Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Statistiken talar rakt emot din åsikt här.
Jag orkar inte söka reda på statistiken själv. Kan du länka till den? Vore spännande att se vad de har för underlag och jämförelse.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vi har en massa gamla goa fina trådar i detta ämne där vi dels belyst den lite smått absurda behörighetsmodell som än lever kvar och dels varit tydliga att det heller inte handlar om att släppa folk lösa utan kunskaper.

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Din och dina kollegors åsikter har vi också redan hört ganska ofta. Du kan säkert visa upp exempel på "fulel" men det gäller att sätta en global siffra på detta. Jag tror säkert det går att hitta ungefär lika många exempel på "fulel" bland yrkespersonerna. Sedan får man beakta hur det skulle bli om det fanns lättbegriplig information om hur man göra mindre avancerade elinstallationsarbeten. Du behöver nog inte vara orolig för att bli utan jobb.

Jag är inte rädd om mitt jobb, jag jobbar inte ens i branschen längre.
Det var ett svar på ansikten att behörighetssysemet borde göras om.

Jag läste lite om allt kämp och vilka ersättningsnivåer ni läkare har i denna tråden. Jag har suttit och reflekterat lite över detta och jämfört med min egna situation. Jag är en självlärd programmerare och är idag efter många års erfarenhet i branschen IT-chef med lite personal under mig. Jag har ingen högskola utan bara gymnasieprogrammet bakom mig rent formellt. Jag har alltså jobbat mig uppåt och inte tagit direkt några större risker med dyra utbildningar eller liknande. Jag jobbar idag i en mellanstor stad och ligger på strax under 50' i månaden. Det känns som ni läkare har lite för lite i ersättning om man lägger med alla de år som ni pluggar och har betydligt längre inkomster. Ni har ju studieskulder som ska betalas av också.

Sorry om detta blev lite offtopic men jag kände att jag var tvungen att ventilera lite.

• Gilla
Skånematte och 1 till
  • Laddar…
För mig får elektriker ta betalt vad dom vill...
Men inte samtidigt stödja en lagstiftning som skapar monopol på jobb man inte ens vill ha.

• Gilla
Skånematte och 8 till
  • Laddar…
Superintressanta jämförelser. Jag är ingenjör och tjänar tillräckligt för att vänstern ska anse att jag är högavlönad i alla fall och min respektive likaså. Vi gör allt vi kan själva och räds inga branschstandarder då vi anser oss tillräckligt smarta för att kunna följa enkla instruktioner. Vi har inte råd att ta hem en elektriker eller målare för något småjobb enligt oss själva (det känns för dyrt helt enkelt, klart vi kan betala en faktura på några tusenlappar).

Jämförelsen mot sjukvård och läkemedel är också högintressant eftersom jag själv gärna självmedicinerar. Senast idag kliade det i fingrarna på att klicka hem läkemedel från utlandet för att jag tycker att det är urlöjligt att besöka en vårdcentral för triviala åkommor (men jag gör det inte för att jag är rädd för dåliga läkemedel). Jag har stor respekt för sjukvården och har varit sjuk på riktigt och fått avancerad sjukvård med otaliga sjukhusbesök, men förstår knappt varför vårdcentraler ens finns. En sjuksyrra på telefon skulle räcka för mitt behov om jag inte behöver läkarvård på riktigt. Drar mig även för appdoktorerna trots att jag har gratis via sjukvårdsförsäkringen.

Jag är med andra ord lika sugen på att anlita läkare som elektriker. Kan jag åtgärda själv så gör jag det. Men samtidigt ser jag inte att folk anlitar mig i mitt yrke för att de tycker att det är kul heller.

• Gilla
Chaly och 1 till
  • Laddar…
Ett sätt att minska riskerna med att koppla elen själv skulle kunna vara att gå över mer till 24V. All belysning och mycket annat skulle man då med låg risk kunna installera själv. Matningen med 24V skulle kunna vara centralt.
Övriga förbrukare skulle kunna vara mer reglerat, t.ex spis.

A Andreas_jti skrev:
Ett sätt att minska riskerna med att koppla elen själv skulle kunna vara att gå över mer till 24V. All belysning och mycket annat skulle man då med låg risk kunna installera själv. Matningen med 24V skulle kunna vara centralt.
Övriga förbrukare skulle kunna vara mer reglerat, t.ex spis.
Det skulle dock fördyra den initiala installationskostnaden och du skulle behöva ett eget 24V system samt tillhörande transformator. Problematiken med spänningsfall skulle också öka.

Lugnt, reglerna täcker i princip in detta också. Du får installera något som är över 50V, 10A eller 500W.

J Behörig Installatör skrev:
...Problematiken med spänningsfall skulle också öka.
Gäller det enbart belysning så är ju LED "räddaren" i det här sammanhanget.

J JBa skrev:
Jag orkar inte söka reda på statistiken själv. Kan du länka till den? Vore spännande att se vad de har för underlag och jämförelse.
Här har du en som pekar ut helt andra orsaker än just fulel: https://www.byggahus.se/forum/threads/sa-ofta-brinner-det-pa-grund-av-el.322964/

Annars är det bara att söka på fulel, elsäkerhet och annat här på BH så får du flera artiklar att kika i.

Jag hittar inte den jag specifikt tänkte på, men denna är god nog.
Kort sagt; de flesta människor är kloka nog att inte göra saker själv som de inte har en susning om hur de skall göra om saken som skall göras kan orsaka fara. De flesta av oss har bilar som går att köra i 200 km/h, men väldigt få av oss gör faktiskt detta. Varför? Vi i ser våra begränsningar och vill inte utsätta oss för fara. Jag hävdar att de flesta som kopplar själv, de tar också reda på hur det skall göras för att vara säkert. Jag lutar mig i den tankegången mot de låga olyckstalen vi har.

Redigerat:
  • Gilla
Skånematte och 3 till
  • Laddar…
Räkna ärligt på kostnaderna - jag är egen företagare (eftersom ytterst få vill anställa en civilingenjör 50+ med anständiga villkor). Det vore betydligt bekvämare och säkrare att vara anställd, stavas tulipanaros.

Debitera kunden 2 750:-

MOMS 550:- därav

Material, höfta till med 500:- (uttag, ledning, säkring, klammer, del i anskaffningsresa etc)

Betala för revisorn, programvaror, tiden vid datorn för materialet, fakturan, rot-anmälan, rot-betalningen, fakturabetalningen... 10%; 170:-

Låt firman gå med någon liten vinst, säg 5% (annars blir bla. skatteverket sura; förtäckt hobby...) 75:- - Håller det hela vägen så får firman betala 22% skatt på detta, resten går att ta ut för ägaren, endera, med begränsningar, till 26% skatt (jämför nedan) som utdelning eller som vanlig lön.

Ta nu ut höjd för att ha semester, och bli sjuk (arbetsgivaren, dvs du själv) betalar full lön i 9 dagar utan att kunna ta in ett öre när enmansföretagaren är sjuk. Första dagen får den anställde ingen lön. Ca 10 - 15% behövs för detta, räkna med 12%, blir då 175:- (Visst har vi världens bästa sjukförsäkring, va?)

Kvar att ta ut som lön är 1280:-

Detta belopp ger då bruttolönen ("100%") och dessutom skall det betalas "arbetsgivaravgift" med 31,42% på utbetald bruttolön. I pengar är alltså 131,42% = 1280:-, och därmed är bruttolönen =
974:-.

På detta skall sedan arbetstagaren (= jag själv) betala inkomstskatt innan det finns pengar i handen att gå och betala limpan, eller vårdcentralen, med.

Räkna med månadslön på 35 000:-, och kolla i skattetabellen (jag hamnar i "tabell 33"). Där blir det knappa 26% i skatt (tabellen tar hänsyn till jobbskatteavdrag, grundavdrag och vad det nu allt heter).
Av 974:- blir det alltså ca 720:- i handen.

Hur lång tid fick jobbet ta; Tja skall jag jobba 170 h/månad och få 35000 (206:-/h) före skatt krävs det att jobbet klarades av på 4h45', men då skall kalendern vara smitfull hela månaden som så många skrivit ovan.

Nettoeffekten är alltså att Kunden betalade 2 750:-, Montören fick 720:-, Staten kräver 1110:-. Resten, 920:- är utsmetade på ett antal andra mottagare, som man i praktiken inte kan, får eller vågar vara utan.

Notera att jag inte tagit upp "allt", egentligen kan min kalkyl över kostnader som behöver täckas före löneuttag utökas med kostnad för bil, verktyg, fortlöpande utbildningar (exempelvis ESA-kurs och HLR-kurs vart 3:e år), köpa standarddokument (vilket idag är en betydande kostnad, jämfört med "förr" när man köpte en grön pärm som gällde i 15 år), avsätta tid för att läsa standarden, göra och följa upp egenkontrollprogram etc etc, och som grädde på moset, betala en företagsförsäkring och kostnaden för att få ha ett konto på banken. Jag har fortfarande ingen firmalokal alls - material måste i denna kalkyl förvaras i garaget, och bokföringen skötas i ett hörn av vardagsrummet...

Varför har jag gjort mig besväret med denna långa uppräkning?

- Jag vill gärna att fler får reda på verkligheten för den som "är sin egen"

- Jag vill gärna visa att vi i Sverige (och säkert i många andra länder också) har skapat system som är alldeles för komplicerat, övertungt. Det gäller väldigt många verksamheter (sjukvården inte att förglömma!) där det i exemplet ovan är 26% av kundens betalning som blir ersättning till den yrkesman som gör jobbet och 18% till material. 66% går alltså till något annat, och det kan jag inte känna som hög verkningsgrad.

- Ni som är anställda, fundera på hur bra sjukförsäkringen egentligen är för "de rika, av en del kallade: kapitalistsvin, dvs de som tvingas ha egen firma för att kunna jobba och få någon lön alls. (Några ledtrådar: Max ersättning är 80% av 98% av lönen, dock max 774:- per dag. - detta gäller alla, såväl anställda som egna företagare. Maxbeloppet motsvarar alltså en lön av ca 30 000:- i månaden, men den som tjänar mer betalar fulla avgifter på hela inkomsten trots att erättningen stannar vid detta tak).

Om man jobbar en enda dag blir det en ny karenstid där "arbetsgivaren" står för lönen i 9 arbetsdagar. Skatteverket kräver rapport för lön och MOMS varje/var 3:e månad (även om det står 0 (noll) i alla rutor, (att missa MOMSen 1 dag kostar 625:- i avgift...). Att lämna in detta är rent formellt att arbeta i sin firma, och skall alltså ge 2 veckor utan ersättning, tala om att fusk är nödvändigt för att överleva!

• Gilla
Flowerpower och 13 till
  • Laddar…
Här har du en som pekar ut helt andra orsaker än just fulel: [länk]

Jag hittar inte den jag specifikt tänkte på, men denna är god nog.
Kort sagt; de flesta människor är kloka nog att inte göra saker själv som de inte har en susning om hur de skall göra om saken som skall göras kan orsaka fara. De flesta av oss har bilar som går att köra i 200 km/h, men väldigt få av oss gör faktiskt detta. Varför? Vi i ser våra begränsningar och vill inte utsätta oss för fara. Jag hävdar att de flesta som kopplar själv, de tar också reda på hur det skall göras för att vara säkert. Jag lutar mig i den tankegången mot de låga olyckstalen vi har.
Så vad är problemet? Vi gör inte mer än vad vi kan och anlitar elektriker som tar betalt för sitt arbete. Vad har det med eventuellt behörighetstvång och statliga begränsningar vad vi som individer får göra?

Det finns lag som begränsar hastigheter vi får köra på vägarna med ett statligt monopol kring vilka och vilka situationer hastigheten får överträdas.

Handlade inte tråden om att TS inte ansåg det rimligt att denne var tvungen att jobba 11timmar för en tjänst TS köper på den fria marknaden?

S Saxdaling skrev:
Om vi inte är beredda att betala våra skatter så kan vi ju skippa all samhällsbetald sjukvård. Då behöver du inte räkna mer eftersom du blir arbetslös!
Nej, vi kan få en bra sjukvård även med lägre skatter. Det är en missuppfattning att det måste till skyhöga taxor för det. I så fall är det väl typ rena missären i Holland, Belgien eller schweiz.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
J JBa skrev:
Så vad är problemet? Vi gör inte mer än vad vi kan och anlitar elektriker som tar betalt för sitt arbete. Vad har det med eventuellt behörighetstvång och statliga begränsningar vad vi som individer får göra?

Det finns lag som begränsar hastigheter vi får köra på vägarna med ett statligt monopol kring vilka och vilka situationer hastigheten får överträdas.

Handlade inte tråden om att TS inte ansåg det rimligt att denne var tvungen att jobba 11timmar för en tjänst TS köper på den fria marknaden?
Jag bemötte ditt uttalande om att det var tryggt med begränsningarna och att (som jag tolkade dig) det skulle gå illa om de lättades.

Absolut handlar tråden om att TS och en del andra av oss anser att det är orimligt att arbeta så mycket för att betala montering av ett eluttag.

Jag bemötte ditt uttalande om att det var tryggt med begränsningarna och att (som jag tolkade dig) det skulle gå illa om de lättades.

Absolut handlar tråden om att TS och en del andra av oss anser att det är orimligt att arbeta så mycket för att betala montering av ett eluttag.
Helt rätt, fel av mig. Samtidigt är jag av åsikten att vi håller oss inom de begränsningar som finns och undviker att kliva för långt från gränsen. Flyttas begränsningen flyttas också gränsen.

Småjobb kostar och är svåra att planera och effektivisera. Det borde TS som läkare som jobbat på mottagning inse och jag ser inte varför TS anser att elektrikern ska hantera det annorlunda än resten av arbetslivet gör. Tid kostar pengar. Även kunskap och erfarenhet kostar. Tillgänglighet likaså. TS får väl använda sin konsumentmakt och köpa tjänsten av en billigare aktör. Jag tycker TS resonemang är provocerande.

• Gilla
OveRa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.