J JBa skrev:
Helt rätt, fel av mig. Samtidigt är jag av åsikten att vi håller oss inom de begränsningar som finns och undviker att kliva för långt från gränsen. Flyttas begränsningen flyttas också gränsen.

Småjobb kostar och är svåra att planera och effektivisera. Det borde TS som läkare som jobbat på mottagning inse och jag ser inte varför TS anser att elektrikern ska hantera det annorlunda än resten av arbetslivet gör. Tid kostar pengar. Även kunskap och erfarenhet kostar. Tillgänglighet likaså. TS får väl använda sin konsumentmakt och köpa tjänsten av en billigare aktör. Jag tycker TS resonemang är provocerande.
No worries :)

Jag är av åsikterna jag presenterat i tråden; minst 90 % av all el I ett vanligt 1-2 familjhus kan alla som är normalhändiga utföra själva. Det är max två handfulla saker att hålla reda på för att göra det rätt. Detta borde alla kommuner erbjuda som kort utbildning på tex komvux. Det är liksom inte raketvetenskap.
Alla aktiva elektriker här på BH gör hjälteinsatser med att hjälpa människor till en vettig lösning, även om mycket av det blir fulel.

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Allt här handlar egentligen om att vi har ett perverst skattetryck.
Skatt på skatt flera ggr om ger merparten av dessa orimliga antal timmar ngn måste jobba själv gör att betala ett jobb vitt. Ev skillnad i lön är en piss i statskassan tyvärr.

Redigerat:
  • Gilla
CandyManX och 1 till
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Det enda jag reagerade på det var en bilkostnad på 170kr? Nog om det hade varit någon special bil eller lastbil eller liknande men det känns inte som om det behövs för att få med sig lite fjädrar, en borrmaskin, skruvmejslar, lite sladd och ett uttag. Utan i detta fall en helt vanlig skåpbil... Givetvis måste den betalas på något sätt men jag reagerade ändå på att det skrivs med.

Jag jobbar själv som dataingengör och framförallt med embedded programmering och vissa verktyg och licenser vi har kostar ju faktiskt mer än den bil som används av elektrikern. Vi skulle dock aldrig få för oss att lägga på en "verktygsavgift/licensavgift" eller liknande till en kund utan det är ju något som räknas ihop av allt annat. Dock är ju våra kunder inte privatpersoner utan andra företag så privatpersoner vill kanske ha lite mer transparens. Dock blir det för mig ganska löjligt då den bilen ganska snabbt kommer generera inkomst av sig själv till den avgiften men det kanske är det som är tanken?
Angående bilen så måste den separeras på fakturan för att inte vara underlag för ROT-bidrag. Skatteverket gillar inte att den kostnaden "bakas" in i timpriset.

K karlmb skrev:
Allt här handlar egentligen om att vi har ett perverst skattetryck.
Skatt på skatt flera ggr om ger merparten av dessa orimliga antal timmar ngn måste jobba själv gör att betala ett jobb vitt. Ev skillnad i lön är en piss i ststskassan tyvärr.
Nja. Se vad som hände när restaurangmomsen sänktes. Det tog inte en mikrosekumd så hamnade de pengarna i fickorna på restaurangägarna istället för billigare mat till oss. Inte oväntat I mina ögon.

• Gilla
Skånematte och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
No worries :)

Jag är av åsikterna jag presenterat i tråden; minst 90 % av all el I ett vanligt 1-2 familjhus kan alla som är normalhändiga utföra själva. Det är max två handfulla saker att hålla reda på för att göra det rätt. Detta borde alla kommuner erbjuda som kort utbildning på tex komvux. Det är liksom inte raketvetenskap.
Alla aktiva elektriker här på BH gör hjälteinsatser med att hjälpa människor till en vettig lösning, även om mycket av det blir fulel.
Problemet är om något händer. Det är ett lagbrott att utföra elinstallationer utan att vara "elektriker", dvs registrerad elinstallatör. Utbildningen är 3-år på gymnasium följt av lärlingstid på 1600h varav ytterligare ett par år innan man är fullbetald. En duktig "serviceelektriker" är man först efter ca fem års yrkesverksamhet.

Förstår inte varför en del säger att det är monopol.
Det finns ca 40.000 auktoriserade installatörer, det bör då finnas tusentals installationsföretag att vända sig till i teorin.

Monopol är när det finns ETT företag att använda sig till, och de kan då sätta upp vilktet pris de vill.

Tror inte våra myndigheter eller politiker kommer att göra någon lättare variant av auktorisation/behörighet för egnahemsägaren.
Varför ska de ändra systemet nu när behörighetssystemet nyss ändrats? prestige? eller är det så att det nuvarande systemet fungerar skapligt?
Elsäkerhetsverket har idag register och utför kontroll om än i begränsad omfattning.
Så långe "husägarna" motiverar med ekonomiska vinster, så har väl ESV svårt att se varför det ska ändras.
Om ESV vill ändra något så vill de förmodligen att säkerheten kan höjas. inte enbart att få "fler aktörer" att ha koll på.
Har svårt att se varför de skulle lätta upp en bestämmelse bara för att en del bryter mot den.
((off topic. Inte höjer Transportstyrelsen hastigheten på en sträcka för att nog många kör för fort))

Lika väl staten som vill ha in så mycket köpta tjänster som möjligt,
Tänk vid köpt elarbete. moms(på arbete och material), (skatt på företagets vinst) arbetsgivaravgift, skatt på anställds lön, moms vid inköp.
mot om man endast köper material själv. enbart moms på inköpt material.

Off topic
Jag tror så länge vi kan låna pengar till superlåg ränta så är staten nöjd på alla skatter de får in på det tjänster och varor vi konsumerar.

Gick det inte att få en ABL behörighet tidigare även om det fattades praktik? (var det försök minns ej).

Vad är dyrt?
När har man för låg lön som konsument?
Vad bestämmer vad en tjänst ska kosta?

Det kostar fortfarande att leva.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
M MSjostrand skrev:
Problemet är om något händer. Det är ett lagbrott att utföra elinstallationer utan att vara "elektriker", dvs registrerad elinstallatör. Utbildningen är 3-år på gymnasium följt av lärlingstid på 1600h varav ytterligare ett par år innan man är fullbetald. En duktig "serviceelektriker" är man först efter ca fem års yrkesverksamhet.
Och inte ens då är man auktoriserad/behörig. Det kräver ytterligare studier.

S Sackaros skrev:
Superintressanta jämförelser. Jag är ingenjör och tjänar tillräckligt för att vänstern ska anse att jag är högavlönad i alla fall och min respektive likaså. Vi gör allt vi kan själva och räds inga branschstandarder då vi anser oss tillräckligt smarta för att kunna följa enkla instruktioner. Vi har inte råd att ta hem en elektriker eller målare för något småjobb enligt oss själva (det känns för dyrt helt enkelt, klart vi kan betala en faktura på några tusenlappar).

Jämförelsen mot sjukvård och läkemedel är också högintressant eftersom jag själv gärna självmedicinerar. Senast idag kliade det i fingrarna på att klicka hem läkemedel från utlandet för att jag tycker att det är urlöjligt att besöka en vårdcentral för triviala åkommor (men jag gör det inte för att jag är rädd för dåliga läkemedel). Jag har stor respekt för sjukvården och har varit sjuk på riktigt och fått avancerad sjukvård med otaliga sjukhusbesök, men förstår knappt varför vårdcentraler ens finns. En sjuksyrra på telefon skulle räcka för mitt behov om jag inte behöver läkarvård på riktigt. Drar mig även för appdoktorerna trots att jag har gratis via sjukvårdsförsäkringen.

Jag är med andra ord lika sugen på att anlita läkare som elektriker. Kan jag åtgärda själv så gör jag det. Men samtidigt ser jag inte att folk anlitar mig i mitt yrke för att de tycker att det är kul heller.
Intressant åsikt, och jag håller helt med. Problemet är att det knappast är ett lagbrott att måla själv. Att utge sig för elinstallatör är därmed straffbart...

J Behörig Installatör skrev:
Och inte ens då är man auktoriserad/behörig. Det kräver ytterligare studier.
Precis. Inget att leka med.

JanneJanne123
M MSjostrand skrev:
Varför blir problemet automatiskt mindre när något händer och en elektriker har gjort installationen?

Dock har behörighetsftågan stötts och blötts i otaliga andra trådar som Bo nämnde tidigare, så det känns onödig att traggla om det här igen.

• Gilla
Johan _i_GBG och 2 till
  • Laddar…
M MSjostrand skrev:
Jag vet. Det är dock lagen det är fel på. Återigen; för att fixa hemma måste man inte vara en duktig serviceelektriker. Man behöver vara normalt händig och kunna hålla rätt max 10 saker. Det hade varit en bra lösning att tex tillåta egeninstallation följt av besiktning. Och nej, besiktningen KAN inte kosta mer än några hundralappar eller någon tusenlapp om det är en totalbesiktning på ett helt hus (jmf bilbesiktning). Trafiken dödar och skadar LÅNGT mer än elen gör. Lååååångt mer, men där är vi ok med en enkel billig översyn. De är inte bilmekaniker eller fordonsingenjörer.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Förstår inte varför en del säger att det är monopol.
Det finns ca 40.000 auktoriserade installatörer, det bör då finnas tusentals installationsföretag att vända sig till i teorin.

Monopol är när det finns ETT företag att använda sig till, och de kan då sätta upp vilktet pris de vill.

Tror inte våra myndigheter eller politiker kommer att göra någon lättare variant av auktorisation/behörighet för egnahemsägaren.
Varför ska de ändra systemet nu när behörighetssystemet nyss ändrats? prestige? eller är det så att det nuvarande systemet fungerar skapligt?
Elsäkerhetsverket har idag register och utför kontroll om än i begränsad omfattning.
Så långe "husägarna" motiverar med ekonomiska vinster, så har väl ESV svårt att se varför det ska ändras.
Om ESV vill ändra något så vill de förmodligen att säkerheten kan höjas. inte enbart att få "fler aktörer" att ha koll på.
Har svårt att se varför de skulle lätta upp en bestämmelse bara för att en del bryter mot den.
((off topic. Inte höjer Transportstyrelsen hastigheten på en sträcka för att nog många kör för fort))

Lika väl staten som vill ha in så mycket köpta tjänster som möjligt,
Tänk vid köpt elarbete. moms(på arbete och material), (skatt på företagets vinst) arbetsgivaravgift, skatt på anställds lön, moms vid inköp.
mot om man endast köper material själv. enbart moms på inköpt material.

Off topic
Jag tror så länge vi kan låna pengar till superlåg ränta så är staten nöjd på alla skatter de får in på det tjänster och varor vi konsumerar.

Gick det inte att få en ABL behörighet tidigare även om det fattades praktik? (var det försök minns ej).

Vad är dyrt?
När har man för låg lön som konsument?
Vad bestämmer vad en tjänst ska kosta?

Det kostar fortfarande att leva.
Fel, monopol är när det finns något hinder för fullständig konkurrens. Vid alla sorters monopoli eller monopsoni (som Sveriges sjukvård till stor del) så är det aldrig så att set blir ett jämnviktspris. Dvs elektriker får för mycket betalt pga deras skrå och vår eminenta läkare som startade denna tråd får inte tillräckligt betalt pga monopsoni.

Excel
J jonathanGubbe skrev:
Nu har ju marginalskatten absolut ingenting med detta att göra!
Det har ju tidigare i denna tråd konstaterats att en elektriker tjänar runt 33 000 - 35 000 SEK i månaden.
2018 låg gränsen för statlig inkomstskatt på 39 000 SEK i månaden så de som arbetar med dessa arbeten berörs överhuvudtaget inte av denna skatt och det kan då rimligtvis inte påverka arbetets kostnad.

Men med ditt resonemang så antar jag att nu när M, KD och SD:s budget har gått igenom och man slopat alla satsningar på miljö, jämställdhet och annat till förmån för sänkta skatter där statlig inkomstskatt infaller först vid 42 000 SEK i månadslön så är detta inte alls ett problem längre?
Idag kostar det en spottstyver att installera ett eluttag jämfört med i fjol nu när vi sänkt marginalskatten?

Sen om du lever på myten att det är så bra i andra länder utan skattefinansierad välfärd så kan du ju kolla vad det kostar att gå till läkaren i USA tex...

[länk]
[länk]

Vi har ju progressiv skatt i Sverige, läkaren betalar statlig skatt 20% samt värnskatt 5%. Det är delvis därför han måste jobba 11 timmar för att ha råd med elektrikern.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Varför blir problemet automatiskt mindre när något händer och en elektriker har gjort installationen?

Dock har behörighetsftågan stötts och blötts i otaliga andra trådar som Bo nämnde tidigare, så det känns onödig att traggla om det här igen.
Sorry -fel meningsuppbyggnad. Tanken är att inget farligt ska hända. Därför anlitar man en fackman.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Intressant jämförelse med bilbesiktning... Det är ju bara ett fåtal procent av alla olyckor som beror på bilen. I de flesta fall beror det just på den mänskliga faktorn.

• Gilla
MSjostrand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.