Hur räknar du på det? Inget jag ens hade velat räknat på för jag tycker det är lite dumt som framgår ovan men ändå. Bara nyfiken.
Hur räknas den förläggningen typ?

/Kent

Ej korrigerade strömvärden för förläggning i rör i isolerad vägg (2 belastade ledare):
Förläggningssätt A1: FK 1.5 = 14.5A
Förläggningssätt A2: EKK 1.5 = 14A

Inga stora skillnader men vill Mr. Murphy (d.v.s. alltid) vara med så kan ju skillnaden göra att man hamnar på fel sida gränsen när alla ev. korrigeringsvärden räknats in.

snickarboden skrev:
mycke_nu>Är bara nyfis, varför drar du EKLK inne i väggen?
Sen dras jag med de gamla reglerna där det var no_no och det sitter i.
Till kök mm ser jag dessutom bara fördelar med rör, man kan dra om och utöka om så behövs om man drar 20 rör direkt.

/Kent
Jo, värmepumpen med elpatron ska sitta i ett påbyggt pumphus på andra sidan ytterväggen och där krävs det kabel. I köket sitter storförbrukarna i en lös köksö, så där måste det också vara kabel sista biten. I inget av fallen vill jag sätta dosor och skarva, så därför blir det kablar hela vägen till centralen, kanske 8 meter. Givetvis med spikskydd på reglarna och dragavlastning av kablarna.

Sedan råkar jag ha ca 100 m 5G2.5 EKLK liggande, och som amatör tar man ju helst det man har..

I övrigt blir det naturligtvis rör.

Blanda rör och lös kabel i väggen i samma hus?????? Jag hoppas att jag har missuppfattat det hela.

Näe, hur så?

Näe ?? har jag missuppfattat eller

Näe, du har inte missuppfattat. Rör och kabel. Blandat i samma vägg.

Det är bara det att det inte får förekomma "blandade" installationer det ska vara det ena eller det anda. Det har skrivets lite trådar om det tidigare. Lägg rör eller slang (20 mm) och skala upp kabeln så att bara en liten bit sticker in i röret.

OK, tack för rådet.

Då får jag användning för en del av mina 100 m 25 mm flexslang från samma konkursförsäljning som kabeln..

Fast jag måste säga att jag har sett blandade installationer lite här och var, bla i min egen kåk, och då är det elektriker som varit i farten.

Var är motiveringen till att inte tillåta blandade installationer?

Jag har inte i huvudet vad motiveringarna är, men bla. är det väl för att när "jag" kommer och ska hjälpa dig nästa gång ska jag kunna veta vad som väntar mig. Det kan ju bli rätt svårt att få nån "överblick".
Och jag har aldrig sett en elinstallation med "lös" kabel i väggarna eller nån blandad variant, och kommer själv aldrig att utföra en sådan. Jag kan inte se några fördelar men många nackdelar med "lös" kabel i väggel

mig veterligen så får man ju göra utökningar i en befintlig anläggning enligt gällande normer, och nuförtiden får man ju dra lös kabel i väggarna enligt EU, därför lär den metoden även vara godkänd i äldre hus, eller om ni kommer till ett 60-talshus med röd jordtråd, och ska lägga till en grupp, drar ni då röd jord eller gulgrön?
och om ni ska utöka installationen i ett tidigt 1900-talshus med en del av installationen gjord med metallkuhlo och HVG-knoppledning, använder ni då samma material?

Edit: men jag kan hålla med om att lös kabel utan skyddsrör inte är det lämpligaste att ha i väggarna, men EU har heller inte hittat på nåt lämpligt genom åren heller...

Redigerat:
I USA där man lägger mycket "Romex"-kabel (EKK, ungefär) i väggarna finns det ganska kraftiga restriktioner på hur detta får göras.

Kabeln MÅSTE vara skyddad i alla lägen, dvs endast dras genom centrum på reglar och bjälkar försedda med spikskydd. Kabeln får heller inte läggas helt löst i väggfack eller mot murade väggar. I sådana fall är det stålspiralslang som gäller. Våra plaströr är absolut inte godkända.

Sedan har jag lite svårt för den svenska filosofin att alla ledningar "måste" ligga i rör för att kunna bytas eller ändras. Här kan vi lära lite av jänkarna som är mästare på att fiska fram kablar genom väggar och under golv. Utanpåliggande installationer ser man praktiskt tagit aldrig. Skulle man börja spika kulo där skulle dom få slag.

Små Anekdoter:
Under en tid bodde vi ett Town House (trevåningars radhus) i USA och det skulle dras kabeltv från markplanet till tredje våningen. Eftersom jag i min extraknäckande ungdom installerat några tusen tv-antenner tänkte jag i mitt stilla sinne att det där aldrig skulle gå.

In kommer en Cable Guy, det rasslar till i väggarna från pannrummet via ett litet inbyggt barskåp på plan två och vips fins det kabel (2 koaxar!) till Master Bedroom på tredje våningen utan en tillstymmelse till rör eller synlig dragning..

Vid ett annat tillfälle och in annan bostad skulle det också in kabletv i ett utrymme, och där tyckte jag att det räckte gott med en "svensk" installation, dvs koax rätt igenom ytterväggen in i rummet, så killen gjorde så. Av någon anledning kom en Supervisor förbi och gick fullständigt i taket när hans såg installationen. "Totally Unacceptable" vill jag minnas.

Sedan brukar dom göra riktiga risbuskar på utsidan av husen, så där har dom verkligen inget att lära oss.

electrocuted, oavsett vad du tycker och tror får man INTE blanda förläggninsätten i samma "hus", jag har lite svårt att förstå varför du sprider osanningar, det finns säkert många som läser här och blir vilseledda. Veta är en sak och tro är en helt annan.
Och lös tråd i ett rör har inte alls samma behov av mekaniskt skydd som en kabel har.
Och angående rör/slang eller kabel i vägg, Varför skulle tex. jag vid en nyinstallation inte använda kabel i vägg om det vore fördelaktigt ? Slang/rör och tråd kostar ungefär lika mycket per meter, förläggningen är enklare/snabbare med rör, om man vill byta/ändra funktion är det lätt, det är betydligt enklare att hantera fk i stället för ek (som ligger i kabeln),
Mellan två dosor på samma vägg är det knappast nått problem men oftast går ledningarna från vägg till vägg eller från tak till vägg osv. En orsak till varför man ska kunna byta tråd, har kanske en del av svaret i dom tusentals lägenheter där man i dag byter och utökar elinstallationen, med kabel i väggarna skulle det i princip vara ogörligt. Och ingen ska komma och påstå att nu har vi nått den nivån att det aldrig kommer att bli några flera "elrenoveringar".

OK, om man inte får blanda installationsmetoder, hur gör ni då i äldre hus med utgången elstandard? sätter man FK i rör i en del av huset så är det ju plötsligt en helt ny elstandard som inte fanns då resten monterades...

jag har aldrig skrivit i mitt förra inlägg att jag var tvärsäker på min sak, då hade det framgått isåfall, det jag påpekar är att jag tycker det är märkligt om man inte skulle få använda nyare standarder i gammal miljö vid ROT.

mycke_nu:
ang jänkarnas infällda installationer så spikar dom ju upp kabeln mot reglarna, inte så lätt att byta med andra ord, men jag tycker det är bra att dom har metallspiralslang på vissa ställen, sen så tycker jag dom skarvar jordkablar på ett väldigt konstigt sätt se här: http://youtube.com/watch?v=YpQ_nZhnFIo

Jag gillar som nog framgått inte att man drar kabel i väggar, det är nämligen helt jäkla omöjligt att byta, precis som Elmont skriver och jag stödjer hans syn till 100%.

Varför inte kabelkanal? Det finns snygga sådana och något som är lättare att utöka lär vara svårt att finna.

Hur man gör i USA är en sak, de har en liten annan syn på saker än vad vi har här. Vilket märks på många andra områden med. Trivs man med den synen så varför inte flytta dit? Elsäkerheten i Sverige är rätt hyfsad så vi kan väl försöka behålla den så?

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.