Förstår inte hur fyra pers inte kan fylla en maskin, äter ni inte både frukost och middag då?

Mikael_L
Vi är 4, och vi fyller helt garanterat en hel maskin varje dag.

Ni skulle se hur jag packar, saker i princip i lager på varandra på korgen :) för att så sällan som möjligt behöva köra två maskiner samma dag.
Jag vet inte vad vi gör för fel, kanske gnäller vi inte tillräckligt på ungarna att dom ska använda samma porslin omigen eller att dom inte får gå och hämta nya glas, tallrikar och bestick för sina "experiment", saker som att smälta ner glass i ett glas och sen äta med sked eller sugrör och sånt ...

Ett annat fel är kanske att jag gillar och göra en del saker från grunden, som att blanda egen marinad så det blir ett extra kärl, som köttet marinerades i, att diska.
Eller som igår kväll när jag knådade ihop en liten deg så 6 st källarfranskor kunde jäsa i kylskåpet inatt för att bli nybakat i morse. Det gav ju också en massa onödig disk. :eek:

• Gilla
pojoel
  • Laddar…
MMR skrev:
Förstår inte hur fyra pers inte kan fylla en maskin, äter ni inte både frukost och middag då?
Till frukost blir det i värsta fall (helgerna) 2 koppar eller glas, 2 teskedar, två djupa tallrikar, två skedar, smörkniv, osthyvel. Men oftast blir det 2-3 koppar/glas, 1-2 teskedar, smörkniv och osthyvel. (Jag kör oftast bara mackor som jag sen käkar på jobbet, kan inte äta direkt när jag har gått upp.)
Till middag fyra tallrikar, fyra glas, fyra uppsättningar bestick. Och sen då kanske en stekpanna, ett par kastruller och några slevar.

En rad i underkorgen rymmer 10-11 tallrikar, överkorgen rymmer 24 koppar/glas (och då finns det även plats för lite slevar och vispar och sånt som inte kan stå i bestickkorgen). Bestickkorgen rymmer massor... Sen är det ju ställ för asietter i underkogen också (6 på vardera sida av bestickkorgen).

Vi har som sagt var haft en 100koll mätenhet suttit på maskinen några månader så jag vet att vi kör maskinen i genomsnitt 4,5 gånger i veckan.

Helgtrams:

Man skall alltid vara nykter när man kör disk- och tvättmaskinerna säger konsumentverket och socialstyrelsen.

Kom i håg det: Kör aldrig diskmaskinen halvfull!

• Gilla
pojoel och 1 till
  • Laddar…
Blir till att diska för hand idag då :(

Blindnit skrev:
Blir till att diska för hand idag då :(
Nej då, se till att den är rejält full bara.

Men OBS: Ta inte ut den på vägarna :p

• Gilla
pojoel
  • Laddar…
Nerre skrev:
Hur gör två personer av med 9 kuvert på en dag?? :)
Kanske har vi inte de idealiska porslinet för en diskmaskin. ;)
I en liten maskin tar skålar mm snabbt upp plats, frukostporslin, middagsporslin, lägg till durkslag, matlådor och bunkar så fyller man garanterat en liten maskin på daglig basis på två personer.

Det är möjligt, men då tappar man mycket av vitsen med att köra en maskin eftersom kostnaden per maskin blir så pass hög.

Nerre, vitsen med diskmaskin är inte att få det billigare, utan att slippa handdiska!

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Människan är ju som sagt lat...

Nerre skrev:
Det är möjligt, men då tappar man mycket av vitsen med att köra en maskin eftersom kostnaden per maskin blir så pass hög.
Jag tycker du resonerar fel. Mina föräldrar resonerar som du, stora saker diskas för hand, ja ärligt talat diskas det mesta för hand. det tar 4-5 dagar att fylla maskinen, vilket gör att allt måste sköljas för att inte det ska bli intorkade rester, dvs det är i princip redan rent när det ställs i maskinen. Fruktansvärt slöseri på handenergi och vatten.

Vi har istället valt grytor och knivar med metallhandtag, porslin, glas, skålar mm som tål diskmaskin osv. En maskin fylls väl en vanlig dag, på helger när det är fika och lunch hemma och mer frukostporslin blir det 2 maskiner. Inte är det nåt slöseri.

• Gilla
D-bug och 1 till
  • Laddar…
vad kostar det att köra en tvätt? 2.50:-?

Anna_H skrev:
Vi har istället valt grytor och knivar med metallhandtag, porslin, glas, skålar mm som tål diskmaskin osv.
Som sagt var, vi har inte mycket saker som inte går att köra i maskinen, jag tror grejen här är att vi ser "full maskin" på lite olika sätt.

Jag anser inte att ena raden med tallrikar och två kastruller i den andra raden är "full maskin". Grytorna tar plats men innehåller inte så mycket yta som behöver diskas. Kör man en massa stora saker i maskinen så slösar man med diskmedel.

Vi sköljer inte av grejerna innan de ställs i maskinen mer än att vi sköljer bort större bitar fasta matrester, för de fastnar i bestickkorgen annars så besticken inte blir rena. Diskmaskinen klarar utan problem disk som stått och torkat in i flera dagar. Den spolar ju disken flera timmar i princip.

Sen kan det ju för andra vara så att man har kökutrustning som har 20-30 år på nacken och inte kan köras i maskin. Ska man då byta ut hela kökutrustningen för att få grejer som tål att köra i maskin? Det låter varken ekonomiskt eller miljövänligt.

jkarlberg skrev:
vad kostar det att köra en tvätt? 2.50:-?
Enligt den här sidan http://www.vattenfall.se/sv/diska-i-maskin-eller-for-hand.htm

Så kostar en maskin 4 spänn (största delen av kostnaden är diskmedel och el). Men jag vet inte hur de räknar "en disk" där riktigt (när det gäller handdiskningen då).

Diskmedel brukar man kunna få för ca 1:- jag brukar passa på att köpa på mig några kartonger när det är billigt. Sist köpte jag Finish all in one 100pack för 99:-

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.