Byggahus.se
Sätter man "benet" mellan kabeln och listen så får man en svart glipa mellan kabel och list och då kan man lika gärna använda dom betydligt billigare klammren typ TKK. Sätter man benet på motsatt sida (inte mot listen) så kommer ledningen att ligga an mot listen och den svarta glipan blir minimal. Just att glipan mellan list och kabel blir minimal är väl orsaken till att man använder Letti.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Fast hur ofta ska du bygga om egentligen?

Jaja.... detta är extrem nitpicking. Som jag skrev ovan så hade jag själv troligen klamrat med TC/TCS. Men jag hade gått in i mitten av dosan ;)
Det är jäkligt intressant med en så snygg installation som möjligt. Tager tacksamt emot alla tips. Tyvärr är orken lite för dålig för att ändra på vissa grejer men det är inte sista elen som dras så :)

Om ngn vecka så ska jag dra utanpåliggande el i mitt lilla kontor och där kommer estetiken vara jäkligt noga :)))

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild] [bild]

Någon till detaljbild. Tipsa gärna om förbättringar.
Ser bra ut på det stora hela, förutom det som kommenterats på innan tycker jag bara du bör vara mer försiktig med kabelisoleringen, det är hack här och var, på den bruna exempelvis, som ligger mellan blå och grön/gul ser det ut som du hackat ända ner till kopparn, kanske ser värre ut på bilderna än det är i verkligheten men det är inte så kul om man får sig en kyss bara för man rör vid ledarna.

Uttaget hade jag vänt på och fått ledarna längre, aldrig fel vid byte, för sent nu och har egentligen ingen betydelse heller.

S Slugge skrev:
Ser bra ut på det stora hela, förutom det som kommenterats på innan tycker jag bara du bör vara mer försiktig med kabelisoleringen, det är hack här och var, på den bruna exempelvis, som ligger mellan blå och grön/gul ser det ut som du hackat ända ner till kopparn, kanske ser värre ut på bilderna än det är i verkligheten men det är inte så kul om man får sig en kyss bara för man rör vid ledarna.

Uttaget hade jag vänt på och fått ledarna längre, aldrig fel vid byte, för sent nu och har egentligen ingen betydelse heller.
Tackar för kritiken. Ska tänka på det, smart med längden på kabeln.

Har inte skalat ner till kopparn även fast Biltemas ekk provocerade rätt bra (vaken med liten piga mitt i natten)

E elmont skrev:
Sätter man "benet" mellan kabeln och listen så får man en svart glipa mellan kabel och list och då kan man lika gärna använda dom betydligt billigare klammren typ TKK. Sätter man benet på motsatt sida (inte mot listen) så kommer ledningen att ligga an mot listen och den svarta glipan blir minimal. Just att glipan mellan list och kabel blir minimal är väl orsaken till att man använder Letti.
Då har man lärt sig ngt. Tackar.

Mikael_L
Jag kan börja med att berätta att det ser riktigt bra ut. Jag har kollegor som inte ens på sina bästa dagar gör bättre än sådär.

Man kan påpeka diverse småsaker, det mesta är nog avhandlat. Själv skulle jag satt buntband nästan dubbelt så tätt för kablarna på montageskenorna, då det är både snabbt och billigt att klamra lite tätare.

Montageskenorna ja, skulle knappast själv kommit på tanken, men just den lilla grejen skulle få mig nästan helt säker på att det var en elektriker som installerat, en med vana ifrån industri, verkstad, fläktrum eller liknande. :)
Men det är en bra idé, det handlar mest om att jag fastnat i mina hjulspår, i ett styrjobb i ett fläktrum tänker jag snabbt "montagejärn", i ett personbilsgarage tänker jag ofta TKK-klammer ...

Vad gäller Lettiklammer så måste jag säga att jag sätter åt olika håll lite beroende på. Först och främst har elmont rätt, klamret ska sitta på andra sidan kabeln mot där 1 mm glipa kommer störa, så det beror alltså lite på situation.
Men sen har man ibland spikbart material bara på ena ytan, då får nog det styra mig allt som oftast, och sen finns det tillfällen då letti-donet bara ryms på ett sätt (inte helt ovanligt problem vis spikning mot golvlist under vattenradiator).

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
I en uteinstallation viker jag också wagosarna uppåt så att det inte kan rinna in vatten i dem.
Va, jag trodde jag var ensam om den nördigheten ... ;)

• Gilla
Ljus och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Förresten, vad är det för kabel?

Själv väljer jag EXLQ i sånt här tillfälle (eller EQLQ, EKLK, samma typ alltså).

Mikael_L Mikael_L skrev:
Förresten, vad är det för kabel?

Själv väljer jag EXLQ i sånt här tillfälle (eller EQLQ, EKLK, samma typ alltså).
Det är EKK från Biltema. Det är första och sista gången jag köpt kabel därifrån. Den var så jäkla svårarbetad för en amatör.

För armaturerna så körde jag med draka exlq-pure 3g1,5 och den var som en dröm. Jättefin att skala och styv och fin. Men den var allt för dyr egentligen och man var tvungen att köpa 50meter av den och 5g2,5 behövde jag bara 25 meter.

U Uffe A skrev:
Den högra kabeln kunde du avmantlat lite mer, ser ut som att den går ca 15 mm in i dosan.
Ha, det var det första jag såg! Främst för att min gamle ellärare slog ner som en hök på den som lämnat en millimeter för lång kabel i dosan.

Men alla vi som någon gång tagit en centimeter för mycket, vi drar oss ju för att ligga på fel sida gränsen igen. Knipex har tom en vinklad tång för att enkelt kunna skala när kabel redan är dragen in i dosan.

Men jag litar istället mest på att inte låta någon öppna mina doslock! ;)

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Det är EKK från Biltema. Det är första och sista gången jag köpt kabel därifrån. Den var så jäkla svårarbetad för en amatör.
Tja, fast EKK är svår att få rak, oavsett tillverkare. Eller har du bättre erfarenheter av just någon annan tillverkares EKK? Är Biltemas ännu sämre menar du?

Skall man ha snygga installationer så är det bättre att gå till en annan kabeltyp, med mantel, som är styvare från början. Den är enklare att arbeta med och blir snyggare resultat.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Va, jag trodde jag var ensam om den nördigheten ... ;)
Ja, jag trodde jag var petig, men jag har mött mina övermän! Det är klart. ;)

Det är stor skillnad även på olika EKK fabrikat, håller man sig till dom större/kändare produkterna är dom ungefär lika men man har gått på en mina ibland när man skulle vara "ekonomisk".

E elmont skrev:
Det är stor skillnad även på olika EKK fabrikat, håller man sig till dom större/kändare produkterna är dom ungefär lika men man har gått på en mina ibland när man skulle vara "ekonomisk".
Är någon av dem så "bra" då att de kan ersätta "EKRK"/"EKLK" eller motsvarande?

EXK eller EXQ är inte dåliga och kan gå bra som kulo EKRK. Med lite handlag är det svårt att skilja på vad som är använt av dessa tre.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.