Det låter som en kabel jag använde för läääääng sedan i Austalien, den var uppbyggd i princip som en eklk fast den var platt. Den var där godkänd för inputsning, jättekul att när man skalat upp den inputsade kabeln och skulle sätta brytaren var lite vårdslös med av isoleringen och fick en brottanvisning i ledaren så att tråden gick av när man skulle ansluta den. det var bara till att hacka upp en bit puts och flytta upp brytaren några cm.

Redigerat:
Fast att knö in EKLK i slang, så även 25mm, lär vara minst sagt bökigt...

phl skrev:
Fast att knö in EKLK i slang, så även 25mm, lär vara minst sagt bökigt...
Använder man glidmedel lär det inte bli några problem. Och det har man väl liggandes för alla eventualiteter? :)

electrocuted skrev:
Mycke_nu: varför ska du skala din EKLK? du hade ju 25mm flexslang liggande, och den där kabeln är ju ca 15mm utvändigt, alltså kan du dra i den som den är.
Jag tro aldrig att det går att dra ut den igen oskalad, det är minst fem 90-graders böjar på vägen.

Och jag tror att du aldrig får i den oskalad genom fem böjar, EKLK i rör det går trögt

Tänkte väl att man i så fall drar i kabeln innan man förlägger röret, men vitsen med att kunna byta kabeln går förlorad i vilket fall som helst.

mycke_nu skrev:
Tänkte väl att man i så fall drar i kabeln innan man förlägger röret, men vitsen med att kunna byta kabeln går förlorad i vilket fall som helst.
nejdå, en EKLK drar du ju inte av även om du tar i allt du orkar, så det är bara att dra som fan den dagen du ska ha ut den så kan jag lova dig att den kommer ut, den stelnar ju inte inne i röret.

är du osäker kan du väl prova, trä i några meter av din kabel i flexslangen och klamra upp det hela på en fägg och gör 5 st 90-graders så provar du att dra ur kabeln sen, du får nog hålla i flexslangen så den inte följer med men få ut kabeln kommer du lyckas med iallafall!

"Lös" kabel i vägg:

1) Använd FKK inte EKK
2) Kabeln dragavlastas i dosorna, inte någonstans i väggen.
3) Genomspikningsskydd monteras där kabeln går genom regel. (Bra glapp mellan FKK och spikskydds"rör".)
4) Dra närmsta vägen, inte i snygga vinklar efter tak etc´...

Gör man så kan man dra ny kabel genom att använda den gamla som "dragtråd". (Annars blir det svårt)...

Jänkarna brukar borra rejäla hål i reglarna och spikskydda med sådana här:

796a695b-f23b-4a5e-b4e1-45a13e75767d_400.jpg

Av någon anledning är dom bara 1.5" = 38 mm breda så dom passar inte jättebra på 45 mm reglar. Annars har jag ett paket stående om någon skulle vara intresserad!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.