Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag vet. Det är dock lagen det är fel på. Återigen; för att fixa hemma måste man inte vara en duktig serviceelektriker. Man behöver vara normalt händig och kunna hålla rätt max 10 saker. Det hade varit en bra lösning att tex tillåta egeninstallation följt av besiktning. Och nej, besiktningen KAN inte kosta mer än några hundralappar eller någon tusenlapp om det är en totalbesiktning på ett helt hus (jmf bilbesiktning). Trafiken dödar och skadar LÅNGT mer än elen gör. Lååååångt mer, men där är vi ok med en enkel billig översyn. De är inte bilmekaniker eller fordonsingenjörer.
Om man kan "fixa elen" hemma genom att hålla rätt på max 10 saker så bör man i alla fall se till att man bor ensam i huset. El är inget att leka med, och som hemmafixare får man enligt lagen enbart byta ut brytare/uttag om man anser sig kunna.

• Gilla
Flowerpower
  • Laddar…
J Behörig Installatör skrev:
Jo det gick att få behörighet (AB) tidigare utan pra

Intressant jämförelse med bilbesiktning... Det är ju bara ett fåtal procent av alla olyckor som beror på bilen. I de flesta fall beror det just på den mänskliga faktorn.
Japp, jag tror det var så.när jag gick i gymnasiet.

Ungefär som fulelen :)

M MSjostrand skrev:
Om man kan "fixa elen" hemma genom att hålla rätt på max 10 saker så bör man i alla fall se till att man bor ensam i huset. El är inget att leka med, och som hemmafixare får man enligt lagen enbart byta ut brytare/uttag om man anser sig kunna.
Välkommen till forumet men du borde läsa lite inlägg för att skapa dig en uppfattning av vilken nivå kunskaperna ligger på här, diskussionen här förs men jämna mellanrum där konsensus är ungefär att dagens system är urbota dumt och borde göras om tex mer likt det system som finns i Holland (sök här och läs de diskussionerna)

• Gilla
MSjostrand och 1 till
  • Laddar…
M MSjostrand skrev:
Vad tror du skillnaden är på att du drar i 1,5 mm2 i ett 16 mm rör till en 10 A propp/dvärgbrytare, kontra att en random snubbe från ett elföretag gör det?

C Chris11 skrev:
Välkommen till forumet men du borde läsa lite inlägg för att skapa dig en uppfattning av vilken nivå kunskaperna ligger på här, diskussionen här förs men jämna mellanrum där konsensus är ungefär att dagens system är urbota dumt och borde göras om tex mer likt det system som finns i Holland (sök här och läs de diskussionerna)
Tack, har läst en hel del innan på forumet. Men kunde inte låta bli att kommentera när man nervärderar en hel yrkeskår. Har tidigare arbetat som elektriker, arbetsledare, projektledare, elkonsult och lär mig fortfarande nya saker inom elbranschen.

H HSP skrev:
.....((off topic. Inte höjer Transportstyrelsen hastigheten på en sträcka för att nog många kör för fort)).....
Men tänk tanken om Transportstyrelsen verkade för att politiker skulle förbjuda hemmamekaniker att byta bromsok på bilen.
Då har vi en lag liknande Elsäk.

Men som sagt av Bo m fl. Det har stötts och blötts i 20 trådar :)

• Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
C Chris11 skrev:
Fel, monopol är när det finns något hinder för fullständig konkurrens. Vid alla sorters monopoli eller monopsoni (som Sveriges sjukvård till stor del) så är det aldrig så att set blir ett jämnviktspris. Dvs elektriker får för mycket betalt pga deras skrå och vår eminenta läkare som startade denna tråd får inte tillräckligt betalt pga monopsoni.
Tycker fortfarande inte att det är monopol, när man har möjligheter att välja. Och det är inget hinder för konkurrens.
Alla som klarar kraven kan bli en installatör, så det är även fritt fram att starta en konkurrerande firma i "guldbranschen" (skulle jag starta eget så skulle det inte vara i el-branschen mot privatpersoner)

Riktigt monopol är det i Elnätsbranschen, där går det inte att välja nätägare.
Statliga bilprovningen avreglerades så fler aktörer släptes in, blev det billigare?
Bilprovningen är även i dina ögon skyddade av monopol då det krävs cert för att få utföra besiktningar.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vad tror du skillnaden är på att du drar i 1,5 mm2 i ett 16 mm rör till en 10 A propp/dvärgbrytare, kontra att en random snubbe från ett elföretag gör det?
Själva arbetsmomentet skiljer säkert ingenting. Random snubbe är dock troligtvis utrustad med rätt kunskap för hela kedjan av arbetsinsatser. Det är en del annat också som arbetet handlar om. Kontinuietsmätning och kortslutningseffekt exempelvis.

M MSjostrand skrev:
Tack, har läst en hel del innan på forumet. Men kunde inte låta bli att kommentera när man nervärderar en hel yrkeskår. Har tidigare arbetat som elektriker, arbetsledare, projektledare, elkonsult och lär mig fortfarande nya saker inom elbranschen.
Ja, precis...och att sätta el i en vanlig villa vet du då också är inte speciellt avancerat eller egentligen kräver specialkunskaper. Eller hur? Så varför skulle just yrkeskår en elektriker vara skyddade av lagar? Det står vem som helst fritt att byta bromsar på sin bil, men gud nåde dig om du drar om 50 år gamla ledningar...

• Gilla
Noseone och 5 till
  • Laddar…
Det som ofta missas i den här debatten (även om det snuddas vid det då och då) är hur lagarna och elinstallationsreglerna sätter privathemägaren i en omöjlig situation.

Många elektriker använder argumentet att småjobb måste prissättas högt för att "det ska gå ihop". Det har jag 100 % förståelse för. Många elektriker erkänner också att de avskyr att göra jobb hemma hos privatpersoner, eftersom de alltid ska lägga sig i, hänga över axeln, klaga på kostnaderna. Detta driver också upp priserna eftersom elektrikern bara kan tänka sig att åta sig ett småjobb hos en privatperson om det genererar stor intäkt (kompensation för sveda och värk kanske man skulle kunna säga). På många ställen i landet är det också väldigt svårt att få tag i en elektriker, vilket även det driver upp priserna.

Alltså: om hemägaren har ett småjobb på önskelistan har h*n två alternativ:

1. Betala dyrt

2. Avstå från att få jobbet gjort

Alternativ 1 leder till att många privatpersoner är sura och misstänksamma på elektrikerna eftersom de känner sig uppskörtade, vilket bara leder till större motvilja från elektrikerna att ta de små jobben hos privatpersoner. Alternativ 2 leder till att vi har många anläggningar ute i stugorna som inte underhålls, vilket verkligen ingen med någorlunda förstånd kan påstå ökar säkerheten.

Hur elbranschens företrädare kan fortsätta driva samma linje när det ser ut så här kan bara förklaras på ett sätt: girighet.

Lösningen är ju det som så många (inklusive jag själv) förespråkar; att lagarna och reglerna ändras så att småjobben blir lagliga att utföra för privatpersoner, vettigast efter en enklare utbildning som är ekonomiskt överkomlig för de flesta.

Med ett sådant system skulle elektrikerna slippa många av "skit"-jobben som ju bara är jobbiga och störiga. De kan då koncentrera sig på större jobb som är enklare att planera, ger större intäkt och som antagligen är lite roligare. Privatpersonen skulle spara pengar, som då istället kan användas till att anlita elektriker för de större jobben.

Vi är i precis den situation som faller under kategori 2 ovan. Vi har några smågrejer som skulle behöva åtgärdas, men vi avstår pga av kostnaden. Huset skulle behöva trådas om och få en modern elcentral, men det har vi inte möjlighet att göra just nu. Därför tvingas vi leva med några tveksamma installationer. Vi väntar helt enkelt tills den stora renoveringen eftersom smågrejerna då kan göras samtidigt, vilket gissningsvis innebär att de kommer kosta en 10-del av ifall vi tar hit någon nu.

Sen om jag gör mig själv till brottsling och fixar några av smågrejerna själv...det låter jag vara osagt...:cool:

• Gilla
hojpg och 7 till
  • Laddar…
M MSjostrand skrev:
Själva arbetsmomentet skiljer säkert ingenting. Random snubbe är dock troligtvis utrustad med rätt kunskap för hela kedjan av arbetsinsatser. Det är en del annat också som arbetet handlar om. Kontinuietsmätning och kortslutningseffekt exempelvis.
Exakt. Och vad skulle då problemet vara att ha ett kontrollprogram likt bilprovningen (retorisk fråga).
Jadu...jag tror knappt att det görs om elektrikern kom. Er dit och sätter ett uttag, precis som TS skrivit.

Ja, precis...och att sätta el i en vanlig villa vet du då också är inte speciellt avancerat eller egentligen kräver specialkunskaper. Eller hur? Så varför skulle just yrkeskår en elektriker vara skyddade av lagar? Det står vem som helst fritt att byta bromsar på sin bil, men gud nåde dig om du drar om 50 år gamla ledningar...
Jag håller med dig. Det är inte speciellt avancerat, men det gäller att veta vad man gör. Jämförelsen med bromsarna blir lite konstig dock. Man märker ganska snabbt vid en provsträcka om det fungerar eller inte. Värre är det med elen om man inte vet vad man sysslar med. "Det lyser!", och allt är frid och fröjd. Ett år senare råkar en grannflicka ta i ett element och den lampan som lyst fint...

JanneJanne123
M MSjostrand skrev:
I så fall missuppfattar du nog vad iallafall jag menar. Klart att elektriker i allmänhet är hårt arbetande och duktiga personer som de flesta andra yrkesgrupper. De flesta människor i Sverige ska över huvud taget inte röra en elektrisk installation och är förmodligen inte intresserade av att göra det heller. Här på byggahus finns dock ett gäng elnördar som av olika anledningar är intresserade av och kan mycket om el. Några är elektroingenjörer, några läkare och andra kanske är vaktmästare. Gemensamt är att vi genom att hjälpa varandra och genom att eftersöka information i huvudsak på internet faktiskt har rätt bra koll på hur en ”normal villainstallation” fungerar och hur man på ett säkert sätt utökar och förändrar den. Det vi vill är att vi ska kunna göra detta på ett lagligt sätt. Vi är inte ute efter en total avreglering (kanske vissa?) utan ett sätt för oss att lagligt kunna göra viss typ av el-arbete i våra egna hem.

Redigerat:
  • Gilla
Snailman och 8 till
  • Laddar…
M MSjostrand skrev:
Jag håller med dig. Det är inte speciellt avancerat, men det gäller att veta vad man gör. Jämförelsen med bromsarna blir lite konstig dock. Man märker ganska snabbt vid en provsträcka om det fungerar eller inte. Värre är det med elen om man inte vet vad man sysslar med. "Det lyser!", och allt är frid och fröjd. Ett år senare råkar en grannflicka ta i ett element och den lampan som lyst fint...
Visst...men återigen...kvällskurs! Vidare så kan elfel uppstå (och gör det såklart) fastän Behörig elektriker har utfört arbetet. Så jag tycker tyvärr att din jämförelse haltar. En bil broms kan också funka bra tills den inte gör det längre...

Ursäkta särskrivningar och annat. Jag skriver på mobilen och AC gör ju vad den gör.

Ett stort problem är ju just småjobben som man behöver gjort. Sålde tex mitt hus för ca ett år sen och passade då snabbt på att renovera hallen med el-golvvärme på entre delen. Då jag själv kunde konstatera att den egentligen var olagligt dragen mellan termostat och dosan/slingan så försökte jag lite snabbt då dit en elektriker för att fixa det. Givetvis var det ju ingen som ville åka dit för att göra det jobbet som skulle ta under en timme utan de svarade lite svävande om att de kanske skulle ha tid om ett halvår... Fick som tur var tag på en gammal elektriker tillslut via pensionärspoolen som kunde fixa det veckan efter som tur var. Dock hade jag ju givetvis kunnat fixa just detta själv om jag bara "fått" dra kabel själv vilket faktiskt inte är någon raketforskning direkt.

Hade liknande problem nu precis innan jul i mitt nya hus att en automatsäkring gick sönder nu ett par dagar före julledigheten. Givetvis ingen elektriker som kunde (ville) komma ut bara för det jobbet innan jul...

Nu börjar väl nybygget minska igen efter den boom det varit så nu börjar de väl snart ha tid även för mindre jobb. Men det är såna saker som gör att det är helt idiotiskt att man inte får göra något själv som man ofta ändå faktiskt gjort mycket bättre än en elektriker då man då själv tar god tid på sig och är extremt noggrann.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.