Jag tänkte få lite mer koll på hur mycket min pool kostar i uppvärmning och även får det fördelat på var kostnaderna ligger. Jag tänkte använda stickproppskontakter; en till värmepump, en till cirkulationspump och en till saltklorinator. Eftersom vi har Telldus på övriga saker så var det naturligt att uppdatera till Z-wave. Efter att ha köpt och börjat prova är jag minst sagt besviken på räckvidden. Jag har förstått att de olika enheterna skall bilda ett eget meshnätverk, men den räcker max 3-4 meter i rakt synfält och definitivt inte genom någon vägg. Kanske har jag fått en defekt produkt, men man ser många klagomål på räckvidden så jag lämnar tillbaka den.

Jag tänker mig att införskaffa ett system som går via wifi istället, men kommer inte riktigt fram till vad som kan vara bra. Någon med tips hade fått min uppskattning :-)

Jag har önskemål på att kunna stänga av on/off funktionen i stickproppen. Jag har även funderingar på vad som händer om nätverket skulle gå ner, hur ser man till att energiförbrukningen sparas? Om man skulle kunna hitta en lösning som även kan kopplas till en tvättmaskin för att få en notis om när den är klar så är frun nöjd också.

P
Pontus Q Pontus Q skrev:
Jag tänkte få lite mer koll på hur mycket min pool kostar i uppvärmning och även får det fördelat på var kostnaderna ligger. Jag tänkte använda stickproppskontakter; en till värmepump, en till cirkulationspump och en till saltklorinator. Eftersom vi har Telldus på övriga saker så var det naturligt att uppdatera till Z-wave. Efter att ha köpt och börjat prova är jag minst sagt besviken på räckvidden. Jag har förstått att de olika enheterna skall bilda ett eget meshnätverk, men den räcker max 3-4 meter i rakt synfält och definitivt inte genom någon vägg. Kanske har jag fått en defekt produkt, men man ser många klagomål på räckvidden så jag lämnar tillbaka den.

Jag tänker mig att införskaffa ett system som går via wifi istället, men kommer inte riktigt fram till vad som kan vara bra. Någon med tips hade fått min uppskattning :)

Jag har önskemål på att kunna stänga av on/off funktionen i stickproppen. Jag har även funderingar på vad som händer om nätverket skulle gå ner, hur ser man till att energiförbrukningen sparas? Om man skulle kunna hitta en lösning som även kan kopplas till en tvättmaskin för att få en notis om när den är klar så är frun nöjd också.
Shelly Plug S borde kanske fungera för ändamålet ihop med något som sparar infon. Jag kör med Homey och appen Power by the hour.

Den går via Wifi och kan skicka trigger när effektförbrukningen förändras och borde kunna skriptas att avgöra när tvättmaskinen är klar.

• Gilla
Pontus Q
  • Laddar…
Hej!
I poolen (och på andra ställen) så har jag installerat Shelly 3em (3-fas) och Shelly PM.

Båda modeller visar energi förbrukning och har koppling mot molnet (Shelly Cloud som sparar energiförbrukning). I flera olika Shelly PM har jag även installerat temperatur och fukt mätare (Add-on) så att jag kan mäta förändringarna i rum samt till och från vatten ledningar i poolen samt från värmare (LVVP & Elpatron) och dylikt. Jag styr även frost vakter / element med dessa Shelly (om jag inte låter den inbyggda termostaten styra). För vissa utrymmen behövde jag en extender då det är mycket byggnadsmaterial som blockerar Wifi signalen (2.4Ghz). Min router erbjuder Wifi 6 dvs både 2.4 och 5GHz bandet. 2.4 bandet har längre räckvidd genom väggar och dylikt så en sådan signal är att föredra.

Jag har Telldus för att styra en hoper lampor hemma. Nu är det ju inga större avstånd då tellsticken är centralt placerad så det längsta avståndet är genom fyra väggar till garaget eller två-tre väggar och ett äppelträd åt andra hållet till lillstugan. 15 respektive 25 meter.
Och sedan är det väl inte alla pluggar som repeterar signaler heller?

Alla nätspänningsdrivna Z-wave-prylar fungerar som repeater och bildar automatiskt ett nät för att öka räckvidden.
Detta går att se i telldus-appen.

Om du bara har mottagarna vid poolen och sedan en Znet så kan du behöva ha ytterligare en nätspänningsdriven enhet på vägen däremellan.

Tänk på att inte placera ZNet i direkt närhet/på metallytor, nätdelar, kablar etc då antennen för Z-wave sitter internt i lådan.
Samma sak för mottagarna vid poolen, undvik härvor av kablar runt mottagarna som kan påverka radiosignalerna.

10-15 m räckvidd inomhus utan repeater ska kunna uppnås.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.