50 318 läst ·
217 svar
50k läst
217 svar
Enkel ho i köket, vad är vitsen?
Det är ju lite fånigt att diskutera en jättestor ho vs två ganska stora hoar som de två enda alternativen. Grannen satte en rund enkelho som är ca 35 cm. Tyckte det funkade jättebra, de har ju diskmaskin. Mindre trevligt när man ska vara kattvakt och ska diska kattmatskålarna för hand när de lämnat frukostdisken kvar i diskhon.
Däremot funkar det jättebra med samma ho på jobbet vid kaffebryggare, diskmaskin och mikro, där ska man ju bara skölja tallrik/kopp innan den ställs i maskinen.
De som köpte husetsedan bytte den två år gamla diskbänken omedelbart.
Däremot funkar det jättebra med samma ho på jobbet vid kaffebryggare, diskmaskin och mikro, där ska man ju bara skölja tallrik/kopp innan den ställs i maskinen.
De som köpte husetsedan bytte den två år gamla diskbänken omedelbart.
Det är en modell från IKEA som heter Bredskär. Tror att det är yttermåttet.kotten33 skrev:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S09896344/
Tycker inte att den är liten. Vi använder i och för sig sällan orginalplåtarna till vår spis utan en lite mindre med teflonbehandling eftersom våra andra inte känns så fräscha. Kan därför inte svara exakt hur det är att diska så stora plåtar. Men det är ju betydligt bättre med denna än en liten ho.
Vi är jättenöjda med bytet i alla fall.
Samma på mina bilder.iSnobben skrev:Det är en modell från IKEA som heter Bredskär. Tror att det är yttermåttet.
[länk]
Tycker inte att den är liten. Vi använder i och för sig sällan orginalplåtarna till vår spis utan en lite mindre med teflonbehandling eftersom våra andra inte känns så fräscha. Kan därför inte svara exakt hur det är att diska så stora plåtar. Men det är ju betydligt bättre med denna än en liten ho.
Vi är jättenöjda med bytet i alla fall.
Nu bumpar jag rätt rejält, men jag känner att det är här man får svar!
Jag ska renovera och tänkte mig franke sparx 620 underlimmad (dvs dubbla hoar i samma storlek) men pga dåligt med plats på bänken så har jag valt att ta en enkelho istället... Det är ett problem att hitta en lagom stor enkelho (franke) som blir att kosta under 5000 mont och klar. Jag kör bara dyra vitvaror och har inte obegränsat med resurser. Annars hade jag gärna tagit en dyrare...
Iaf! Franke RBU480 tror ni det kan vara något? 479mm bredd innermått tydligen. Hon måste klara den berömda "en plåt ska få plats...).
Jag ska renovera och tänkte mig franke sparx 620 underlimmad (dvs dubbla hoar i samma storlek) men pga dåligt med plats på bänken så har jag valt att ta en enkelho istället... Det är ett problem att hitta en lagom stor enkelho (franke) som blir att kosta under 5000 mont och klar. Jag kör bara dyra vitvaror och har inte obegränsat med resurser. Annars hade jag gärna tagit en dyrare...
Iaf! Franke RBU480 tror ni det kan vara något? 479mm bredd innermått tydligen. Hon måste klara den berömda "en plåt ska få plats...).
Byggveteran
· Åland
· 2 074 inlägg
Jaha nu börjar den "roliga" hoföljetongen igen. Jag ser fortfarande inte vitsen med en enda stor ho. Varför skall plåtarna rymmas och ligga i blöt? Förekommer bara i grovdisken på restauranger. Eftersom man bara har en ho så måste ju allt diskas och torkas på en gång i alla fall. Kul med morotsskal, potatisskal och matrester och slask från tallrikar mm. Och sedan blandar men då diskvattnet med potatisvattnet lagom till det ska diskas. Så vansinnigt opraktiskt.
Det jag förlorar på dubbla hoar vinner jag helt enkelt i bänkyta. Har man trångbott är det säkert värt det 
Alla vill ju ha olika såklart!
Alla vill ju ha olika såklart!
Det här är väl en sådan sak som det inte finns ett universalsvar på.
Hade vi haft ett litet kök hade vi kanske satsat på en enkelho. Nu har vi ett gigantiskt kök och då kan vi ha en rejäl dubbelho utan att behöva offra någon viktig bänkyta. Sen är ju smaken olika med hur man nyttjar den utrustning man har i köket. Vissa sköljer ingenting och kör allt i diskmaskinen, andra handdiskar mycket med vatten upptappat i båda hoarna osv. To each his own...
Hade vi haft ett litet kök hade vi kanske satsat på en enkelho. Nu har vi ett gigantiskt kök och då kan vi ha en rejäl dubbelho utan att behöva offra någon viktig bänkyta. Sen är ju smaken olika med hur man nyttjar den utrustning man har i köket. Vissa sköljer ingenting och kör allt i diskmaskinen, andra handdiskar mycket med vatten upptappat i båda hoarna osv. To each his own...
Valde enkel ho i förra köket för det inte behövdes mer när man har diskmaskin
dock var den för liten för en plåt och det misstaget gör jag inte om igen..
.. Till våren byts vår diskbänk med två hoar ut till förmån för en stor..där både hunden o plåten får plats
Personligen tycker jag två hoar bara är ivägen, den ena fylls bara med sopor haha..
.. Till våren byts vår diskbänk med två hoar ut till förmån för en stor..där både hunden o plåten får plats
Personligen tycker jag två hoar bara är ivägen, den ena fylls bara med sopor haha..
vi satsade på en enkelho på 700mm, helt fantastiskt och ångrar oss inte en sekund.
Det är inte opraktiskt, inte som vi jobbar i köket, men det har ju med förstås vad man är van vid
Seniorkonsult,
Om du kommer testa enkelho under en tid så kommer du inse att jag har rätt.
Ursäkta att jag raljerar lite nu.
Det är inte opraktiskt, inte som vi jobbar i köket, men det har ju med förstås vad man är van vid
Seniorkonsult,
Om du kommer testa enkelho under en tid så kommer du inse att jag har rätt.
Ursäkta att jag raljerar lite nu.
Byggveteran
· Åland
· 2 074 inlägg
kotten33 ; min son med fru och två barn har en enkelho och det tycker jag är skit! Skölja grönsaker, flytta disk, spola diskmedel och flytta grejor. Nej, fruktansvärt opraktiskt. Kanske beror på att jag jobbar som planerare och är praktisk. Med två barn och hund ska du ju stå och diska hela tiden eller ha bänken full med grejor. Alternativt skölja disken i badkaret..

Vet du något mått på den hon?Snigla skrev:Valde enkel ho i förra köket för det inte behövdes mer när man har diskmaskindock var den för liten för en plåt och det misstaget gör jag inte om igen..
.. Till våren byts vår diskbänk med två hoar ut till förmån för en stor..där både hunden o plåten får plats![]()
Personligen tycker jag två hoar bara är ivägen, den ena fylls bara med sopor haha..![]()
Somm sagt. Hade jag haft mycket plats så hade en större dubbelho varit given