är intryckt i ovankant, mycket förvirrande! Undrar om brytare gjorda för danska marknaden är märkta tvärt om eller om de helt enkelt bara kopplar dem tvärt om mot hur vi gör?
Själv tar jag alltid fram multimetern på kontakt-pip-läget när jag är osäker på vart ledaren till lampan ska kopplas in för att tända lampan i rätt läge. Multimetern har jag ändå framme när jag kopplar för att kunna kontrollmäta så att vrida den till pip-läge och testa tar inte lång tid. Skulle jag jobba som elektriker skulle jag nog försöka hålla mig till några få märken så att jag kan lära mig hur de ska kopplas och slippa fundera varje gång
Annars behöver du inte mäta eller fundera i SE om du har material sålt och avsett för oss, det som varit uppe tidigare och i många liknande trådar stämmer och är helt enligt diverse standarder som ger det utfallet. I de här fallen gör det ju inget att testa eller använda någon provare etc men ändå förvånande att det inte ses som bättre att veta mer om hur det ligger till.
Frågan var formulerad som om TS ville ha hjälp att montera just denna specifika brytare, inte att hen ville veta något generellt om hur schema och fysisk brytare relaterar. Jag har kanske fel, tråden slog mig bara som ett tydligt exempel på "fråga först på forum istället för att söka enkel information själv".Bo.Siltberg skrev:
Eftersom TS visste hur den skulle kopplas in elektriskt så anser jag att det är på rätt sida om säkert. Om du anser något annat så får det stå för dig. Man kan ju dra allting in i absurdum.Bo.Siltberg skrev:
Nu är du ute på hal is IMHO. Exakt hur tycker du folk ska bedöma när det är ofarligt att "testa lite". En strömbrytare kan man i vissa fall tillåta sig detta, i andra fall inte. Vem skulle ställa upp en tabell på de förutsättningar som gäller för att våga prova sig fram? Nä, en betydligt enklare och säkrare metod är nolltolerans mot "provning", utan att alltid ta reda på hur det ska vara och göra rätt från början.
Om man är så fullständigt inkompetent att det blir farligt att testa åt vilket håll som brytaren sluter eller öppnar kretsen så är man på fel sida om säkert redan när man började koppla.
Och det uppmanade jag inte heller TS att göra.Bo.Siltberg skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Nej, så länge skall vi väl inte behöva hålla på och förklara det här!?
Till TS: Släng brytaren, vrid ihop trådarna i dosan, och när du tröttnar på att det lyser så får du väl skruva ur säkringen!

Till TS: Släng brytaren, vrid ihop trådarna i dosan, och när du tröttnar på att det lyser så får du väl skruva ur säkringen!
