10 641 läst ·
68 svar
11k läst
68 svar
Enkel elritning till garaget, tankar på det?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Bara ett estetiskt påpekande, varför har du vänt dosan med tre utgångar uppåt?
Vänt nedåt hade du kunnat använda utgången i mitten och dragit kabeln till uttaget rakt mot dosan.
Protte
Vänt nedåt hade du kunnat använda utgången i mitten och dragit kabeln till uttaget rakt mot dosan.
Protte
Hear hear... Samtidigt är väggarna råa gipsskivor, så....U Uffe A skrev:
Jag funderade faktiskt på varför du inte körde tvåbent letti på de nedåtgående kablarna istället för skenorna. Det känns som massa merjobb.
Själv är jag så störd att jag dessutom alltid börjar med skyddsledarna då jag tänker att man vill koppla ur dem sist av allt. I en uteinstallation viker jag också wagosarna uppåt så att det inte kan rinna in vatten i dem.U Uffe A skrev:
Edit: Det är ju tre utgångar nedåt också. Jag fattar inte heller varför du inte gått in i den mittersta.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Lettin tror jag inte går att spika på ngt annat sätt. Benet är på undersidan av kabeln ochGK100 skrev:
Ser fint ut tycker jag inget att skämmas över där. En sak jag skulle gjort annorlunda men som inte har någon direkt betydelse är att vända klammern så att benet ligger på utsidan och inte under kabeln. Vet inte hur de som är montörer dagligen gör men vid mina hobbykulojobb gör jag så mest för att det drar in kabeln perfekt i hörnet vägg-list och lätt att få bra lika vinkel på benet in i trälisten. Mitt symmetrisinne frågar också varför du inte går med kabeln in i mittuttaget under dosan?
Trycker upp den mot listen.
Ang att jag går in i höger sida på dosan så är det för att jag kan komma att utöka med ett uttag till och då kommer det störa estetiken... haha
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Stod hos min elgross och valde mellan svarta och vita buntband... och föll för de svartaU Uffe A skrev:Samt att kabeln ska gå rakt genom membranet på dosan, inte snett som nu.
Då sluter den riktigt tätt.
Detta fixar du med en snygg s-böj.
Den högra kabeln kunde du avmantlat lite mer, ser ut som att den går ca 15 mm in i dosan.
Det tar för mycket plats.
Men ser annars ok ut.
När du kopplar i dosor se till att koppla en klämma åt gången och lägg den och kabeln i botten de andra lägger du vid sidan om, så bygger det inte så mycket på höjden.
Och det hade varit snyggare med vita buntband.![]()
Jo jäklar ser nu att den är dåligt skalad.
Ska försöka böja kabeln bättre så att den går rakt genom membranet.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Fast om du utökar med ett uttag till, varför går du ner med en till kabel? Annan fas? I så fall hade det varit snyggare att dra ner en fyrledare, eller rent av femledare, till varje uttag och sy vidare i uttagen. EXLQ-Pure 5G1,5 är knappt tjockare än en gammal EKLK 3G1,5. Denna kabel hade med fördel kunnat vara klamrad med tvåbent letti (Eller TKK)norrbottenssnickaren skrev:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Gipsen ska spacklas och målas... nästa år. Måste snickra klart övervåningen på huset så att frun får sin ateljé annars kommer fan snickeriet att ryka.tommib skrev:
Hear hear... Samtidigt är väggarna råa gipsskivor, så....
Jag funderade faktiskt på varför du inte körde tvåbent letti på de nedåtgående kablarna istället för skenorna. Det känns som massa merjobb.
Själv är jag så störd att jag dessutom alltid börjar med skyddsledarna då jag tänker att man vill koppla ur dem sist av allt. I en uteinstallation viker jag också wagosarna uppåt så att det inte kan rinna in vatten i dem.
Edit: Det är ju tre utgångar nedåt också. Jag fattar inte heller varför du inte gått in i den mittersta.
Gillar inte dubbeletti... men man hade kunnat köra enkeletti med konsekvensen att om jag vill flytta runt uttag så blir det en större handpåläggning. Nu är det bara klippa fyra stripes, flytta och sedan stripa om.
Bra tanke om toppklämmorna. Det ska anammas på uteinstallstioner.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
I 400v uttaget kan man inte på ngt enkelt sätt gå vidare... och när detta monteras först så är det kört.tommib skrev:
Fast om du utökar med ett uttag till, varför går du ner med en till kabel? Annan fas? I så fall hade det varit snyggare att dra ner en fyrledare, eller rent av femledare, till varje uttag och sy vidare i uttagen. EXLQ-Pure 5G1,5 är knappt tjockare än en gammal EKLK 3G1,5. Denna kabel hade med fördel kunnat vara klamrad med tvåbent letti (Eller TKK)![]()
Enkelletti funkar bara mot list (är jag rätt säker på). Däremot monteras de vanligen tvärt om, precis som GK100 skrev. Det blir bakvänt när du sätter dem mot en taklist.
Hur gör du med skenan om du vill flytta ett uttag? Den måste ju också flyttas.
Ärligt talat hade jag själv troligen kört TCS eller TC i ett garage...
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
De går inte att montera tvärt om? Nu får ni visa en bildtommib skrev:
Enkelletti funkar bara mot list (är jag rätt säker på). Däremot monteras de vanligen tvärt om, precis som GK100 skrev. Det blir bakvänt när du sätter dem mot en taklist.
Skenan stannar kvar
Fast hur ofta ska du bygga om egentligen?norrbottenssnickaren skrev:
Jaja.... detta är extrem nitpicking. Som jag skrev ovan så hade jag själv troligen klamrat med TC/TCS. Men jag hade gått in i mitten av dosan
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Men alltså med reservation för att jag köpt ett lettidon och fristilat men..... vafan har jag klamrat med klamren åt fel håll i donet? *faceplant*tommib skrev:
I den här filmen visar de ett magasinverktyg, men de sätter faktiskt klammern med benet under kabeln som du gjort. Jag trodde att benet alltid satt på "utsidan", så var det i alla fall gjort hos mig.
Den här filmen på youtube visar det vanliga verktyget.
Här är en till film
Den här filmen på youtube visar det vanliga verktyget.
Här är en till film
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Jag har inte magasinpickan men tydligen måste man passa sig så att man inte vänder håll på klamren mitt i ett jobbtommib skrev:
Hmm intressant.tommib skrev: