Dosan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Av nyfikenhet skruvade jag bort locket på en dosa i tvättstugan.

"Uppifrån" sett i bilden är från centralen. Förmodar att det är den äldre standarden där röd är jord.

Den "nedre" ledaren slutar i ett vägguttag med jord (modell svart-äldre). Det sitter en luftavfuktare på detta uttag.

Jag ser bara två ledare som går ut från dosan, är uttaget jordat eller har biledaren använts till jord?

Oavsett, är installationen bedräglig och man bör låta en elektriker kolla på detta om det slaskas med vatten från luftavfuktaren?

Tack på förhand!

Redigerat:
tommib
Vilken bild?

Man ska aldrig (eller åtminstone nästan aldrig) förmoda saker, man ska mäta, när det gäller el.

Kontrollmät!!!
Lita ALDRIG på färgerna.
Kan du inte kontrollmäta, kontakta en elektriker.

Sorry. Tittade på bilden men glömde ladda upp den. :o

Det ser ok ut och som du skriver är det biledaren som används till jord i kabeln ner till uttaget, dessutom samma i matande kabel och där också förstärkt med den röda. Det är inget att bekymra sig över, det du kan göra är att kolla så jorden verkligen är ansluten bortöver genom tex en enkel mätning eller att titta i alla punkter hur det ligger till.

tommib
Tja, det där ser ju lite lurigt ut. Sannolikt är röd jord, och sannolikt har man använt biledaren för att jorda uttaget under denna dosa. Det är olämpligt och idag inte tillåtet. Eftersom det är en utanpåliggande installation skulle jag starkt rekommendera att det byts. Helst då av en behörig elektriker. Hen kan också mäta upp och kontrollera så att röd faktiskt är jord. Det förekommer även röd tändtråd och en del här på forumet hänvisar gärna till att just denna felkoppling har dödat folk. i just ditt fall är röd kopplat till mittenskruven i dosan vilket talar väldigt starkt för att det är jord, men konstigare felkopplingar har förekommit.

Edit: Tvåa på den. Men varför inte bara byta när det nu är utanpåliggande, GK100? Biledare som jord må varit godkänt när detta gjordes, men är det inte längre...

Jo, visst kan man byta den biten till uttaget verkar vara en liten operation och kort sträcka. Men det är inget man kan kräva och biledaren i en EKLK är just biledare till det som historiskt var skyddsledaren i de kablarna dvs blymanteln. Kom till för att underlätta anslutning utan att behöva löda och skydda mot om manteln skulle få brott så sammantaget är det en ganska bra skyddsjord och med lite grövre area även på själva biledaren.

Men jag ska inte ställa mig på tvären tommib, det är lämpligt att ge rådet att om möjligt byta en sån stump särskilt här på denna typ av forum.

Tack för era svar! Det uppskattas. Jag behöver några fler uttag utomhus så jag låter elektrikern även titta på detta i källaren.

Redigerat:
Mikael_L
Jag tycker det ser bra ut. Utan att mäta (vilket man gärna gör då) så ser det ut att vara helt i sin ordning.
Det ser tillräckligt prydligt och normalt ut för att inte misstänka att det är en elektriker eller annan med koll som utfört det.

Biledare är idag inte tillåtet att använda som skyddsjord, men var tillåtet på den tiden som den där installationen gjordes. (Och det föreligger inga krav på att ändra det)
Och den är i praktiken lika bra, så jag skulle inte alls se behovet att byta ut någon kabel om det nu inte var så att man ändå redan höll på och drog, kapade eller på annat sätt förändrade i just den kabeln.

Jag skulle nöjt mig med att ohmmäta lite snabbt mellan jordblecken i uttaget som matas därifrån och mot mittblecket i dosan där biledare och den röda är ansluten för att försäkra mig om att det även är inkopplat som det ska i uttaget (dvs biledare -> jordblecken).

Ja en ohmmätning mot matande nolla kanske också, så det är helt säkert att jorden är inkopplad även åt det hållet.
Då må man ju först ta reda på vad som är fas och noll av svart och vit, t.ex. att med spänning på mäta mot skyddsjorden för att se vilken som är fas.

edit:
Och ledarisoleringen ser ut att vara PVC och (därför) fortfarande i gott skick, så ingen anledning heller där till byte.

Är det gamla gummiisolerade ledare eller tjär/papp/tyg/ någonting så är det däremot livsviktigt att snarast byta ut sådana gamla kablar, då de flesta installationer som finns kvar med detta otyg ofta passerade sitt bäst-före-datum för ca 20-30 år sedan, och numera hänger det på håret om och när det ska börja brinna.

Redigerat:
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.