Verkar vara självvulkaniserande gummitejp. Man får väl förmoda att det blir tätt, men det verkar ju inte så slittåligt precis.

Beträffande kabel i väggarna så är det ganska typiskt amerikanskt att tänka på kort sikt. De flesta husägare är inte intresserade av att betala extra för att saker som kanske först nästa ägare har nytta av. Se bara på alla shingel roofs, dom håller bara ca 8-15 år men läggs även på riktigt dyra hus.

Sedan kan man kanske diskutera värdet av att kunna byta kabel. Jovisst var det smidigt att kunna uppgradera 70-tals renoveringen här i huset genom att dra skyddsjord i de befintliga rören, men det löser inte problemet med att det bara finns två vägguttag i varje rum. Måste säga att jag är lite kluven där, trots att jag själv företrädesvis lägger rör.

nja vulktejp vulkar ju bara ihop sig mot sig själv, blir som en gummihylsa över skarven, men den vulkar inte ihop sig med kabeln, så det kommer allt in fukt ändå, men den skarven ligger ju på elbolagets sida så jag som husägare skulle ju bara vara glad åt att få en snöfri fläck att stå på framför elmätaren, men det blir dyrt om dom kör med såna skarvar i hela USA, många MWh som går åt till att värma marken hehe..

elmont skrev:
electrocuted, oavsett vad du tycker och tror får man INTE blanda förläggninsätten i samma "hus", jag har lite svårt att förstå varför du sprider osanningar, det finns säkert många som läser här och blir vilseledda. Veta är en sak och tro är en helt annan.
Och lös tråd i ett rör har inte alls samma behov av mekaniskt skydd som en kabel har.
Och angående rör/slang eller kabel i vägg, Varför skulle tex. jag vid en nyinstallation inte använda kabel i vägg om det vore fördelaktigt ? Slang/rör och tråd kostar ungefär lika mycket per meter, förläggningen är enklare/snabbare med rör, om man vill byta/ändra funktion är det lätt, det är betydligt enklare att hantera fk i stället för ek (som ligger i kabeln),
Mellan två dosor på samma vägg är det knappast nått problem men oftast går ledningarna från vägg till vägg eller från tak till vägg osv. En orsak till varför man ska kunna byta tråd, har kanske en del av svaret i dom tusentals lägenheter där man i dag byter och utökar elinstallationen, med kabel i väggarna skulle det i princip vara ogörligt. Och ingen ska komma och påstå att nu har vi nått den nivån att det aldrig kommer att bli några flera "elrenoveringar".
Hittar ingenstans i SS4364000 "Elinstallationsreglerna", ej heller i SS4241438 "Kabelförläggning i byggnader" där det står att man inte får blanda förläggningssätt.
Skulle vara intressant att få reda på källan till din information.

Skarven utförs med vulktape, det finns lite olika utseende på "tapen" det här är en. Det är en av dom metoder som användsför att skarva jordkabel. Vulktape och vanlig eltape ger ( om det hela utförs på rätt sätt) en helt vattentät skarv, vukltapen "klibbar" mot kabeln och det blir tätt. Filmen visar INTE hela förloppet angående utförande av tapningen.
electrocuted, vid utökning (tex. nytt rum, ändrat användningområde) av anläggningen följer man det senaste, vid komplettering (tex ett nytt uttag i ett rum) följer man det "gamla". Utanpåliggande och infält får blandas som man vill men EJ med lös kabel i vägg.

Egentligen... finns det någon med behörighet som ens funderat på att dra kabel i vägg? Det skulle definitvt förvånat mig i alla fall. Det är ett sätt som jag sett i andra länder såsom danmark där elektrikerna just som eletrocuted säger fiskar fram kablarna efter att gipsen satts. Sådant är enligt min syn att se på saker totalt vansinne även om det skulle råka vara tillåtet enligt regelverket.

/Kent

Nej, jag skulle inte ens tänka såna fula tankar på att dra lös kabel i väggen.

snickarboden skrev:
Jag gillar som nog framgått inte att man drar kabel i väggar, det är nämligen helt jäkla omöjligt att byta, precis som Elmont skriver och jag stödjer hans syn till 100%.

Varför inte kabelkanal? Det finns snygga sådana och något som är lättare att utöka lär vara svårt att finna.

Hur man gör i USA är en sak, de har en liten annan syn på saker än vad vi har här. Vilket märks på många andra områden med. Trivs man med den synen så varför inte flytta dit? Elsäkerheten i Sverige är rätt hyfsad så vi kan väl försöka behålla den så?

/Kent
Jo, jag bodde ju i USA i tolv år och jag skulle nog vilja påstå att dom ligger en bra bit före Sverige vad gäller elsäkerhet. JFB, potentialutjämning, mm kom bra mycket tidigare där än i Sverige. Gnist- (överslags)detektorer är nu standardkrav i USA och sådana har väl knappt en svensk elektriker hört talas om. I lägen där vi glatt lägger flexslang måste man ha stålspiralrör i USA. Utomhus måste praktiskt tagit all ledningsdragning ske i metallrör osv, osv.

Lös förläggning av kabel är inte bara vanligt i "ocivilicerade" länder som Danmark, utan även Norge, Finland och Tyskland.

Visst är det ett argument mot kabel i väggarna att det inte går speciellt lätt att bygga om, med VÅRA metoder, men det finns faktiskt andra sätt. Tex att fiska kabel i väggar och golv. Det är en fråga om att ha rätt verktyg och rätt kunskap.

Sedan skall man givetvis använda rätt förläggningssätt på rätt ställe, och där kommer den erfarne elektrikerns kunskap in i bilden, men man hoppas ju att denna kunskap inte förblir statisk utan öppen för nya metoder och synsätt efterhand som dessa utvecklas. Att be dem som har en annan syn att lämna landet är ju inte så konstruktivt.

Att påstå att tex USA har bättre elsäkerhet än tex. Sverige är väl att ta i, jag har arbetat i div länder och sett lite olika syn på hur saker ska vara utförda och som med det mesta är det för och nackdelar med alla olika system. Och jag vill påstå att vi har ett av dom absolut säkraste systemen i världen.

Jag tycker danmark och spanien har varit före oss när det gäller jordfelsbrytare i många år. Ännu har vi ju inte jordfelsbrytare överallt. Varför ?

mycke_nu: visst har dom en hel del smarta lösningar i USA, de tänker framförallt mycket på brandsäkerheten och är väldigt rädda för ljusbågar, men om man spikar fast en kabel på en regel innanför väggen så är det ju omöjligt att byta den utan att riva väggen hur skicklig elektriker man än är... där gör dom fel tycker jag, bättre att låta kabeln hänga fritt i väggarna istället, så har den ju inte så lätt att bli träffad av en spik heller. deras vägguttag med inbyggd JFB löser för övrigt redan vid 5mA! jag köpte ett sånt uttag bara för att prova om det ens känns, satte 120v på det och provade med vridpot och AC-mA multimeter i serie så den verkligen löste ut vid 5mA, jodå. sen så satte jag långfingret mot fas och tummen mot jord (samma hand) och det hände inte ett dugg, jag fick slicka lite på fingertopparna för att det skulle orka leda in nån ström i fingrarna, men jag hann inte känna nånting innan JFB klickade till.. snacka om idiotsäker! (jag var ju tvungen att prova hur det är att vara idiot ;) )
så ärligt talat om dom har såna vägguttag överallt så behövs det ju inga djupa brunnar eller petskydd(det sistnämnda har förövrigt börjat komma nu).. men jag vet inte hur utbrett det är med JFB-uttag..

och den där skarvningen av jordkabeln anser jag är en undermålig grej, där hade en hartsskarv vart bättre! vulktejp blir homogen mot sig själv men INTE mot andra material än gummi såsom t.ex. plasten på kabeln.. det kommer att gå in fukt där..

men även om EKK i vägg är tillåtet nuförtiden så tvivlar jag på att jag skulle vilja använda det ändå.. det verkar vara minst lika dyrt/lika mycket jobb som VP&FK
dessutom är det mindre fördelar.

Redigerat:
Självklart är ingen bäst på allt, och det var lite dit jag ville komma. Mitt första intryck av amerikansk el var också att det verkade helt vansinningt, men ju mer man studerar vad dom gör, desto svårare är det att komma med kritik.

Jag lägger som sagt själv företrädesvis FK i rör, men man får vara öppen för andra lösningar. Att skala åtta meter 5G2.5 EKLK, och dra in den i rör är varken snabbare eller billigare än att lägga kabeln direkt. Inte heller är kabel i väggen farligare om den förläggs på ett riktigt sätt.

Bedömmer man sedan att ledningen kan behöva bytas i framtiden så får man naturligtvis ta hänsyn till detta vid val av materiel och metod. OK, 2 x 5G2,5 kanske är för lite i en köksö i framtiden, men i nuläget är min bedömning att det är hyfsat framtidssäkert och inte diskvalificerar förläggning av kabel.

Givetvis är man ytterst tacksam att elbranschen genomsyras av ett stort säkerhetstänkande, men det bästa är inte alltid att göra som man alltid gjort. Dett framgår tydligt av de nya regelverken från Eläkerhetsverket där man tagit bort mängder av detaljregleringar med den uttryckliga avsikten att öppna för nya metoder och materiel.

Appropå detta och hur man lägger kabel på bästa och flexibla sätt så har jänkarna just typgodkänt en flatkabel som kan läggas direkt på väggen och tapetseras över! Tydligen helt idiotsäker även vid genomspikning. Vilken svensk elektriker blir först med att lägga den?! Eller kommer vi fortfarande att dra FK i rör om 100 år?

Redigerat:
Hur kan en kabel vara idiotsäker vid genomspikning, spikar man genom fasledaren blir spiken spänningssatt. Har man dessutom en felande JFB ( inte helt sällsynt) är ju faran uppenbar.
Vilka är fördelarna med lös kabel i förhållande till rör/slang?
electrocuted, ge dig. TAPE SKARVAR (rätt utförda) fungerar utmärkt och det kommer INTE in fukt i skarven, ta reda på fakta INNAN du kommer med dina påståenden

elmont skrev:
Hur kan en kabel vara idiotsäker vid genomspikning, spikar man genom fasledaren blir spiken spänningssatt. Har man dessutom en felande JFB ( inte helt sällsynt) är ju faran uppenbar.
Har tyvärr inte kvar artikeln (det var i Electrical Engineering Times eller möjligen Electronic Design, men om jag minns rätt är de inre spänningsförande ledarna omslutna av skyddsjord på ett sådant sätt att kortslutning garanteras om man slår i en spik. Lite rått tycker jag, men det finns ju även uppenbara fördelar, så låt oss inte fastna i gamla spår.

Redigerat:
Mycke_nu: varför ska du skala din EKLK? du hade ju 25mm flexslang liggande, och den där kabeln är ju ca 15mm utvändigt, alltså kan du dra i den som den är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.