kysan skrev:
Så är det hos oss....
Vad är det för liten pinne som disktrasan hänger på? Ser ut som en IKEA-ho? Vi har en likadan isf så därav min nyfikenhet angående pinnen.

Det verkar som om samtliga förespråkare av en stor ho har mycket problem med ugnsplåtar, stekpannor och storköksdisk typ restauranger och inga problem med rens, slask, avfall, potatisskalning-/-skölj fiskrensning, grönsaksskölj-/rens, potatisvatten etc under matlagningsprocessen eller också är det endast att utmärka sig att så ska det vara. Det bör ju finnas en anledning till att de flesta kök är utrustade med dubbelho (frånsett arkitektoniska hittepåideer). Mina kontakter tycker förstås att det är helt vansinningt opraktiskt med en enkelho. I grovdisk på restauranger har man en enkelho med en sprutpistol men det är innan kastrullerna lämnas till disken.
Men en intressant tråddiskussion blev det....

Redigerat:
  • Gilla
Totem och 1 till
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
Det verkar som om samtliga förespråkare av en stor ho har mycket problem med ugnsplåtar, stekpannor och storköksdisk typ restauranger och inga problem med rens, slask, avfall, potatisskalning-/-skölj fiskrensning, grönsaksskölj-/rens, potatisvatten etc under matlagningsprocessen eller också är det endast att utmärka sig att så ska det vara. Det bör ju finnas en anledning till att de flesta kök är utrustade med dubbelho (frånsett arkitektoniska hittepåideer). Mina kontakter tycker förstås att det är helt vansinningt opraktiskt med en enkelho. I grovdisk på restauranger har man en enkelho med en sprutpistol men det är innan kastrullerna lämnas till disken.
Men en intressant tråddiskussion blev det....
Håller med...och mina ugnsplåtar är 72cm breda så det är ändå kört. ;)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
ullberg
Jag har precis spenderat en vecka på landet där vi har två små hoar, och jag känner mig stärkt i åsikten att stor ho är bättre (och alla som inte testat stor ho har jag svårt att ta åt mig av kritiken från , så den enda jag har problem med hittills tycks vara lolle ;) )

Vid flertalet tillfällen har vi slabbat med grytor och kastruller som behöver blötläggas och inte får plats, och inte en enda gång har vi behövt den andra hon; som vanligt håller vi (gäller f.ö. hela släkten som är här, där alla utom jag har dubbeho, så det handlar inte om att vi glömt hur man kan göra) efter oss och tar hand om slabb så fort det uppstår, och torra saker som rotfrukter skalas torra rakt ner i komposthinken (det går utmärkt, testa ska ni se ;) )

Vi har uppenbart olika uppfattning, och det är helt ok, jag har inte behov av att frälsa någon. Men jag ser absolut inga argument som skulle få mig att ändra mig. Och till er som aldrig provat en stor ho, försök få ett tillfälle att testa det (kanske hos någon vän), och återkom efter det och berätta hur det var.

/U

• Gilla
kysan
  • Laddar…
Är det möjligen så att äldre människor föredrar gammaldags dubbelho medan yngre moderna människor föredrar stor enkelho?

iSnobben skrev:
Vad är det för liten pinne som disktrasan hänger på? Ser ut som en IKEA-ho? Vi har en likadan isf så därav min nyfikenhet angående pinnen.
Det är rätt intressant!

Köket, som ursprungligen var en arbetsplats för matlagning, bakning, syltning och saftning och inte minst disk har nu förvandlats till husets finrum.

I vardagsrummet samsas kabelhärvorna med allsköns elektroniska prylar och fjärrkontroller i parti och minut.

Men i köket, den nya helgedomen, är det mesta av nödvändighetsartiklarna bannlysta.
Var finns trasan man torkar rent med?
(OK, den kunde man tydligen gömma på en pinne i disklådan. Men var gör man av den när/om man diskar?)
Var är diskborsten?
Var är diskmedelsflaskan?
Var är diskstället?
Var jobbar man i en så steril miljö, där det inte ens är ok med en utslagsvask för potatisvattnet?

Är det bara hämtpizza som gäller numera?

• Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
DrBosa skrev:
Är det möjligen så att äldre människor föredrar gammaldags dubbelho medan yngre moderna människor föredrar stor enkelho?
Nejdå. ...

KnockOnWood skrev:
Det är rätt intressant!

Köket, som ursprungligen var en arbetsplats för matlagning, bakning, syltning och saftning och inte minst disk har nu förvandlats till husets finrum.

I vardagsrummet samsas kabelhärvorna med allsköns elektroniska prylar och fjärrkontroller i parti och minut.

Men i köket, den nya helgedomen, är det mesta av nödvändighetsartiklarna bannlysta.
Var finns trasan man torkar rent med?
(OK, den kunde man tydligen gömma på en pinne i disklådan. Men var gör man av den när/om man diskar?)
Var är diskborsten?
Var är diskmedelsflaskan?
Var är diskstället?
Var jobbar man i en så steril miljö, där det inte ens är ok med en utslagsvask för potatisvattnet?

Är det bara hämtpizza som gäller numera?
Finrum, japp.
Kabelhärvor, nej, ingenstans
Disklådan är så stor att trasan hänger kvar
Diskborste, disksvamp i skåpet under
Diskmedel och handtvål i pumpflaskor på bänken
Har inget diskställ, torkas direkt eller ställs på handduk.
Ingen hämtpizza, lagar allt från grunden
:)

kysan skrev:
Finrum, japp.
Kabelhärvor, nej, ingenstans
Disklådan är så stor att trasan hänger kvar
Diskborste, disksvamp i skåpet under
Diskmedel och handtvål i pumpflaskor på bänken
Har inget diskställ, torkas direkt eller ställs på handduk.
Ingen hämtpizza, lagar allt från grunden
:)
Det låter ju strålande Kysan!

Kan du inte lägga upp en bild?

Du vet: Pics or it didn't happen ;)

KnockOnWood skrev:
Det låter ju strålande Kysan!

Kan du inte lägga upp en bild?

Du vet: Pics or it didn't happen ;)
Hau ju lagt upp bild, nåt särskilt du vill ha närbild på? :-)

Diskmedel, trasan på plats även med jordgubbar som granne. Restaurangbleck torkar på handduk :-)

• 1373231883776.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har erfarenhet av både en större enkelho och flera olika kombinationer av dubbelhoar. Jag har svårt att se några nackdelar med en större enkelho. Däremot ser jag flera med dubbelhoar. Idag har vi dubbelhoar med en större och en mindre. Det är besvärligt att diska plåtar och långpannor och det samlas ursköljda mjölkpaket, konservburkar, etc i den mindre hon. När vi hade enkelho var det lätt att diska plåtar mm och det samlades aldrig en massa ursköljda förpackningar i hon. Vi plockar alltid ur skal direkt. Fiskrens och det man putsar bort ifrån köttbitarna åker direkt i kärlet för organiskt avfall.
När vi om några år skall göra om köket så tror och hoppas jag att det blir en större enkelho.
Vi är en familj på 4 personer. Vi lagar all mat från grunden.

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
Alltså den här tråden börjar ju bli lite larvig. Varför skulle inte folk med enkelho laga mat? Här lagas det minsann mat vid minst 90% av de gånger vi äter.

Skalar gör man ju oftast först i sin matlagningsprocess. Sedan tar man hand om skalen och lägger dem i komposthinken. Därefter lagar man maten sedan äter man och sist tar man hand om disken. Med given yta i vårt kök skulle jag aldrig byta tillbaka till dubbelho. När det väl blir dags att bygga ut köket med en köksö lär det bli en enkelho till.

• Gilla
anthill och 3 till
  • Laddar…
iSnobben skrev:
Alltså den här tråden börjar ju bli lite larvig. Varför skulle inte folk med enkelho laga mat? Här lagas det minsann mat vid minst 90% av de gånger vi äter.

Skalar gör man ju oftast först i sin matlagningsprocess. Sedan tar man hand om skalen och lägger dem i komposthinken. Därefter lagar man maten sedan äter man och sist tar man hand om disken. Med given yta i vårt kök skulle jag aldrig byta tillbaka till dubbelho. När det väl blir dags att bygga ut köket med en köksö lär det bli en enkelho till.
Det är otroligt löjligt, men det finns en klick väldigt "fyrkantiga" besserwissrar på detta forum som älskar att driva argument in absurdum och som inte kan tänka utanför sina egna preferenser. Inget illa menat gentemot någon men detta är min erfarenhet.

On topic: Någon mer än jag som önskar att 70cm-skåp vore standarden för disklådor? 60 är lite snålt och med 80-skåp känns enkelhoarna nästan för stora...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.