Byggahus.se
Jag tycker inte att det finns något fullvärdigt alternativ till EKRK, Däremot till EKLK dom har ju inte direkt samma användningsområde. Och i mina ögon kan aldrig en EKLK ersätta en EKRK.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag tycker inte att det finns något fullvärdigt alternativ till EKRK, Däremot till EKLK dom har ju inte direkt samma användningsområde. Och i mina ögon kan aldrig en EKLK ersätta en EKRK.
Nej, det var inte min avsikt att påskina. Mer bara att man kan tänka sig att använda EKK i båda dessa fallen (iaf ibland). Om den hade gått att få snygg. Men det är som sagt svårt.

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
...
För armaturerna så körde jag med draka exlq-pure 3g1,5 och den var som en dröm. Jättefin att skala och styv och fin. Men den var allt för dyr egentligen och man var tvungen att köpa 50meter av den och 5g2,5 behövde jag bara 25 meter.
Men å andra sidan...
...vi som nu fubbar och ägnar oss åt hempuleri sparar ju en hel del pengar på timkostnaden för en elektriker. (Jag tänker inte säga något om servicebilar och annat...;))

Det kan nog vara en god idé att lägga lite av de pengarna på att köpa riktigt bra materiel att jobba med i stället för frestas att spara in även där.
Det är ju inte helt omöjligt att vårt hempuleri faktiskt kommer att hålla en högre kvalitet om vi ger oss själva så goda förutsättningar som möjligt.

Sparsamhet är bra, snålhet är dumt :cool:
(från en som svär i högan sky varje gång han inser att han har snålat in på materielen)

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Men å andra sidan...
...vi som nu fubbar och ägnar oss åt hempuleri sparar ju en hel del pengar på timkostnaden för en elektriker. (Jag tänker inte säga något om servicebilar och annat...;))

Det kan nog vara en god idé att lägga lite av de pengarna på att köpa riktigt bra materiel att jobba med i stället för frestas att spara in även där.
Det är ju inte helt omöjligt att vårt hempuleri faktiskt kommer att hålla en högre kvalitet om vi ger oss själva så goda förutsättningar som möjligt.

Sparsamhet är bra, snålhet är dumt :cool:
(från en som svär i högan sky varje gång han inser att han har snålat in på materielen)
Jo visst... nu skilde det dock 1500kr mellan de olika kablarna. Men som nämnt, det blir ngt mellanting nästa gång. :))))

Har aldrig resonerat så att man sparar pengar men fan det är ju sant :)

Redigerat:
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, fast EKK är svår att få rak, oavsett tillverkare. Eller har du bättre erfarenheter av just någon annan tillverkares EKK? Är Biltemas ännu sämre menar du?

Skall man ha snygga installationer så är det bättre att gå till en annan kabeltyp, med mantel, som är styvare från början. Den är enklare att arbeta med och blir snyggare resultat.
Mitt främsta (men inte enda) aber med kabeln var att den var svår att skala jämte exlq jag hade innan. Har ingen speciell erfarenhet av typ ngn kabel vid namn utan har tagit vad som legat i ngn gömma när jag har hemmapulat. Intresset för el har tänts av byggahus forumet och alla duktiga hemmapulare och proffs :)

Drar dock tonvis med kabel i mitt jobb :)

Redigerat:
tommib
Hmm.... kanske skulle köpa en rulle sånt då. Min allroundkabel just nu är EXLQ-pure. Den funkar både inne och ute och är lättjobbad. Enda nackdelen är den där manteln som ska jordas (eller inte). Jag måste erkänna att när jag drog lite på stugan i somras klippte jag bort den :oops: (små trånga kulodosor, inomhusinstallation på ett sovloft).

Känn lite på några såna EXQ, EXK typer om du kommer åt de är inte så dumma och med liten ytterdiameter. Att dra sentida EKLK ekvivalenter i innemiljö som kuloersättare är väl inte heller helt optimalt kan tyckas. Annars är ju kulon enligt senaste standard tillbaks utan biledare men med plastade alumanteln så där är man ju hemma igen med bra egenskaper för prydligt jobb.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Mitt främsta (men inte enda) aber med kabeln var att den var svår att skala jämte exlq jag hade innan. Har ingen speciell erfarenhet av typ ngn kabel vid namn utan har tagit vad som legat i ngn gömma när jag har hemmapulat. Intresset för el har tänts av byggahus forumet och alla duktiga hemmapulare och proffs :)

Drar dock tonvis med kabel i mitt jobb :)
Hur och vad använder du för att skala? Är det manteln eller ledarna du ser som besvärliga?

Vid så korta skalningar som vid ditt jobb borde det inte vara något större problem oavsett kabeltillverkare.

GK100 GK100 skrev:
Hur och vad använder du för att skala? Är det manteln eller ledarna du ser som besvärliga?

Vid så korta skalningar som vid ditt jobb borde det inte vara något större problem oavsett kabeltillverkare.
Manteln. Använde en ihopfällbar mattkniv. Mina vanliga skaltänger rådde inte på 5g2,5 den hade så grov diameter.

tommib
Jag använder ofta en Felco 2 sekatör. En av de få gångerna en elektriker varit hemma hos mig försökte han sno den (omedvetet, han hade en exakt likadan). Jag har också en sån här skaltång från Wiha. Den är klockren och har fungerat till alla normala kablar, möjligen med undantag för EKLK 5G2,5.

...om du behövde tips på verktyg att inreda garaget med alltså :)

tommib tommib skrev:
Jag använder ofta en Felco 2 sekatör. En av de få gångerna en elektriker varit hemma hos mig försökte han sno den (omedvetet, han hade en exakt likadan). Jag har också en sån här skaltång från Wiha. Den är klockren och har fungerat till alla normala kablar, möjligen med undantag för EKLK 5G2,5.

...om du behövde tips på verktyg att inreda garaget med alltså :)
En wiha tricut är ju solklar! Tackar för tipset!! Sekatören har jag redan i jobbväskan...... men använder den bara till att klippa kabelkanaler hehe.

Jo visst... nu skilde det dock 1500kr mellan de olika kablarna. Men som nämnt, det blir ngt mellanting nästa gång. :))))

Har aldrig resonerat så att man sparar pengar men fan det är ju sant :)
1500 spänn... då hade man ju absolut snålat.
Är ju lätt värt en del svordomar :cool:

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ha, det var det första jag såg! Främst för att min gamle ellärare slog ner som en hök på den som lämnat en millimeter för lång kabel i dosan.

Men alla vi som någon gång tagit en centimeter för mycket, vi drar oss ju för att ligga på fel sida gränsen igen. Knipex har tom en vinklad tång för att enkelt kunna skala när kabel redan är dragen in i dosan.

Men jag litar istället mest på att inte låta någon öppna mina doslock! ;)
Den tången är bra. Men använder den bara till att avmantla kabel i dosor. Annars så är en vanlig CC-22 den bästa allroundtången vid installation

https://www.bohlin-nilsson.se/produkter/produkt/26016/kabeltang_cc-22

Håller inte med. ME22 går utmärkt att skala med. Tycker bara det är jobbigt med två skär när det räcker med ett som fungerar för både avmantling och skalning av ledare. Med lite känsla och träning så ersätter den sidavbitare. Lite trist bara när man behöver klippa en skruv eller liknande, då får man öppna verktygsväskan och ta fram en annan tång. Klippa annat än kabel, stripes eller annat mjukt med en ME22 och den är skrot.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.