Jag hittar inte CE-märke på mina schukostickproppar, men väl ett S-märke. Det är väl så att detta är en nationell angelägenhet? Det finns kombinationer som är farliga så jag antar svenska föreskrifter har listat de som är tillåtna.

Klipp sladden. Skruva dit en sån här. http://www.jula.se/jordad-stickpropp-400133 Du får göra det själv då arbetet inte är behörighetskrävande, eller nja eg står det att stickpropp ska ersättas med samma slags materiel men båda är ju jordade 230V-kontakter så det är ju hårklyverier. Enda nackdelen är att du blir av med säkrningen som sitter i den brittiska stickproppen men då svenska anläggningar inte är ringmatade så är det inga problem.

Nästan 20 inlägg innan den naturligaste åtgärden rekommenderades :D, byt naturligtvis stickpropp på maskinerna, det är i alla fall bättre än att blanda in främmande "material" i installationen.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Korvgubbe
Att byta stickpropp föreslogs redan i trådens allra första svar...

Om man nu gillar brittiska stickproppar då?
Dessutom kan klippta kablar orsaka problem med garantier.
Det naturliga i min värld är att montera uttag som passar, sen skiter jag i om det är "tillåtet" eller inte hemma i mitt hus så länge det inte är farligt.

Inget som hindrar att använda engelska uttag om man vill det, kan ju vara lämpligt i en begränsad omfattning i verkstan.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Och man kanske ska läsa allt innan man uttalar sig och inte bara skumma, :o.
Tycker dock att byta stickpropp är det särklass bästa förslaget, inte minst för att då passar det även på nästa ställe som maskinen ska användas. Men det är kanske för enkelt och billigt??

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Fast nu var inte TS fråga vad som var enklaste eller smidigaste lösningen, utan om det är tillåtet eller inte att montera ett engelskt uttag. Frågan handlar alltså mer om lagar och regler än om praktisk lösning ;)

Som jag läste första inlägget var frågan ställd pga att han hade maskiner och ville köra dom på enklaste sätt så att han slapp använda adaptern. Så intresset var i första hand att lösa det praktiska och att få det löst på ett "riktigt" sätt.

Fotografen skrev:
Om man nu gillar brittiska stickproppar då?
Dessutom kan klippta kablar orsaka problem med garantier.
Det naturliga i min värld är att montera uttag som passar, sen skiter jag i om det är "tillåtet" eller inte hemma i mitt hus så länge det inte är farligt.
Problemet är ju att om man monterar ett brittiskt uttag i verkstan så kan apparaten/apparaterna bara användas där. Vad gör man om man ska använda den i ett annat rum, i garaget, hos en kompis eller i stugan? Tar med ett uttag och skruvar dit? Att montera ett brittiskt uttag i de rum där man vill använda maskinerna verkar lite som att ta berget till Mohammed ;)

Dessutom rörde sig ju detta om apparater som TS tagit med i en flytt från England så en inte alltför vild gissning är att de inte är helt nya och med andra ord kan garantin redan gått ut. Vill man absolut inte klippa sladden pga någon fetisch för de brittiska pluggarna så är väl en bättre lösning, som redan föreslagits i tråden, att köpa en sladdvinda från UK och montera en schuko-propp på den. K.I.S.S. ;)

Hej

Förtydligande - det är också så att jag av prisskäl fortsätter köpa verktyg från England. Jag inser att man kan klippa sladden och montera svensk propp men det är jag inte sugen på. Det grejor som står i verkstaden flyttas i princip aldrig ur rummet så jag är inte så bekymrad om mobilitetsaspekten.

Min fråga är av strikt legal/brandteknisk/försäkringsteknisk karaktär, dvs finns det sakliga skäl att anta att jag står ersättningslös om det slår eld i

(i) en engelsk (säkrad) stickpropp, vilken
(ii) sitter i ett engelskt vägguttag, vilket
(iii) monterats i mitt hus av behörig elektriker

Jag ber om ursäkt ifall frågan var otydligt formulerad och hoppas någon kan hjälpa mig.

Herr Hysteres skrev:
Hej

Förtydligande - det är också så att jag av prisskäl fortsätter köpa verktyg från England. Jag inser att man kan klippa sladden och montera svensk propp men det är jag inte sugen på. Det grejor som står i verkstaden flyttas i princip aldrig ur rummet så jag är inte så bekymrad om mobilitetsaspekten.

Min fråga är av strikt legal/brandteknisk/försäkringsteknisk karaktär, dvs finns det sakliga skäl att anta att jag står ersättningslös om det slår eld i

(i) en engelsk (säkrad) stickpropp, vilken
(ii) sitter i ett engelskt vägguttag, vilket
(iii) monterats i mitt hus av behörig elektriker

Det hela borde lösa sig av (iii), om en behörig elektriker monterar den så är det ok, ty, en behörig elektriker får inte montera något som inte är tillåtet/godkänt. ;)

Men för att vara säker, skicka ett email till ditt försäkringsbolag och fråga, påpeka att uttagen är CE-märkta. Får du ok till svar så skriv ut och spara emailet med dina övriga försäkringspapper ;)

Herr Hysteres skrev:
Jag ber om ursäkt ifall frågan var otydligt formulerad och hoppas någon kan hjälpa mig.
Nä'rå, solkart, tyckte jag :)

Redigerat:
elmont skrev:
Som jag läste första inlägget var frågan ställd pga att han hade maskiner och ville köra dom på enklaste sätt så att han slapp använda adaptern. Så intresset var i första hand att lösa det praktiska och att få det löst på ett "riktigt" sätt.
Se #26.... ;)

Själv skulle jag tveklöst kosta på 15:- per maskin och byta stickpropp. Dessutom slipper jag två olika uttagstyper för man vill säkert även ha "vanliga" uttag. Blir det nått fel på ett uttag kan jag åka till närmaste butik och köpa ett nytt har jag Engelska måste jag beställa både uttag och ev ny stickpropp. Det finns inga fördelar med att montera Engelska uttag i Sverige. Säkerhetsmässigt minst lika bra med svenska (där man säkrar ledning och uttag).

Det är väl bättre att byta till Svensk standard på maskinerna. Den engelska standarden är knappast framtidsstandard i övriga världen. Hade lösningen ansetts som lyckad, då hade den med all säkerhet spritt sig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.