944 läst ·
2 svar
944 läst
2 svar
Energihushållning slutbesked
Hej,
Hoppas någon kan hjälpa mig reda ut vad som gäller för blir inte riktigt klokare av att läsa själv.
Vi har gjort två tillbyggnader på ca 15+45kvm. Båda dessa har ganska stora öppningar mot gamla huset och provtryckning skulle då inte fungera enligt certifierad person.
Innan vi kan få slutbesked behöver vi verifiera energihushållningen genom beräkning/mätning. BEN BFS 2017:5
Tolkar jag detta rätt är det en mätning som ska pågå 12 månader? Är ju inte så sugen på att ha räntan på byggkrediten så länge så hoppas någon har en bättre lösning.
Vår KA har varit helt hopplös och varit mer ute efter att sätta dit oss än att hjälpa oss så vill inte fråga honom. Även förekommit fakturering av besök som inte skett eller att dokument har skickats till byggnadsnämnden men inte oss osv.
Kommunen har dock varit väldigt hjälpsamma.
Mvh Andreas
Hoppas någon kan hjälpa mig reda ut vad som gäller för blir inte riktigt klokare av att läsa själv.
Vi har gjort två tillbyggnader på ca 15+45kvm. Båda dessa har ganska stora öppningar mot gamla huset och provtryckning skulle då inte fungera enligt certifierad person.
Innan vi kan få slutbesked behöver vi verifiera energihushållningen genom beräkning/mätning. BEN BFS 2017:5
Tolkar jag detta rätt är det en mätning som ska pågå 12 månader? Är ju inte så sugen på att ha räntan på byggkrediten så länge så hoppas någon har en bättre lösning.
Vår KA har varit helt hopplös och varit mer ute efter att sätta dit oss än att hjälpa oss så vill inte fråga honom. Även förekommit fakturering av besök som inte skett eller att dokument har skickats till byggnadsnämnden men inte oss osv.
Kommunen har dock varit väldigt hjälpsamma.
Mvh Andreas
Kör en ny beräkning utan täthetsprovning.
Fråga kommunen om en interimistiskt slutbesked. Vi fick slutbesked utan OVK pga att värmepumpen inte var levererat i tid. Nu har vi slutbesked och 2 år på oss att komplettera med OVK, radonmätning och energiblablatjafset.A andhak2802 skrev:Hej,
Hoppas någon kan hjälpa mig reda ut vad som gäller för blir inte riktigt klokare av att läsa själv.
Vi har gjort två tillbyggnader på ca 15+45kvm. Båda dessa har ganska stora öppningar mot gamla huset och provtryckning skulle då inte fungera enligt certifierad person.
Innan vi kan få slutbesked behöver vi verifiera energihushållningen genom beräkning/mätning. BEN BFS 2017:5
Tolkar jag detta rätt är det en mätning som ska pågå 12 månader? Är ju inte så sugen på att ha räntan på byggkrediten så länge så hoppas någon har en bättre lösning.
Vår KA har varit helt hopplös och varit mer ute efter att sätta dit oss än att hjälpa oss så vill inte fråga honom. Även förekommit fakturering av besök som inte skett eller att dokument har skickats till byggnadsnämnden men inte oss osv.
Kommunen har dock varit väldigt hjälpsamma.
Mvh Andreas
Klicka här för att svara