Jag tror jag håller på att bli VANSINNIG på inkompetens.
Okay man har undersökningsplikt vid förvärvande av fastigheter, men samtidigt när man får höra ifrån säljaren att det är byggt i andan av byggnadsvård så får man också tillåta sig att ha tilltro till vederbörande.
Men nu till det som ändå hittills har åtgärdats och det är att med hjälp av ett antal spännband dragit ihop hammarbanden vilket medfört att nocken har rest på sig och väggarna rätats upp till från som värst lutat ca 45 mm på en sträcka av en meter till som mest nu ca 15 mm. Och detta har möjliggjorts med att enbart dra ur eller kapat spikarna som med hjälp av plyfaskivorna håller ihop hanbjälke och överarm. (Spikarna består av TRÅDSPIK!)
Men det som jag gärna och med tacksamhet vill få in tips på är om det kan finnas andra och enklare lösningar än den jag sitter med för närvarande? Hoppas att illustrationen är hjälpsam.
Med vänlig hälsning, Masen
Okay man har undersökningsplikt vid förvärvande av fastigheter, men samtidigt när man får höra ifrån säljaren att det är byggt i andan av byggnadsvård så får man också tillåta sig att ha tilltro till vederbörande.
Men nu till det som ändå hittills har åtgärdats och det är att med hjälp av ett antal spännband dragit ihop hammarbanden vilket medfört att nocken har rest på sig och väggarna rätats upp till från som värst lutat ca 45 mm på en sträcka av en meter till som mest nu ca 15 mm. Och detta har möjliggjorts med att enbart dra ur eller kapat spikarna som med hjälp av plyfaskivorna håller ihop hanbjälke och överarm. (Spikarna består av TRÅDSPIK!)
Men det som jag gärna och med tacksamhet vill få in tips på är om det kan finnas andra och enklare lösningar än den jag sitter med för närvarande? Hoppas att illustrationen är hjälpsam.
Med vänlig hälsning, Masen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Sånt här är ju aningen svårt över internet även för nån som kan sånt här (dvs inte jag) men kan inte du hitta någon kontakt i telefon som kan hjälpa på plats? Om än bara med idéer?
Är målet bara att få en funktion i takstolen kan du stoppa dit underarmar och bygga "vanliga" takstolar av det men vill du behålla vindsutrymmet öppet blir det kanske mer komplicerat att få bort trycket utåt.
Tror du lösningen generellt är rätt och det är bara utförandet på sammanfogningen som är galen så kanske det räcker att gå takstol för takstol med vajerspel och göra om dom. Mer trä, större plyfa, mer spik OCH lim(!!!!!) kanske räcker....
Plyfarutorna är faktiskt helt galet gjorda i o m att all kraft vill dra isär skarven......
(Bara lösa idéer från en som egentligen inte borde yttra sig om sånt här)
Är målet bara att få en funktion i takstolen kan du stoppa dit underarmar och bygga "vanliga" takstolar av det men vill du behålla vindsutrymmet öppet blir det kanske mer komplicerat att få bort trycket utåt.
Tror du lösningen generellt är rätt och det är bara utförandet på sammanfogningen som är galen så kanske det räcker att gå takstol för takstol med vajerspel och göra om dom. Mer trä, större plyfa, mer spik OCH lim(!!!!!) kanske räcker....
Plyfarutorna är faktiskt helt galet gjorda i o m att all kraft vill dra isär skarven......
Redigerat:
Bästa svaret
Hissa med tex skruvstämp på punkterna där hanbjälken möter högbenet. Helst på alla punkter samtidigt. Sen behöver du förstärka taket. Nya kraftigare takstolar mellan varje och /eller längsgående limträ
(2st)vid hanbjälken eller i nock.
(2st)vid hanbjälken eller i nock.
Vet inte om jag korrekt uppfattar problemet, men det går inte att montera en lång balk mitt under alla hanbjälkarna i husets längdriktning som man sedan placerar några lodräta stolpar med kraftiga kuggstångsdomkrafter under och vevar upp alla takstolar som en enhet?
Tackar för viljan att hjälpa till. Det värdesätts högt och även om inte kunskapen finns så tar jag tacksamt emot förslag. Plyforna är som jag ser det alltför klena, och där tror jag största boven är tillsammans med spiken som är alltför mjuk och klen, och alltför få. Virket är av riktigt god kvalitet för övrigt så dimensionen är jag övertygad om att är tillräcklig.Rickard. skrev:
Sånt här är ju aningen svårt över internet även för nån som kan sånt här (dvs inte jag) men kan inte du hitta någon kontakt i telefon som kan hjälpa på plats? Om än bara med idéer?
Så får jag bara upp hanbjälken i ursprungsläge så kan det räcka och det tillsammans med större och bättre plyfa med ankarspik plus lim så blir det troligtvis med säkerhet bra.
Produkter som diskuteras: "ankarspik"
Ankarspik
Ankarspik är speciellt designade för infästning av beslag, vilket gör dem till ett utmärkt verktyg för att säkra och förstärka byggkonstruktioner.
Läs mer
Tackar för tipsen Karl-Ove👍Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Tanken har funnits där att ta till denna metod, men jag tror tyvärr att golvbjälklaget ger med sig mera än att det lyfter högbenet. Tanken med längsgående limträ vid hanbjälksändarna är en idé att bearbeta. Ca 13, 5 meters längd bara som på något vis ska bearbetas och det känns lite övermäktigt även om det skulle vara lättare än en uppe i nock.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Ett bra knep här på forumet för att få igång trådar är att skriva vad som helst, när första inlägget är besvarat kommer nästan alltid mer.
När jag tittar på det och funderar på krafterna så blir största felet för mig att plywooden inte går över skarven där högsta dragkraften blir och regeln som du föreslog i första inlägget borde väl också hjälpa att motverka detta så vi är kanske överens om detta.
Bilder är inte på något sätt en ritning hur plyfan bör göras utan bara en förklaring hur jag tänker.
När jag tittar på det och funderar på krafterna så blir största felet för mig att plywooden inte går över skarven där högsta dragkraften blir och regeln som du föreslog i första inlägget borde väl också hjälpa att motverka detta så vi är kanske överens om detta.
Bilder är inte på något sätt en ritning hur plyfan bör göras utan bara en förklaring hur jag tänker.
Tackar ”lärjungen”lärjungen skrev:
Också en idé att beakta. Problemet ligger i att jag inte vill äventyra golvbjälklaget och då blir tvungen att ha en lång balk att ha som underlag för domkrafterna. Men det är kanske där jag hamnar till slut likväl. 😮💨Men det blir i alla fall mindre påfrestningar på golvet då det blir närmare väggarna som trycket hamnar.
Det går inte att öppna upp bjälklaget då så du kan få dit en permanent pelare i varje ände som håller upp en balk? Rent spontant känns det som en bättre lösning än att bara lyfta och försöka förstärka där man tror att det behövs.
Tackar Matti👍Matti_75 skrev:
Både och kan jag säga då det är bitvis vägg med uppmurad leka upp till golvloftet med ca halva längden på väggens totala längd. Resten är i trä med resterande vägglängd. Det finns tyvärr ingen ritning på bygget men troligtvis och förhoppningsvis så är det hela stående väggreglar i alla fall. Som tur är i alla fall att golvbjälkarna håller ihop huset.
Dragstång är nog det som kommer att ersätta spännbanden framöver även om det kommer att bli hinderlöpning över dessa. 🤕😉
Det kanske blir aktuellt att göra en förstärkning med förstorat högben fram till hanbjälken då avståndet på hanbjälken kanske är i kortaste laget, men det kanske prioriterades gånghöjd på loftet och därav denna korta längd. Jag bör nog kolla med en konstruktör vad som är lämpligaste åtgärd.
Tackar ”useless”useless skrev:
Om jag fattar rätt så innebär förslaget att från gjutet golv ställa en pelare som håller upp balken i nick så ser jag att detta blir ogörligt på grund av det omfattande arbetet med enbart stolparnas placering. Samt att få in en balk som läggs på stolparna. Denna metod skulle kräva en rivning av tak och då är det lika bra att göra om från början och göra rätt. Kan tilläggas att det är en port på gavel under nock också.
Kanske missförstår förslaget men tar tacksamt emot ett förtydligande/utvecklande eller annat tips👍. Även spontana tips kan vara värdefulla då man behöver lite tankar utanför lådan ibland.
Du har väl bärande väggar i våningen under som kan ta lasterna.Noramasen skrev:
Tackar ”lärjungen”
Också en idé att beakta. Problemet ligger i att jag inte vill äventyra golvbjälklaget och då blir tvungen att ha en lång balk att ha som underlag för domkrafterna. Men det är kanske där jag hamnar till slut likväl. 😮💨Men det blir i alla fall mindre påfrestningar på golvet då det blir närmare väggarna som trycket hamnar.