Detta borde egentligen en behörig svara på men får se hur långt detta räcker innan korrigering, mina tabeller etc är inte direkt dagsfärska.

Drar man rör tätt där belastningarna är igång samtidigt så lär det finnas en risk.
Typ, flera rör till t ex direktverkande el.

När jag räknade fick jag fram ett stömvärde på 8,6 med tre tätt förlagda rör på vägg för 1,5 kvmm.
Det ger direkt en säkring på 6A eftersom allt under 14 skall säkras av med 6A, detta framräknat med en omgivningstemp på 30 grader.

Är nyfis på korrektion.

/Kent

Korrektionsfaktorerna måste man alltid ta hänsyn till och det är ju "worst case" som gäller.
Dvärgbrytare är gynnsammare vad gäller belastningsförmågan för de löser ju vid sin märkström, men man måste fortfarande räkna på det då man aldrig kan vara 100 på att 1,5mm²=10A o.s.v.

t.ex. 4 tätlagda (om avståndet understiger rördiametern*2) rör med FK1,5 , 2 belastade ledare i varje rör, 25°C omgiv.temp ger ett strömvärde på 9,9A vilket gör man måste gå ner på 6A dvärgbrytare för klara sig alt. 2,5mm² eller kanske det smartaste: lägg rören med mer än rördiametern*2 emellan.

snickarboden:
Hm.. SS4364000 - Elinstallationreglerna verkar vara lite snällare dina föreskrifter, vilken modell har du? Blå boken? Eller ännu äldre: "Statens energiverk - starkströmsföreskrifterna - STEV-FS 1985:1" (dammade just av den i bokhyllan).:)

snaggletooth>STEV-FS 1988:1 och den "borde" kanske uppdatera eftersom en hel del verkar ha ändrats men det har liksom inte blivit av då man inte jobbar med det.

De 30 graderna var dock antaget av mig eftersom det normalt alltid är betydligt varmare uppe vid taket, kanske lite overkill milt sagt...

/Kent

snickarboden skrev:
snaggletooth>STEV-FS 1988:1 och den "borde" kanske uppdatera eftersom en hel del verkar ha ändrats men det har liksom inte blivit av då man inte jobbar med det.

De 30 graderna var dock antaget av mig eftersom det normalt alltid är betydligt varmare uppe vid taket, kanske lite overkill milt sagt...

/Kent
Inte fel att investera i lite ny litteratur kanske:)

Omgivningstempen är lite vagt vad som gäller. SS4364000 som bygger på internationell standard anger 30°C (20° i mark) som utgångsvärde, men för svenskt vidkommande (bl.a. i SS4241424) anges 25°C (15°C i mark) som utgångsvärde.

snaggletooth skrev:
Korrektionsfaktorerna måste man alltid ta hänsyn till och det är ju "worst case" som gäller.
Dvärgbrytare är gynnsammare vad gäller belastningsförmågan för de löser ju vid sin märkström, men man måste fortfarande räkna på det då man aldrig kan vara 100 på att 1,5mm²=10A o.s.v.

t.ex. 4 tätlagda (om avståndet understiger rördiametern*2) rör med FK1,5 , 2 belastade ledare i varje rör, 25°C omgiv.temp ger ett strömvärde på 9,9A vilket gör man måste gå ner på 6A dvärgbrytare för klara sig alt. 2,5mm² eller kanske det smartaste: lägg rören med mer än rördiametern*2 emellan.:)
Det där var så intressant att jag tog in en offert på EL-VIS (6900..) lite dyrt för delägaren i firman (hustrun) skulle jag tro även om hon normalt sett har en ängels tålamod med mina utsvävningar..

Som tur är finns ju Internet och där hittade jag en amerikansk kalkylator för samförläggning av kablar som följer MIL-STD-975 vilket verkar hyfsat betryggande. http://circuitcalculator.com/wordpress/2007/09/20/wire-parameter-calculator/

Pluggar man in värdena ovan så får man strömvärdet 9.82 A. Konservativt och bra!

Kan bara tillägga att det här forumet just har lyft min insikt om vad jag kan och inte kan till en helt ny nivå. :)

Nu tycker jag inte att man ska "måla fan på väggen" och gå omkring och oroa sig för mycket om man råkar ha några rör som ligger hopbuntade. Har man inte proppat dem med kablar som man lastar till max så är risken för överhettning mycket liten. Man ska inte glömma att rören är 16mm i diameter och jämför man det med en vanlig EKK som är ca 10 och har samma regler så finns en viss marginal. Och som snaggle skriver, om avståndet mellan är > rör eller kabeldiametern*2 så använder man ingen korrektionsfaktor alls.

Det hela blev lite intressant eftersom jag skall dra EK(L)K matning till kök, värmepump och elpatron 4 x (3x16A) plus en del annat tillsammans i en isolerad innervägg. Utan informationen ovan hade jag nog lagt ihop dem i ett prydligt paket.

Har sträckan som avståndet mellan två parallella rör är mindre än Diam *2 betydelse?
Jag menar om två rör är 10m, är det någon skillnad om dom ligger nära varandra hela vägen, eller om dom kommer nära varandra strax innan centralen?

pefo skrev:
Nu tycker jag inte att man ska "måla fan på väggen" och gå omkring och oroa sig för mycket om man råkar ha några rör som ligger hopbuntade. Har man inte proppat dem med kablar som man lastar till max så är risken för överhettning mycket liten. Man ska inte glömma att rören är 16mm i diameter och jämför man det med en vanlig EKK som är ca 10 och har samma regler så finns en viss marginal. Och som snaggle skriver, om avståndet mellan är > rör eller kabeldiametern*2 så använder man ingen korrektionsfaktor alls.
Det finns faktiskt en liten klausul som säger att om driftförhållandena är sådana att belastningen under vissa betingelser begränsas kan man använda högre omräkningsfaktorer, men detta är så luddigt så det gäller nog att ha "kött på benen" om man ska använda egenhändigt beräknade värden.

mycke_nu skrev:
Det hela blev lite intressant eftersom jag skall dra EK(L)K matning till kök, värmepump och elpatron 4 x (3x16A) plus en del annat tillsammans i en isolerad innervägg. Utan informationen ovan hade jag nog lagt ihop dem i ett prydligt paket.
Alltid lär man sig nåt nytt:)

Tyvärr ger ju 3 belastade ledare per kabel ännu lägre strömvärde.

62_an skrev:
Har sträckan som avståndet mellan två parallella rör är mindre än Diam *2 betydelse?
Jag menar om två rör är 10m, är det någon skillnad om dom ligger nära varandra hela vägen, eller om dom kommer nära varandra strax innan centralen?
Om dom ligger för nära varandra på en enskild sträcka >25cm räknas det som anhopning.

mycke_nu>Är bara nyfis, varför drar du EKLK inne i väggen?
Sen dras jag med de gamla reglerna där det var no_no och det sitter i.
Till kök mm ser jag dessutom bara fördelar med rör, man kan dra om och utöka om så behövs om man drar 20 rör direkt.

/Kent

Att dra EKLK i rör (om man inte av någon anledning är tvungen) är nog inte nått att rekommendera, jag tror att man i mjöligaste mån ska undvika kabel i rör. Om det går drar man tråd och sedan skarvar vidare med kabel (om inte det handlar om korta sträckor)

jag har dragit EKK 5g2.5 i ett 20-rör ca 2meter sträcka och det var jobbigt att få in. anledningen att jag inte skalade den var för att röret mynnade synligt i båda ändar och det var därmed utanpåliggande i båda hållen.

Att dra kabel i rör är iofs inget konstigt förutom att strömvärdet blir ännu sämre jämfört med motsvarande FK

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.