hahalj
Vi behöver göra något åt ventilationen i huset. Har idag endast självdrag med badrums- och köksfläkt samt dåligt tätade fönster. Huset är två våningar med källare, total boyta ca 160 kvm. Vi är fyra personer i hushållet. I badrummet på entréplan sitter en PAX-fläkt som bara är på när lampan lyser, annars avstängd. På WC på övre plan sitter en ventildon för frånluft genom självdrag.

Hur stor luftomsättning ska man räkna på behövs med dessa förutsättningar?

Jag skulle kunna sätta in två st PAX Passad Multi i resp. badrum och WC som ansluter till befintliga ventilationsrör som går upp genom murstocken. Dessa skulle kunna köra med konstant lågfart och full fart på timer med fukt- och belysningsstyrning. Kapaciteten är 95 kbm/tim men det är väl i full fart antar jag? Då skulle de i lågfart klara ca 30 kbm/tim (1/3). Med två stycken sådana skulle man då ha konstant ca 60 kbm/tim, räcker det till vårt hus?

Vi har också fyra kattvindar på övervåningen, där skulle man åtminstone i två av dem direkt i ytterväggen kunna sätta in nån annan typ av frånluftsfläktar med konstant lågt varvtal för att förbättra omsättningen om det behövs.

Vad tror ni?

Hej.

Citerar vad socialstyrelsen anser är minimikrav för godtyckligt luftombyte.

I bostäder bör det specifika luftflödet (luftomsättningen) inte understiga 0,5 rumsvolymer per timme (rv/h). Uteluftsflödet bör inte understiga 0,35 liter uteluft per sekund per kvadratmeter (l/s per m2) golvarea eller 4 l/s per person.
Sen finns det ha olika riktvärden för specifika rum som toalett/badrum samt kök och garderober m.m.

• Bad - Grundflöde 10 l/s för mindre badrum än 5 m2. 10 l/s + 1 l/s för varje m2 över 5 m2.
  • WC - 10 l/s
  • Sovrum - 4 l/s per person.
  • Kök - Grundflöde 10 l / s + möjlighet till forcering

En snabb uträkning ger att 60 m3/h ger bara 17 l/s vilket inte är tillräckligt i ert fall om man skall gå efter socialstyrelsens råd. Det är svårt att veta vad ni behöver för luftombyte med hänsyn till rumsvolym, men 0,35 l/s x 160 m2 = 56 l/s.

Får man fråga hur ni vet att ni måste göra något åt ventilationen? Känner ni er trötta och hängiga eller har ni hög luftfuktighet inomhus?

hahalj
Vi flyttade in i höstas och det står dels som en anmärkning i besiktningen att ventilationen behöver förbättras, dels känner vi det framförallt i vårt sovrum att luften är stillastående och syrefattig på morgonen. Dock ingen onormal trötthet och inga fuktproblem nånstans.

Man kan ju kanske börja med fläktarna i badrum och WC och bygga ut efterhand. Oavsett hur lite vi ökar flödet så blir det ju till det bättre.

Vilken värme har ni i dag ?

hahalj
Luft-vatten och kompletterande luft-luft.
Kan tillägga att det inte är helt tätt i huset om man säger så, de flesta fönster är dåligt tätade, det finns springor vid golv och tak som gör att i vissa rum känns vinddraget speciellt på vintern. Detta kommer vi successivt bygga bort så huset kommer bli tätare med tiden. Kommer därför bli viktigare att vi får en ordnad till- och frånluft i takt med detta.

Till Thermias luft/vatten kan man köpa en återvinnings enhet som ventilerar huset annars funkar en fläkt på taket utan återvinning också.

hahalj
Nä, har en Daikin av 2008 års modell, har inte sett att det finns återvinning av frånluft som en option till den. Fläkt på vinden eller taket ja, nu är det ju så att ventilationsrören inte är enkelt åtkomliga, de sitter inne i murstocken på nåt sätt, jag vet inte hur de gjort i detalj där. Vet inte hur man skulle få till det med en fläkt på denna till rimlig kostnad. Går det?

Det bästa är ju om det går att få till både från samt till luft men då måste det ju gå att dra rör till i stort sett alla rum man vill ha till luft i sovrum och gärna grova rör så att man får ett tyst system.

hahalj
Tilluft ordnar vi med friskluftsventiler på strategiska platser, främst sovrummen.

Kommer nog inte behövas till att börja med. Får du bara undertryck i huset kommer luften in lättaste vägen kan bli via golven fönstren eller via ventilerna. Har nyligen satt in frånluft vent och det gör stor skillnad framförallt när det inte är så kallt ute för under kallaste vintern funkade självdraget bra men inte den här tiden på året. Men har märkt att det här med att styra vart luften ska komma in i huset inte är så enkelt och då tror jag ändå vart hus är hyffsat tätt men det blir bättre luft i alla fall.

hahalj
Ja, så kan det ju bli. Därför sätter vi in frånluftsfläktarna först och ser hur det blir. Den stora frågan är om det kommer räcka med två badrumsfläktar som jag skrev tidigare, men oavsett så behöver jag sätta in en fläkt på wc:t på ovanvåningen.

• Gilla
dank
  • Laddar…
Badrumsfläktar drar ut bra med luft problemet brukar vara att dom låter en del men jag tror ni får ok vent med dom igång.

hahalj
Jo det är ju just det. Pax pallad anges till runt 20 dB, svårt att veta vad det innebär i praktiken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.