70 329 läst ·
377 svar
70k läst
377 svar
En väldigt långdragen tråd om ett hyvelbänksbygge...
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Den mindre modellen som används på tex mekanisk verkstad heter filklove 
Fortsätter off topic. Det sitter ett A2-järn i hyveln. Det är ett bra nötningståligt stål men har nackdelen att det kräver en brynvinkel på minst 32 grader. Stålet har granska stora martensitpartiklar som lossnar när eggen börjar bli slö och då ger en taggig egg som ger ränder. Man behöver alltså bryna bladet strax innan man inser att man behöver göra det.Daniel_N skrev:O
Problemet jag har är att stålet inte håller så länge när jag hyvlar av i 90 grader. Det blir fort en trött egg, vilket visar sig som horisontella streck på ändträet. Testade att slipa om från 25 (original) till 30 grader med förhoppningen att eggen skulle bli lite kraftigare men tycker inte att det blev så mycket bättre. Det är inget del på slipning, bryning, eggen är otroligt vass när den är nybrynt. Stålet sitter fast ordentligt i hyveln. Tips?
Jag slipar alla mina hyveljärn i 25 gradet och bryner i 35. Det ger tillräcklig släppvinkel i en Baileyhyvel. När det gäller stöthyvlar skrev jag lite på hyveldoktorn.se senast jag kom mig för att uppdatera bloggen
/B
Det gör även Sjöbergs
http://webshop.sjobergs.se/product_info.php?cPath=3&products_id=490
http://webshop.sjobergs.se/product_info.php?cPath=3&products_id=490
Ok blev lite produktutveckling idag efter att Jac var här och kom med input. Dels behövdes filklämman fästas bättre i bänken, vilket ju inte är ett problem i en hyvelbänk, men lite svårare på mitt bord. Dels behövde gångjärnet sitta ihop i botten. Dels hade det varit bra om käftarna hade några fjädrar eller liknande som drog ihop dem. Och så hade det varit bra att spänna fast saker ännu snabbare. (Jac hade många krav som väntatDaniel_N skrev:Blev ett första steg mot en bänk idag! Typ. Tillverkade en "krokodil", vet inte vad de heter egentligen. Har saknat en sådan länge. Befintliga bordet är bra att spänna i, fast just små stycken på högkant är den inte så kul till. Denna krokodil kan såklart användas till den kommande hyvelbänken också. Eller så funkar den så bra med befintlig bänk att hyvelbänken blir ännu mer fördröjd... Ber om ursäkt för kvaliten på första bilden, autofokus på mobilens "rättvända" kamera är kass. Övriga bilder tagit med den andra kameran, inte helt ergonomiskt haha.
[bild]
Hade inget vettigt gångjärn för ändamålet, men hade som tur var en vertikalfräsNu blir det till att olja den ikväll och sen börja använda den och komma på alla fel jag gjorde innan det är dags att tillverka version 2
Den är gjord i bok och björkplywood, lädret från ett gammalt bälte, lite uppruggat, ger bra grepp.
[bild]
[bild]
Steg 1 var att få fast den i bänken. Försänkte 2 st M8 skruv samt 2 st T-muttrar på baksidan. Dessa vill gärna "snurra" runt på skruven och tar därför någon sekund att få i spåret. När de väl är i sitter det perfekt, skruvarna behöver ej spännas, i kombination med den liggande stoppen på utsidan sitter det perfekt tills man spänner. Länge fram tänker jag att jag bytar ut de två t-muttrarna till en stor t-mutter med två hål som finns att beställa, då kommer den inte att kunna snurra och det kommer att gå änu snabbare att sätta upp filklämman. Borrade håler med rätt c-c avstånd för det. Köper sådant på CAP alu profiles.
Steg 2 var att få ihop gångjärnet permanent. Hade inte tänkt att det skulle sitta ihop i den ursprungliga designen, men det blev inte så bra som jag hade tänkt. Funderade först på något gummiband runt men det kändes kasst. Då tänkte jag dra en skruv m mutter rakt igenom. Tyvärr hade jag satt träskruvar för att hålla respektive del av gångjärnet ivägen (se bild i föregående post). Kan ju iofs ta loss dem o limma, men jag började med att sätta 3,5x15mm träskruv från varje sida istället. Funkar bra men rädd att det är för klent i längden. Håller det inte får jag limma fast gångjärnet och sen borra igenom för en genomgående skruv+mutter.
Steg 3 blev att ersätta de två skruvtvingarna med en snabbtving. I kombination med skruvarna för att hålla filklämman till bordet blev det otroligt stabilt och det finns inget behov av att skruva fast hårdare + att det går väldigt snabbt att spänna.
Kombinationen av snabbspänare och ihopskruvat gångjärn gjorde att jag inte behöver ha några fjädrar som drar ihop käftarna, det är väldigt lätt att positionera ämnet och spänna fast det ändå.
Slutsats: Verkar blir bra, känns smidigt med aningen tveksam om hur det håller i längden med de klena skruvarna i gångjärnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Bonus; Jag får någon nytta av snabbspännarna för festool-skena som jag ändå inte gillar att använda till något annat.
I dag fick jag ett ryck och gjorde klart den fotmanövrerade framtången.
Skrotade alla fantastiska idéer om avancerade länkarmssystem. En enkel vinklad hävarm med en kort rak mellandel som tar upp cirkelrörelserna fick duga.
Testade funktionen på ett sidoljus
Den fungerar lika bra som baktången
. Kul hobbyprojekt och roligt att den verkligen går att använda.
En bild på hela bänken.
Det finns stora brister. Den är lite för lätt. Underredet kan vara lite större. Alla sammansättningar är inte gjorda för att hålla i evighet. Jag har inte lagt någon omsorg om design eller på finputs.
Ironin i det hela är att jag själv inte använder hyvelbänk. Den tar upp plats som jag behöver till annat.
Därför skulle det vara roligt om någon forummedlem vill "låna" bänken och testa den. Vill förstås få rapporter om hur den fungerar. Speciellt om den inte gör det
. Vad går sönder?
Baktången har jag haft lite nytta av. Spänner fast slipstöd för att putsa lister. Föralldel ett litet hyvelmoment på denna list före sandning.
Så
Vad säger ni? Någon som vill ha bänken över sommaren?
Mvh Findus
Logga in
Skapa konto
Skrotade alla fantastiska idéer om avancerade länkarmssystem. En enkel vinklad hävarm med en kort rak mellandel som tar upp cirkelrörelserna fick duga.
Logga in
Skapa konto
Testade funktionen på ett sidoljus
Logga in
Skapa konto
Den fungerar lika bra som baktången
En bild på hela bänken.
Logga in
Skapa konto
Det finns stora brister. Den är lite för lätt. Underredet kan vara lite större. Alla sammansättningar är inte gjorda för att hålla i evighet. Jag har inte lagt någon omsorg om design eller på finputs.
Ironin i det hela är att jag själv inte använder hyvelbänk. Den tar upp plats som jag behöver till annat.
Därför skulle det vara roligt om någon forummedlem vill "låna" bänken och testa den. Vill förstås få rapporter om hur den fungerar. Speciellt om den inte gör det
Baktången har jag haft lite nytta av. Spänner fast slipstöd för att putsa lister. Föralldel ett litet hyvelmoment på denna list före sandning.
Logga in
Skapa konto
Så
Vad säger ni? Någon som vill ha bänken över sommaren?
Mvh Findus
Redigerat:
Daniel slängde ur sig en undran om fotmanövrerade tänger i början av tråden. Det fick i gång fantasin :O sedan gick det inte att släppa. Nu har jag fått det ur systemet
och lärt mig massor.
Kanske jag förser min nuvarande bänk med fästanordningar för dörrar på sidorna så att jag kan ställa dem på högkant för infräsning av lås och gångjärn.
Det ynkliga sidoljuset har fyra gångjärn, kantreglar, elslutbleck, karmöverföring, hellångt infällt brytskydd, fals på två sidor, sågspårslist och borstlist. Fungerande, enkla, spännanordningar kan man kanske motivera att lägga tid på
. Det är många moment på dörrar.
@Skooda... skicka PM så bokar vi en tid.
Mvh Findus
Kanske jag förser min nuvarande bänk med fästanordningar för dörrar på sidorna så att jag kan ställa dem på högkant för infräsning av lås och gångjärn.
Det ynkliga sidoljuset har fyra gångjärn, kantreglar, elslutbleck, karmöverföring, hellångt infällt brytskydd, fals på två sidor, sågspårslist och borstlist. Fungerande, enkla, spännanordningar kan man kanske motivera att lägga tid på
@Skooda... skicka PM så bokar vi en tid.
Mvh Findus