11 089 läst ·
65 svar
11k läst
65 svar
Engelskt väggurtag i svenskt hus?
mlkjhr, vad i den engelska lösningen ( som arbetades fram som en nödlösning för att spara koppar under andra världskriget) skulle vara bättre än dom lösningar som nästan hela värden i övrigt använder. Tom dom g:a koloniländerna (tex Australien mm) har samma typ av lösning som vi.
TS, om du bara ser till den juridiskt/brandtekniskt bästa lösningen så är det att byta stickpropp till en svensk.
1) Det är uppenbarligen inte glasklart om det är ok med brittiska uttag i svenska hem. Att du hittar en elektriker som är beredd att sätta upp dessa innebär inte med automatik att det är ok.
2) Det är den billigaste lösningen.
3) brandtekniskt är det en risk (du kan göra fel), men risken är otroligt låg i och med att verktyg endast används då man själv är där samt under korta perioder. Se till att göra jordledaren något längre (typ 10-15 mm) än övriga ledare.
1) Det är uppenbarligen inte glasklart om det är ok med brittiska uttag i svenska hem. Att du hittar en elektriker som är beredd att sätta upp dessa innebär inte med automatik att det är ok.
2) Det är den billigaste lösningen.
3) brandtekniskt är det en risk (du kan göra fel), men risken är otroligt låg i och med att verktyg endast används då man själv är där samt under korta perioder. Se till att göra jordledaren något längre (typ 10-15 mm) än övriga ledare.
Kontakten är bara konstruerad för 13 A, det är den maximala säkringen i dessa kontakter. Det finns även kontakter med t.ex 5A säkring för radioapparater m.m.sajjen skrev:
Det finns dock en stor fördel med dessa kontakter , det är ett riktigt stift för skyddsjordning likt CEE donen
Polariserade uttag är det knappast någon som har nytta av och våra som är specade för 16 A är troligtvis inte sämre än deras Max 13 A. Och det är inte självklart att större stift är bättre det handlar i än större mån om matr. och konstruktion
Men likväl, om TS vill ha några i sin verkstad finns det inget som hindrar. I övrigt håller jag med om att det är en gammal konstruktion utan större fördelar. Både brittiska elsystem och rörmokeri är inget att yvas över tycker jag.
Är dom engelska petsäkra?
Den där brunnen är ju lite konstig när man tänker på det. Man vet att stiften är helt livsfarliga när kontakten sitter halvvägs i, så man gör en plastring runt om i stället för isolerade stift.GK100 skrev:
