11 089 läst ·
65 svar
11k läst
65 svar
Engelskt väggurtag i svenskt hus?
Engelska vägguttag har dessutom brytare, synnerligen praktiskt.
Nått som jag verkligen saknar, men när jag tänker efter så finns ju även vår typ av stickproppar med brytare. Men jag tror inte efterfrågan är så översvallande, jag har under hela min karriär sett en par st i bruk, sladdbrytare är ju däremot rätt vanligt.
Nu pratade jag inte om hur utbredd standarden är utan om hur den är utförd. Stiften vekar rejälare samt att möjlighet ges till att hålla ordning på fas och nolla. Jordstiftet verkar vara en bättre lösning än den fjädrande mojängen som sitter i schuko och är av mycket varierande kvalitet. Om jag vänder på frågan, vad är bättre i den svenska modellen? Att den engelska kan ligga på golvet med stiften uppåt går ju enkelt att råda bot på med en smartare design av själva höljet.elmont skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Tack och bock.Nyfniken skrev:TS, om du bara ser till den juridiskt/brandtekniskt bästa lösningen så är det att byta stickpropp till en svensk.
1) Det är uppenbarligen inte glasklart om det är ok med brittiska uttag i svenska hem. Att du hittar en elektriker som är beredd att sätta upp dessa innebär inte med automatik att det är ok.
2) Det är den billigaste lösningen.
3) brandtekniskt är det en risk (du kan göra fel), men risken är otroligt låg i och med att verktyg endast används då man själv är där samt under korta perioder. Se till att göra jordledaren något längre (typ 10-15 mm) än övriga ledare.
Av rent intresse, vad vinner man på att göra jordledaren något längre?
Eller rättare sagt, varför ökar brandsäkerheten om man gör det?
Redigerat:
Jag har inte funderat igenom det helt, men jag tror att jordade apparater är säkrare ur brandsynpunkt än ojordade. I vilket fall skall jorden vara längre för att säkerställa att den rycks ur sist om man skulle lyckas med konststycket att slita isär sladd och kontakt.Herr Hysteres skrev:
Vid närmare eftertanke tror jag att många kontakter är konstruerade så att jordskruven sitter närmare dragavlastningen så att det automatiskt blir rätt även om man gör alla ledare lika långa.
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Aha. Tackar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 199 inlägg
Ja det är irriterande när någon lyckast böja in jordstiften i uttaget. Jag vet faktiskt inte varför man valde den lösningen på jordstift. Det är dock inte den enda, i exv. Frankrike så finns det "Schuko" med ett extra jordstift som då sitter i uttaget och sticks in i proppen. (Jordade nätagg till laptopar brukar ha sådan stickpropp).mlkjhr skrev:
Den enda fördelen jag kan tänka mig med våra Schuko ur konstruktionssynpunkt är att man inte kan göra om en jordad propp att passa i ett ojordat uttag genom att klippa bort ett jordstift. Det spelar ju ingen roll i Sverige, eftersom vi alltid kunna plugga in en jordad propp i ett ojordat uttag, men i exv. USA (eller snarare sydamerika) så kan man bli frestad. Då har man permanent förstört jordningen av apparaten även om man senare skulle flytta den till en miljö med jordade uttag.
Om man försöker det med en "Engelsk" stickpropp så blir man besviken dock. Jordstiftet är längre och det är det som öppnar petskyddet för fas/noll-stiften. Så även ojordade Engelska apparater har ett plaststift istf ett riktigt jordstift. (Om man är på resa så brukar man kunna vålda in en vanlig Schuko i ett brittiskt uttag om man öppnar petskyddet med en penna eller dylikt. De passar inte riktigt i avstånd, och kontakten blir enligt uppgift inte perfekt, men nöden har ibland ingen lag.)
En schuko passar inte i ett brittiskt uttag om man inte använder kraftigt våld. En EU-kontakt går däremot utmärkt att ansluta på det vis du beskriverlars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 199 inlägg
Så kan det vara, det var längesedan jag tvingades göra det, så jag minns säkert fel. Får väl ta med en hammare så jag kan vålda ordentligt nästa gång jag reser med en riktig Schuko i bagaget då.possum77 skrev: